تبیان، دستیار زندگی
سماق کاهش دهنده اسید اوریک خون است و استفاده از آن موجب تقویت دستگاه گوارش می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا با کباب سماق می‌خوریم؟


سماق کاهش دهنده اسید اوریک خون است و استفاده از آن موجب تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

سماق

سماق کاهش دهنده اسید اوریک خون است

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی گفت: سماق کاهش دهنده اسید اوریک خون است و استفاده از آن موجب تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

دکتر نسرین حاجی سید جوادی افزود: استفاده از سماق موجب تقویت دستگاه گوارش و کبد می‌شود و از سوء هاضمه، تورم معده و التهاب در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سماق دارای خاصیت سم زدایی و ضدالتهاب برای کبد است در موارد تهوع، استفراغ و اسهال به خصوص اسهال خونی استفاده از سماق بسیار موثر است.

به گفته وی این ماده خوراکی دارای اثرات ضد میکروبی است و همچنین این ماده به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند. علاوه بر این در متون پزشکی قدیم از سماق به عنوان کاهش دهنده اسید اوریک یاد شده است به همین دلیل از قدیم سماق را به همراه کباب استفاده می‌کردند که بدن فرد بتواند اسید اوریک حاصل از هضم کباب را تا حدی کاهش دهد.

حاج سید جوادی اظهار داشت: خوردن مرتب سماق برای مبتلایان به دیابت و همچنین برای برطرف کردن بی اشتهایی، تب، روماتیسم و نقرس مفید است.

مصرف سماق با کباب دارای فواید بسیاری است که رفع آلودگی گوشت

و کاهش کلسترول برخی از آن‌ها هستند

به گفته وی سماق همچنین کاهش دهنده قند خون است زیرا نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سماق از طریق آنزیم آلفا آمیلاز، قند خون را کاهش می‌دهد. آنزیم آلفا آمیلاز قندهای سنگین را تبدیل به قندهای ساده می‌کند.

حاج سید جوادی خاطرنشان کرد: سماق اثر ضد میکروبی قوی بر روی تعداد زیادی از میکروارگانیسم های خطرناک و بیماری زا در بدن دارد و می‌تواند مانند آنتی‌بیوتیک برای بدن عمل کند.

فواید مصرف سماق با کباب را بشناسید

مصرف سماق با کباب دارای فواید بسیاری است که رفع آلودگی گوشت و کاهش کلسترول برخی از آن‌ها هستند.

از گذشته‌های دور در ایران همراه چلوکباب و برخی از غذاها، سماق استفاده می‌شده است. امروزه مقالات متعددی حاکی از آن است که این ماده خاصیتی چندکاره دارد و مواد موجود در آن خواص ضدمیکروبی بسیار قوی دارند. به عنوان نمونه، از آنجا که گوشت مورد استفاده برای طبخ کباب چرب است، سماق موجب کاهش کلسترول و جذب چربی موجود در آن می‌شود.

همچنین سماق آلودگی موجود در گوشت را از بین می‌برد و از طرفی خاصیتی قابض دارد؛ یعنی اگر التهابات یا زخم‌هایی در مسیر لوله گوارش باشد تا حدودی موجب بهبود آن‌ها شده و محافظ خوبی برای کبد است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایرنا

همشهری

مطالب مرتبط:

خواص سماق (Sumac)

هفت‌ سین سلامتی

چاشنی‌های تقلبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.