تبیان، دستیار زندگی
برای چندمین روز متوالی است که بازار را بالا و پایین می‌کند دیگر پاهایش رمق گشتن ندارد. مانتو و روسری دلخواهش را خریده اما کیف و کفشش هنوز باقی مانده‌اند. همین دو ماه پیش بود که مانتو و روسری خریده بود اما بازهم باید به رسمی دیرین، لباس شب عید بخرد تا بین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فستیوال خریدهای میلیونی برای نوروز


برای چندمین روز متوالی است که بازار را بالا و پایین می‌کند دیگر پاهایش رمق گشتن ندارد. مانتو و روسری دلخواهش را خریده اما کیف و کفشش هنوز باقی مانده‌اند. همین دو ماه پیش بود که مانتو و روسری خریده بود اما بازهم باید به رسمی دیرین، لباس شب عید بخرد تا بین دوست و آشنا کم نیاورد.

هر سال از ابتدای اسفند هیاهو و دویدن‌ها برای خرید شب عید شروع می‌شود. داخل لباس فروشی‌ها جای سوزن انداختن نیست و کار و کاسبی‌ها حسابی سکه است این تلاش‌ها تا دقایق نزدیک به سال نو همچنان ادامه دارد.

خرید نوروزی

این ماجرا چند خطی از حکایت افرادی است که این ایام روز و شب خود را داخل پاساژهای پایتخت به سر می‌برند تا در مهمانی‌های سال نو بازهم لقب خوش تیپی نثارشان شود.

از گذشته ها نیز در كشورمان مرسوم بوده كه مردم نزدیك عید خانه های خود را نو و آراسته می كردند و به جای كنار گذاشتن وسایل قدیمی و به زحمت افتادن و صرف هزینه های هنگفت برای خرید كالاهای جدید، به تمیزی و پاكیزگی فرش ها، دیوارها و حیاط خانه اكتفا می كردند، اما متأسفانه این رسم پسندیده درحال حاضر جای خود را به خریدهای اضافه و غیرضروری از لباس و كیف و كفش گرفته تا پرده و مبل و حتی تعویض كابینت های آشپزخانه داده است.

برخی مردم به بهانه سال جدید با همه وسایل سال گذشته خود خداحافظی می كنند و با صرف هزینه های بسیار و حتی دریافت قرض ها و وام های سنگین بعضا از روی چشم و هم چشمی هم كه شده اقدام به تعویض وسایل منزل می كنند.

عادتی غلط كه بسیاری را از لذت های شب عید محروم كرده و موجب شده است كه علاوه بر ترافیكی بسیار سنگین كه در معابر ایجاد می كند، غم و غصه اهل خانه را برای تهیه و خرید لوازم نو و گران قیمت چند برابر سازد.

اسراف حتی در خانه تکانی

خانه تکانی شاید نخستین مرحله استقبال خانواده‌های ایرانی از سال نو باشد، این سنت اگر چه رسم پسندیده‌ای است و نشانه‌ای از اهمیت نظافت و پاکیزگی برای ایرانیان است اما این روزها این سنت هم  نیز به نوعی با افراط مواجه شده است به گونه‌ای که برخی زنان از چند ماه قبل شروع به خانه تکانی و بشورو بساب می‌کنند تا جایی که ناراحتی ریوی و درد دست و پا یا همان آرتروز تا سال‌ها گریبانگیر آنهاست.

مبلمان منزل نیز در آستانه سال نو باید با روشی جدید چیدمان شوند به‌گونه‌ای که هر دوست و آشنایی که برای بازدید نوروزی به خانه‌ می‌آید با مشاهده تغییر پرده‌ها، مبلمان و چیدمان منزل، چشمانش گرد شود!

برخی مردم به بهانه سال جدید با همه وسایل سال گذشته خود خداحافظی می كنند و با صرف هزینه های بسیار و حتی دریافت قرض ها و وام های سنگین بعضا از روی چشم و هم چشمی هم كه شده اقدام به تعویض وسایل منزل می كنند

نوروز یا کابوس؟

از خانه تکانی و چیدمان منزل که خلاص می‌شوی نوبتی هم که باشد نوبت خرید شب عید است خریدی که ولع در آن تمامی ندارد و گاه هزینه‌های سرسام‌آور را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند به گونه‌ای که این روزها نوروز برای برخی از پدران به یک کابوس تبدیل شده است که ماه‌ها قبل، از ترس رسیدن اسفند و تامین هزینه‌های شب عید آرامش ندارند.

انگار می خواهیم در المپیك شركت كنیم!

