تبیان، دستیار زندگی
زن امروز دنیا الگو مى‏خواهد. اگر الگوى او زینب و فاطمه‏ى زهرا )سلام الله علیهما) باشند، كارش عبارت است از فهم درست، هوشیارى در درك موقعیتها و انتخاب بهترین كارها؛ و لو با فداكارى و ایستادن پاى همه چیز براى انجام تكلیف بزرگى كه خدا بر دوش انسانها گذاشته اس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : داریوش عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عظمت زینب‌كبرى(سلام‌الله‌علیها) در چیست؟

حضرت زینب

زینب كبرى (علیها السلام) یك زن بزرگ است. عظمتى كه این زن بزرگ در چشم ملتهاى اسلامى دارد، از چیست؟ نمى‏شود گفت به خاطر این است كه دختر على بن ابى طالب (علیه ‏السّلام)، یا خواهر حسین بن على و حسن بن على (علیهما السّلام) است. نسبتها هرگز نمى‏توانند چنین عظمتى را خلق كنند. همه‏ى ائمه‏ى ما، دختران و مادران و خواهرانى داشتند؛ اما كو یك نفر مثل زینب كبرى(علیها السلام)؟

ارزش و عظمت زینب كبرى (سلام الله علیها)، به خاطر موضع و حركت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تكلیف الهى است. كار او، تصمیم او، نوع حركت او، به او این ‏طور عظمت بخشید. هركس چنین كارى بكند، و لو دختر امیر المۆمنین (علیه ‏السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا مى‏كند.

بخش عمده‏ى این عظمت از اینجاست كه اولًا موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین (علیه‏ السّلام) به كربلا، هم موقعیت لحظات بحرانى روز عاشورا، هم موقعیت حوادث كشنده‏ى بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یك انتخاب كرد. این انتخابها زینب (علیها السلام) را ساخت.

قبل از حركت به كربلا، بزرگانى مثل ابن عباس و ابن جعفر و چهره‏هاى نامدار صدر اسلام، كه ادعاى فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگى و امثال این‏ها را داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چه‏كار باید بكنند؛ ولى زینب كبرى (سلام الله علیها) گیج نشد و فهمید كه باید این راه را برود و امام خود را تنها نگذارد؛ و رفت. نه اینكه نمى‏فهمید راه سختى است؛ او بهتر از دیگران حس مى‏كرد. او یك زن بود؛ زنى كه براى مأموریت، از شوهر و خانواده‏اش جدا مى‏شود؛ و به همین دلیل هم بود كه بچه‏هاى خردسال و نوباوگان خود را هم به همراه برد؛ حس مى‏كرد كه حادثه چگونه است.

زن امروز دنیا الگو مى‏خواهد. اگر الگوى او زینب و فاطمه‏ى زهرا )سلام الله علیهما) باشند، كارش عبارت است از فهم درست، هوشیارى در درك موقعیتها و انتخاب بهترین كارها؛ و لو با فداكارى و ایستادن پاى همه چیز براى انجام تكلیف بزرگى كه خدا بر دوش انسانها گذاشته است، همراه باشد

در آن ساعتهاى بحرانى كه قوى‏ترین انسانها نمى‏توانند بفهمند چه باید بكنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانى كرد و او را براى شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت حسین بن على (علیه السلام) هم كه دنیا ظلمانى شد و دلها و جانها و آفاق عالم تاریك گردید، این زن بزرگ یك نورى شد و درخشید.

زینب (علیها السلام) به جایى رسید كه فقط والاترین انسانهاى تاریخ بشریت یعنى پیامبران مى‏توانند به آنجا برسند.

مادر او فاطمه‏ى زهرا (سلام ‏الله ‏علیها) زن دیگرى بود كه مقامش از زینب كبرى(علیها السلام) هم بالاتر بود. این‏ها زنان الگو و نمونه‏ى اسلامند. زن امروز دنیا الگو مى‏خواهد. اگر الگوى او زینب و فاطمه‏ى زهرا )سلام الله علیهما) باشند، كارش عبارت است از فهم درست، هوشیارى در درك موقعیتها و انتخاب بهترین كارها؛ و لو با فداكارى و ایستادن پاى همه چیز براى انجام تكلیف بزرگى كه خدا بر دوش انسانها گذاشته است، همراه باشد. زن مسلمانى كه الگویش فاطمه‏ى زهرا یا زینب كبرى (علیهما السّلام) باشد، این است.

ارزش و عظمت زینب كبرى (سلام الله علیها)، به خاطر موضع و حركت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تكلیف الهى است. كار او، تصمیم او، نوع حركت او، به او این ‏طور عظمت بخشید. هركس چنین كارى بكند، و لو دختر امیر المۆمنین (علیه ‏السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا مى‏كند

اگر زن به فكر تجملات و خوش‏گذرانى‏ها و هوسهاى زودگذر و تسلیم شدن به احساسات بى‏بنیاد و بى‏ریشه باشد، نمى‏تواند آن راه را برود؛ باید این وابستگیها را كه مثل تار عنكبوت بر پاى یك انسان رهروست، از خود دور كند، تا بتواند آن راه را برود.

اما الگوى زن ایرانى در این راه، همان است كه گفته شد؛ زینب (علیها السلام) الگوست. زینب(علیها السلام) زنى نبود كه از علم و معرفت بى‏بهره باشد؛ بالاترین علمها و برترین و صافیترین معرفتها در دست او بود. همان «سكینه كبرایى» كه شما اسمش را در كربلا شنیده‏اید، و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب(علیها السلام) است كسانى كه اهل تحقیق و كتابند، نگاه كنند او یكى از مشعلهاى معرفت عربى در همه‏ى تاریخ اسلام تا امروز است. كسانى كه حتّى زینب و پدر زینب و پدر سكینه (علیهم السلام) را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف مى‏كنند كه سكینه (علیهاالسلام) یك مشعل معرفت و دانش است.

رفتن این راه، به معناى دور شدن از دانش و معرفت و بینش جهانى و روشن ‏فكرى و معلومات و آداب نیست؛ این‏ها وراى آن‏هاست. زن اسلامى، زنى است كه راه را درست مى‏رود؛ هدف را درست تشخیص مى‏دهد و در این راه حاضر به فداكارى است. و چنین زنى عظمت مى‏آفریند؛ همچنان كه زنان ایران عظمت آفریدند؛ این‏ها تعارف نیست.

داریوش عشقی               

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.