تبیان، دستیار زندگی
بشار اسد، در مصاحبه‌ی اختصاصی با روزنامه‌ی فرامنطقه‌یی "الحیات" كه در شماره‌ی روز دوشنبه‌ی این روزنامه منتشر شد، در مورد نگرانی برخی اعراب، از رشد نقش ایران در منطقه، گفت: تا زمانی كه ما (اعراب) نقشی در منطقه نداشته باشیم، ح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به جای گریه و زاری، نقش خود را تقویت كنیم


بشار اسد، در مصاحبه‌ی اختصاصی با روزنامه‌ی فرامنطقه‌یی "الحیات" كه در شماره‌ی روز دوشنبه‌ی این روزنامه منتشر شد، در مورد نگرانی برخی اعراب، از رشد نقش ایران در منطقه، گفت: تا زمانی كه ما (اعراب) نقشی در منطقه نداشته باشیم، حق نداریم نقش دیگران را نفی یا اثبات كنیم.

"غسان شربل" از سردبیران سرشناس این روزنامه كه این مصاحبه را انجام داد، به دیدار اخیرش از اردن اشاره كرده و گفت: احساس می‌كنم، "عبد الله دوم" شاه اردن نسبت به تضعیف نقش كشورهای عربی، در قبال رشد نقش ایران در منطقه عمیقا نگران است.

رییس جمهوری سوریه در پاسخ به این پرسش، گفت: "ابتدا باید مشخص كنیم كه آیا اساسا در حال حاضر نقش عربی وجود دارد یا خیر".

وی افزود: به نظر می‌رسد، نقش اعراب در منطقه بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد، تا واقعی.

اسد تصریح كرد: به هر حال، هیچ مانعی وجود ندارد كه كشوری در منطقه، از جمله ایران كه كشور مهمی است، نقش فعالی داشته باشد.

رییس جمهوری سوریه متذكر شد: "اگر در مورد نقش كشوری در منطقه نگران باشیم، راه حل این است كه به جای گریه و زاری، نقش خود را تقویت كنیم".

بشار اسد تاكید كرد: "ایران كشور مهمی است و نقش آن برای ثبات منطقه، كاملا ضروری است. این نقش نمی‌تواند، جایگزین نقش اعراب شود اما می‌تواند، مكمل آن باشد".

آمریكا در حال حاضر در گفت وگو با همپیمانان خود نیز مشكل دارد، اما هنگامی كه قادر به گفت‌وگو با ایران شود، با سوریه و دیگر كشورها نیز قادر به گفت وگو خواهد بود.

اسد در مورد برنامه‌ی صلح‌آمیز هسته‌یی ایران و نگرانی از حمله آمریكا به این كشور، گفت: "اگر منطقی بیندیشیم، احتمال بروز جنگ نمی‌رود. زیرا سرنوشت چنین جنگی مشخص و معلوم نیست كه محدوده‌ی جغرافیایی ویرانی آن، تا كجا كشیده خواهد شد."

وی افزود: "فكر نمی‌كنم، فرد عاقلی در آمریكا یا جای دیگری در جهان، معتقد باشد كه حل و فصل اختلاف با ایران از طریق جنگ ضد این كشور امكان پذیر است."

رییس جمهوری سوریه، با اشاره به تغییر موضع آمریكا و اعلام آمادگی این كشور برای گفت وگو با ایران، ابراز امیدواری كرد كه مسایل در مسیری صحیح پیش برود.

وی در این‌باره كه توافق احتمالی میان ایران و آمریكا می‌تواند به تقویت نقش ایران و به حاشیه رفتن نقش سوریه و اعراب در منطقه بینجامد، گفت: "نمی خواهم به نیابت از بقیه اعراب سخن بگویم، اما سوریه در مسایل مختلف بویژه مساله‌ی عراق نقش دارد و نمی‌توان این نقش را نادیده گرفت."

اسد گفت: "مایل نیستم،آنچه را كه ممكن است بین ایران و آمریكا اتفاق افتد، "زد و بند" بنامم، زیرا این واژه، بار منفی دارد. اما بی‌شك هرگونه حل و فصل اختلافات میان این دو كشور، به سود ثبات در منطقه و به نفع سوریه خواهد بود."

وی خاطرنشان ساخت: "بنابر این، ما از گفت وگو میان ایران و آمریكا، نگران نیستیم و آن را مثبت ارزیابی می‌كنیم."