راستی هیچ فكر كرده اید كه چرا اكثر آقایان از نزدیك شدن عید نوروز غصه دار می شوند و گویی غم عالم روی شانه هایشان سنگینی می كند. اكثرا با نزدیك شدن روزهای پایانی سال می گویند، آه باز عید آمد، چقدر زود به زود این عید می آید و می رود، انگار همین دیروز عید بود، باز حتما خانم دستور می دهد، كه برو چند تا ماهی قرمز از آن ماهی هایی كه گوشه چشم شان خال سیاه همانند خال هندوها دارد بخر و برای تزیین سفره چند تا شمع ژله ای درجه یك تهیه كن در ضمن جا شمعی كریستال ژاپنی یا ترك هم یادت نرود، پسته و تخمه مرغوب و شیرینی و... فراموشت نشود آهان، میوه هم حتما بخر و به میدان برو چند جعبه سیب درجه یك به همراه دو سه جعبه پرتقال تامسون مارك دار و موزهای چیكیتای خوب و... بخر كه می خواهم امسال حماسه ای بیافرینم كه دهان همه اقوام باز بماند! طوری عیال فرمایش می كند گویا امسال عید می خواهیم در المپیك شركت كنیم و گویا قرار است در این كارزار بزرگ به مقام قهرمانی برسیم .

خرید کفش

و ای كاش قضیه به همین جا ختم می شد، باور كنید الآن بعضی ها رسم و رسوم عید و سفره هفت سین و دید و بازدیدها را به حدی سخت گرفته اند كه تو گویی می خواهند از هفت خوان رستم برای چیدن هفت سین نوروزی عبور كنند و مهیای سال نو شوند. به اعتقاد جامعه شناسان اغلب این گرفتاری ها به دلیل چشم و هم چشمی هاست.

حسادت عاملی برای چشم و هم‌چشمی

هم‌اکنون بسیاری از خانواده‌ها برای خرید شب عید هزینه‌های بالایی را صرف می‌کنند به‌گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها به قدری آجیل و شیرینی می‌خرند که تا چند ماه بعد از عید همچنان این مواد باقی می‌ماند.

افرادی که اعتماد به نفس مناسبی داشته و خود را باور دارند به چشم‌و هم چشمی و تجمل روی نمی‌آورند و کمتر نظرات دیگران در‌خصوص خوش تیپی برایشان مهم است چون آنها به توانایی و ظرفیت‌های خود ایمان دارند.

برخی مواقع حسادت نیز موجب ایجاد چشم و هم‌چشمی و روی آوردن به تجمل گرایی می‌شود به عنوان مثال یک دختر جوان به دختر خاله خود حسادت می‌کند و چون دختر خاله‌اش برای سال جدید، کیف، کفش و لباس نو خریده بنابراین او هم باید این لباس‌ها را بخرد.

این روزها در مناسبت‌‌های مختلف زندگیمان از عروسی گرفته تا عزا و خرید شب عید متاسفانه شاهد هستیم که عمدتا زنان دچار اسراف و چشم و همچشمی می‌شوند در حالیکه مادر به عنوان رکن اصلی خانواده با رفتارهای خود می‌تواند اقتصاد خانواده را مدیریت و از اسراف دوری کند.

تجمل گرایی سنت باستانی نوروز را تغییر داده است فلسفه نوروز دید و بازدید ازاقوام و دوستان و تبریک سال نو به آنهاست اما این روزها مردم صرفاً برای نمایش لباس و تیپ خود با یکدیگر مراوده می‌کنند

در خریدهای شب عید شاهد هستیم که زنان و دختران ساعات بسیاری را در مراکز خرید می‌گذرانند، این افراد زمانی که وارد مراکز خرید می‌شوند به نوعی دچار حرص برای خرید شده و هنگام خروج مشاهده می‌کنیم که با دستان پر بازار را ترک می‌کنند در حالیکه نیمی از اجناسی را که خرید‌ه‌اند غیرضروری بوده و به آن احتیاجی ندارند، اسراف نه تنها یک گناه کبیره است بلکه بر اقتصاد و سلامت خانواده نیز آسیب وارد می‌کند.

تجمل گرایی سنت باستانی نوروز را تغییر داده است فلسفه نوروز دید و بازدید ازاقوام و دوستان و تبریک سال نو به آنهاست اما این روزها مردم صرفاً برای نمایش لباس و تیپ خود با یکدیگر مراوده می‌کنند.

عید باستانی نوروز سنتی است که هزاران سال است در ایران گرامی داشته می‌شود اما این روزها این سنت باستانی با تجمل و مصرف گرایی زندگی مدرن گره خورده است به گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها متحمل هزینه‌های سنگین می‌شوند و به جای خوشحالی از آمدن شب عید، از تأمین هزینه‌ها نگران هستند و پدر یا سرپرست خانواده بادغدغه هزینه‌های زیاد شبهای اسفند را سپری می کند تا به لحظه سال تحویل برسد.

فرآوری: طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- تسنیم نیوز / 2- زاهدان / 3- صراط نیوز