تبیان، دستیار زندگی
اگر از جمله کسانی هستید که با کامپیوتر زیاد سر و کار دارید بهتر است با برخی از نکات، ترفندها و یا حتی کلیدهای میانبر نیز آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترفندهای ساده ویندوزی


اگر از جمله کسانی هستید که با کامپیوتر زیاد سر و کار دارید بهتر است با برخی از نکات، ترفندها و یا حتی کلیدهای میانبر نیز آشنا شوید.


تمامی ترفندها و نکات ارائه شده به منظور پیشبرد بهتر کارها است چرا که با دانستن یک نکته و یا یک میانبر، هر چند کوچک، شما می توانید کار مورد نظر خود را راحت تر و سریع تر انجام دهید.

ترفندهای ساده ویندوزی

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که سالم بودن سیستم اولین اولویت را در استفاده راحت تر دارد.

قبل از انجام هر کاری، وضعیت سیستم خود را بررسی کنید

برای انجام این کار می توانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید اما برای این که بتوانید از قابلیت های خود ویندوز بهره ببرید به قسمت  Startرفته سپس عبارت perfmon /report را در قسمت جستجو وارد کرده و OK کنید.

پنجره‌ی Resource And Performance Monitor باز می شود و اسکن سیستم شما آغاز می شود.

سوال:  گاهی اوقات نیاز داریم که در زمانی مشخص کامپیوتر خود را خاموش کنیم و به دنبال کار دیگری برویم اما اگر در آن لحظه مشغول انجام کاری باشیم که توقف آن باعث خراب شدن آن است چه می کنیم؟

در این حالت می بایست برای رایانه خود تایم مشخصی را در نظر بگیریم که در آن لحظه خاموش شود.

**برای انجام این کار ابتدا به منوی start می رویم

**و سپس Run را باز کرده و عبارت زیر را در آن تایپ می کنیم توجه داشته باشید که به جای عبارت time  می بایست زمان مورد نظر خود را بر حسب ثانیه وارد کنید.

Shutdown -s -t time

** سپس ok  کنید. می بینید که پیغامی برای شما به نمایش در می آید.

ترفندهای ساده ویندوزی
**
در صورتی که تمایل داشتید تا این دستور ار متوقف کنید دستور shutdown -a را در قسمت Run وارد کنید.

این روش حتی برای رایانه هایی که آلوده به ویروس هستند و پس از یک دقیقه خاموش می شوند نیز کاربردی است.

ترفندهای ساده ویندوزی

دانستن برخی از کلیدهای میانبر نیز می تواند کمک شایانی به انجام کارهای ما داشته باشد

در صورتی که شما از کلید windows صفحه کلید به همراه یکی از مکان نما استفاده کنید، صفحه ای که مشغول کار با آن هستید بزرگ و یا کوچک شده و این که به سمت چپ و راست حرکت می کند.

زمانی که چند برنامه و یا صفحه مختلف را با هم باز می کنید در پایین صفحه در قسمت نوار ابزار تمامی آن ها به نمایش در می  آید که برای مشاهده هر یک از آن ها می توانید از ترکیب دو کلید T + Windows استفاده کنید.

برای ساختن پوشه جدید به جای آن که راست کلیک کرده و گزینه New folder را انتخاب کنید می توانید از کلیدهایShift + Ctrl + N استفاده کنید

اگر شما بخواهید صفحه دسکتاپ را بررسی کنید گوشه سمت راست نوار ابزار را فشار می دهید تا دسکتاپ برای شما به نمایش در آید اما راه حل دیگری نیز وجود دارد که استفاده از دو کلید Space + Windows است.

ممکن است این موضوع برای شما نیز پیش آمده باشد که بخواهید در حین انجام کار رایانه خود را ترک کنید در این صورت برای آن که نگذارید کسی به رایانه شما دسترسی داشته باشد یا می توانید از Log off کردن استفاده کنید و یا آن که از کلیدهای Windows + L استفاده کنید با این روش هیچ یک از کارهای شما به هم نمی ریزد.

برای ساختن پوشه جدید به جای آن که راست کلیک کرده و گزینه New folder را انتخاب کنید می توانید از کلیدهایShift + Ctrl + N استفاده کنید.

در صورتی که بخواهید سریعا تمام صفحه های باز شده بر روی صفحه را به سمت نوار ابزار هدایت کنید می توانید از Windows + D استفاده کنید.

ترفندهای ساده ویندوزی

میانبرهای بالا مرتبط با زمانی هستند که شما مشغول کار با رایانه خود هستید

میانبرهایی نیز وجود دارند که به کار شما در زمینه وب گردی کمک می کنند و به کار شما سرعت عمل می بخشند.

آشنا شدن با یک سری از میانبرها برای زمانی که شما وقت زیادی را برای وب گردی صرف می کنید می تواند به سرعت شما در انجام کارها کمک کند.

** زمانی که مشغول سرچ کردن هستید و یا در صفحه ای باز شده به دنبال یک کلمه یا عبارت خاص هستید می توانید به جای آن که تمام متن را زیر و رو کنید از Ctrl+F استفاده کنید. با این کار کادری برای شما با نام Find باز می شود . شما می توانید موضوع مورد نظر خود را در آن وارد کنید.

گاهی که شما در یک صفحه خبری آنلاین هستید و یا این که مشغول مطالعه ایمیل های خود هستید، برای آن که بتوانید صفحه را به روز رسانی کنید از Refresh کردن استفاده می کنید. راهی دیگر برای انجام این کار وجود دارد که استفاده از کلید F5 است که به عبارتی صفحه را مجددا باز می کند.

  ادامه دارد....

فرآوری: فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع :

thecomputertricks

6 useful Windows tricks

85 Windows 7 tips, tricks and secrets"By Mike Williams"