اسد در مورد امكان میانجیگری ایران در آینده میان سوریه و آمریكا، گفت:

"خیر. گفت وگو با آمریكا باید مستقیم باشد. به هر حال، اگر آمریكا برای گفت وگو با ایران آمادگی داشته باشد، می‌تواند با همه‌ی دنیا گفت وگو كند."

رییس جمهوری سوریه افزود: "آمریكا در حال حاضر در گفت وگو با همپیمانان خود نیز مشكل دارد، اما هنگامی كه قادر به گفت‌وگو با ایران شود، با سوریه و دیگر كشورها نیز قادر به گفت وگو خواهد بود."

بشار اسد در پاسخ به سوالی در خصوص واكنش سوریه در صورت حمله‌ی آمریكا به ایران، گفت: بی‌تردید، چنین هرج و مرجی در منطقه، بر ثبات كشورهای آن تاثیر خواهد گذاشت. در چنین وضعیتی، ناخواسته خود را در گیرودار اوضاع خواهند دید.

اسد در عین حال هشدار داد: موضوع فقط حمله‌ی نظامی و پاسخ به این حمله نیست. مساله‌ی مهم این است كه یك كشور هسته‌یی دچار هرج و مرج خواهد شد، شما تصور كنید، "مواد هسته‌یی در این كشور در چنین وضعیت به دست چه كسانی خواهد افتاد؟"

اسد در مورد احتمال تقسیم منطقه‌ی نفوذ در جهان عرب میان ایران، تركیه و اسراییل، گفت : نباید میان این ها شباهتی قائل شد.

وی ادامه داد: اگر ما (اعراب) قوی باشیم، نباید از نقش دیگران بهراسیم.

پس باید نقش خود را قوی كنیم. منطقی نیست كه به علت ضعیف بودن نقش خود، از دیگر كشورها بخواهیم كه نقش خود را تضعیف كنند.

اسد تصریح كرد: اسراییل یك رژیم اشغالگر است و از آن سخن نمی‌گویم، اما به نظر می‌رسد، ایران و تركیه به ایفای نقش در منطقه تمایل دارند، و این حق مشروع آنان است. هر كشوری حق دارد كه نقشی داشته باشد.

وی با اشاره به مذاكراتش با سران عرب به ویژه عربستان و مصر، گفت: بدون شك، مساله‌ی ایران در این مذاكرات حضور دارد. من همواره تاكید دارم، علت مشكلات، نقش ایران نیست، بلكه مشكلات ناشی از ضعف نقش كشورهای عربی است.

اسد از خرده‌گیری برخی كشورهای عربی به سوریه، به بهانه‌ی همپیمانی با ایران و امضای توافقنامه‌ی امنیتی میان دو كشور، انتقاد كرد و گفت:

"هنگامی كه پارسال از ایران دیدن كردم، مورد انتقاد شدید برخی مسوولان عرب قرار گرفتم، اما اكنون، خود آنها درصدد نزدیكی به ایران هستند."

وی تصریح كرد: درست نیست كه بگوییم، ایران، نقش سوریه را حذف می‌كند یا سوریه، نقش ایران را. همچنان كه نمی‌توان كشوری را دنباله رو كشور دیگر خواند. "اگر سوریه نقشی در منطقه ایفا می‌كند، این نقش با همكاری ایران است."

رییس جمهوری سوریه در مورد نقش این كشور در بهبود روابط میان ایران و برخی كشورهای عربی به ویژه حوزه‌ی "خلیج فارس"، گفت: ما این نقش را ایفا می كنیم و معتقدیم كه در حال حاضر، كشورهای عربی به این نتیجه رسیده اند كه رویارویی با ایران، به نفع آنان نیست.

بشار اسد افزود: ما همواره در هر دیداری با مسوولان ایرانی و عربی این موضوع را مطرح می‌كنیم، زیرا وجود روابط مثبت میان دو طرف، عامل حفظ ثبات منطقه است.

منبع:ایرنا


لینک مطالب مرتبط:

رویترز: "بوش تا كی می‌تواند اتحاد هم‌پیمانان خود را برای مقابله با ایران حفظ كند؟"

تنبیه ملوکانه کنگره؛ این بار دامنگیر روسیه!

کیا چی فکر می کنند!