تبیان، دستیار زندگی
مرورگر اینترنت اکسپلورر شرکت مایکروسافت که مدت ها به عنوان پرکاربرترین مرورگر دنیا شناخته می شد، ظاهرا دیگر این مقام را در اختیار ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت اکسپلورر دیگر صدرنشین نیست


مرورگر اینترنت اکسپلورر شرکت مایکروسافت که مدت ها به عنوان پرکاربرترین مرورگر دنیا شناخته می شد، ظاهرا دیگر این مقام را در اختیار ندارد.

اینترنت اکسپلورر دیگر صدرنشین نیست

البته این محبوبیت حاصل قدرت اینترنت اکسپلورر و قابلیت های مفید آن نبود؛ بلکه به خاطر پیشفرض بودن این مرورگر در سیستم عامل ویندوز بود .

طبق آمارهای وبسایت معتبر StatCounter.Com که برای ماه فوریه منتشر شده است، مرورگر گوگل کروم با 37,09 % در صدر جدول قرار دارد. پس از آن نیز مرورگر اینترنت اکسپلورر با 29,82 % و فایرفاکس با 21,34 % قرار گرفته اند.

اینترنت اکسپلورر دیگر صدرنشین نیست

از نظر نسخه های اینترنت اکسپلورر که در حال حاضر استفاده می شوند نیز، نسخه 9 با 16,87 % و نسخه 8 هم با 10,76 % در مقام های اول و دوم قرار دارند. البته نسخه 10 نیز سهم قابل توجهی ندارد و با 1,21 % در رده سوم قرار می گیرد.

در ابتدا بهتر است نسخه‌های جدید 4 مرورگر معروف را نام ببریم. نسخه‌ی 10 اینترنت اکسپلورر مایکروسافت به همراه ویندوز 8 عرضه شده بود. موزیلا نیز نسخه‌ی 19 مرورگر فایرفاکس را اخیراً عرضه کرد، موتور جاوااسکریپت در نسخه‌ی جدید بهینه شده و مصرف حافظه باز هم بهینه‌تر شده است. گوگل هم سرعت مرورگر کروم را طبق معمول کمی افزایش داده و در حال حاضر نسخه‌ی 24 آن به صورت نسخه‌ی پایدار قابل استفاده است.

سرعت و توان مرورگر تنها عامل مهم در انتخاب آن نیست، برخی از مرورگرها امکاناتی خاصی دارند که ممکن است برای کاربر بسیار با اهمیت و حتی ضروری باشد

چند روز است که نسخه نهایی اینترنت اکسپلورر نسخه 10 برای ویندوز 7 ارایه شده. و این یک تغییر مهم برای طراحان و توسعه دهندگان وب به حساب می آید. چرا که مرورگر جدید مایکروسافت به خاطر آپدیت اتوماتیک در ویندوز 7 به سرعت روی کامپیوتر کاربران نصب می شود و در واقع 700 میلیون کاربر ویندوز 7 به زودی آن را دانلود خواهند کرد.

اینترنت اکسپلورر 10 نسبت به نسخه 9 حدود 20 درصد سریع تر است و این موضوع دلیل مهم دیگری است که سبب می شود کاربران تمایل زیادی برای نصب آن داشته باشند. ضمن اینکه از امنیت و رابط کاربر بهتری هم برخوردار است. 

اما در پشت صحنه می بینیم که پشتیبانی از بیش از 30 استاندارد جدید در نسخه 10 قرار گرفته و دست طراحان را نسبت به گذشته بازتر می کند.

موضوع آپدیت در اینترنت اکسپلورر همیشه یک مشکل به حساب می آمده و سبب شده که طراحان مجبور باشند به این موضوع فکر کنند که کارشان را برای نسخه های مختلف این مرورگر بهینه کنند. در حالی که مایکروسافت باید امکان آپدیت خودکار را مانند کروم و فایرفاکس به مرورگرش اضافه می کرد.

اینترنت اکسپلورر دیگر صدرنشین نیست

در واقع کاربر نباید مجبور باشد که به نسخه مرورگرش توجه کند و همیشه باید به صورت خودکار از آخرین نسخه از مرورگر استفاده کند. این وظیفه شرکت سازنده است که کار آپدیت های دایم را در پشت صحنه انجام دهد.

در حال حاضر اینترنت اکسپلورر 9 حدود 16.9 درصد بازار را در اختیار دارد و سهم بازار نسخه 10 حدود 1.2 درصد است. اما پیش بینی می شود که طی هفته های آینده به سرعت شاهد تغییر در این آمار باشیم و گفته می شود اینترنت اکسپلورر 9 به زودی خواهد مرد.

سرعت و توان مرورگر تنها عامل مهم در انتخاب آن نیست، برخی از مرورگرها امکاناتی خاصی دارند که ممکن است برای کاربر بسیار با اهمیت و حتی ضروری باشد. لذا قابلیت‌های مرورگرها و مخصوصاً امکانات اضافه شده در آخرین نسخه‌ی هر یک را به دقت مورد بررسی قرار دهید. برای دیدن آخرین تغییرات معمولاً می‌توان به وب‌سایت سازنده مراجعه و فهرست تغییرات یا changelog را جست‌وجو کرد. در نهایت بهترین مرورگر با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای گفته شده، انتخاب می‌شود.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از گویا، نردبان،زومیت