تبیان، دستیار زندگی
علاوه بر روت کردن عملیات های دیگری همچون آنلاک کردن و جیلبریک وجود دارد که مانند روت کردن عمل می کنند با این تفاوت که این کار بر روی محصولات اپل مانند آیفون، آیپد و ... اعمال می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مورد جیلبریک کردن بدانید


علاوه بر روت کردن عملیات های دیگری همچون آنلاک کردن و جیلبریک وجود دارد که مانند روت کردن عمل می کنند با این تفاوت که این کار بر روی محصولات اپل مانند آیفون، آیپد و ... اعمال می شود.

در مطلب قبل در مورد روت کردن توضیحاتی داده شد حال چگونه آنلاک کنیم. آنلاک کردن و جیلبریک کردن به نوعی به یکدیگر وابسته هستند چرا که قبل از انجام آنلاک کردن می بایست جیلبریک کردن را انجام داده باشید.

در مورد جیلبریک کردن بدانید

زمانی که شما برای خرید گوشی اپل را انتخاب می کنید می بایست هرگونه محدودیتی که بر روی آن اعمال شده است را نیز بپذیرید اما نگران نباشید چرا که راهی مانند جیلبریک کردن وجود دارد تا این محدودیت ها را از میان بر دارد. این روش می تواند بهترین راه برای کسانی باشد که به تمامی امکانات گوشی خود نیاز دارند.

برخی بر این باورند که جیلبریک کردن کاری غیر قانونی است اما اشتباه می کنند چرا که شما می توانید بعد از این کار از آیتونز و یا اپ‌استور برای خرید برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف استفاده کنید. جیلبریک فرایند نرم افزاری است که این امکان را فراهم می کند تا بتوانید به فایل های مختلف دسترسی داشته باشید.

در صورتی که شما گوشی خود را جیلبریک کنید باز هم می توانید آن را به حالت اولش باز گردانید و تنها مسئله ای که وجود دارد آن است که می بایست به برنامه هایی که برای نصب انتخاب می کنید دقت کنید تا سلامت گوشی شما را به خطر نیندازند.

جیلبریک کردن به دو دسته تقسیم می شود: Tether و unTether (یا به عبارتی دائمی و غیر دائمی)

جیلبریک Tether به صورت موقتی است و اگر آیفون یا آیپد شما خاموش شود از کار می‌افتد و مجبور می‌شوید عملیات جیلبریک کردن را از ابتدا شروع کنید. اما نسخه unTether که به نوعی دائمی است تا زمانی که نسخه جدید سیستم‌عامل iOS  را نصب نکنید باقی خواهد ماند.

در مورد جیلبریک کردن بدانید

جیلبریک نیز مانند روت کردن دارای معایب و مزایای خاص خود است که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

**از جمله مزایای جیلبریک کردن، استفاده و به کارگیری multitasking است. برنامه های مجانی و پولی زیادی وجود دارد که می توانند امکاناتی را در اختیار کاربر بگذارند که بتوانند به هر یک و یا چندین برنامه دسترسی پیدا کرده و آن ها را اجرا کنند. از جمله برنامه های رایگان می توان به Backgrounder اشاره کرد و برای معرفی یک برنامه پولی می توان Multifl0w را در نظر داشت.

**دومین فایده جیلبریک کردن آیفون، تغییردادن ظاهر سیستم عامل و مدیریت صفحه نمایش و همچنین اجرای برنامه هاست. به وسیله برنامه Winterboard می توانید این گونه تغییرات را اعمال کنید. همچنین تم های زیادی وجود دارد که می توانید آنها را دانلود کنید و به وسیله آنها، آیکون ها، تصاویر پس زمینه، صداها و... را تغییر دهید.

جیلبریک فرایند نرم افزاری است که این امکان را فراهم می کند تا بتوانید به فایل های مختلف دسترسی داشته باشید

** زمانی که شما یک  SMSو یا MMS را برای کسی می فرستید برای مطمئن شدن از درستی انجام این کار به Delivery و یا گزارش رسید نیاز دارید. در صورتی که گوشی خود را جیلبریک کرده باشید می توانید با نصب برنامه SMS Helper به این نیاز خود پاسخ دهید. همچنین می توانید از برنامه iPhoneDelivery استفاده کنید که با داشتن کارایی فراوان به شما اجازه می دهد گزارش رسید خود را به شکل های مختلف دریافت کنید.

**تلفن همراه وسیله ایست شخصی، همچنین آهنگی كه هر كسی بر روی گوشی خود می گذارد می تواند آن چیزی باشد كه به آن علاقه دارد. محدود بودن زنگ گوشی در آیفون، یکی از مواردی است كه برای كاربران اذیت كننده است. با استفاده از برنامه AnyRing می توانید هر آهنگی را برای زنگ گوشی قرار دهید. شما می توانید هر آهنگی را از کتابخانه iPod انتخاب و آن را تدوین کنید و آن گونه که می خواهید به زنگ گوشی یا زنگ ساعت تبدیل کنید. البته این نرم افزار رایگان نیست اما قیمت آن قابل قبول است.

** یكی از مزایای جیلبریك كردن این است كه شما می توانید به همه فایل ها دسترسی داشته باشید و به راحتی آن ها را مدیریت كنید. همچنین با استفاده از برنامه iFile شما می توانید قابلیت هایی همچون کپی، کات، تغییر اسم و حذف فایل ها را در اختیار داشته باشید.

در مورد جیلبریک کردن بدانید

معایب جیلبریک کردن

درست است كه جیلبریك كردن به شما اجازه می دهد تا بتوانید كارهای بهتری را با گوشی خود انجام دهید اما این كار موجب می شود تا گوشی شما با تهدیدات امنیتی مواجه شود كه این موضوع می تواند دردسر ساز باشد به هرحال در این حالت كاربران باید بیشتر مراقب اطلاعات خود باشند.

از این طریق هكرها می توانند بدون اطلاع کاربران پیامک بفرستند یا به اطلاعات مهم او دست یایند. پس عواقب این كار را نیز در نظر داشته باشید.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

What Does It Mean to Jailbreak an iPhone?

How to Jailbreak Your iPhone: The Always Up-to-Date Guide

howtojailbreakiphone5