تبیان، دستیار زندگی
«ترین»های هر چیزی، همیشه برای انسان جذاب بوده اند. یکی از این ترین ها، بزرگترین ها هستند که آگاهی از آن ها علی الخصوص در مقیاس های کیهانی بسیار جالب توجه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود


«ترین»های هر چیزی، همیشه برای انسان جذاب بوده اند. یکی از این ترین ها، بزرگترین ها هستند که آگاهی از آن ها علی الخصوص در مقیاس های کیهانی بسیار جالب توجه است.

بزرگترین سیارک

"سرس" بزرگ ترین سیارکی (asteroid) است که تاکنون شناسایی شده است. این سیارک در حدود 600 مایل (به بزرگی کالیفرنیا) قطر دارد. سرس آنقدر عظیم است که نیروی گرانشی اش آن را وادار به داشتن شکلی کروی نموده و همچنین لقب "سیاره کوتوله" به آن داده شده است. این سیارک  آنقدر بزرگ است که شامل 25%  از جرم کمربند سیارک ها است. اگر شما کلیه اجرام موجود در کمربند سیارک ها را در کنار یکدگیر جمع کنید، جسم حاصله تنها 2.5 برابر از سرس بزرگتر خواهد بود.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

بزرگترین سیاره

سیاره فراخورشیدی WASP-17b یکی از بزرگترین سیاره هایی است که تاکنون شناسایی نموده ایم. باوجود اینکه شعاع آن دو برابر سیاره مشتری است، تنها نیمی از جرم مشتری را داراست.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

بزرگترین ستاره

VY Canis Majorisبزرگترین ستاره ای است که تاکنون شناسایی شده است. این ستاره از خانواده ستارگان مشهور به "غول های قرمز" است. قطر این ستاره 2000 بار بزرگ تر از خورشید است، اگر شما  ستاره VY Canis Majoris  را جایگزین خورشید منظومه شمسی نمایید، شعاع آن از سیاره زحل عبور خواهد نمود.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

عظیم ترین سیاه چاله

محققان دانشگاه تگزاس، با بکارگیری تلسکوپ Hobby-Eberly، سیاه چاله ای را یافته اند که در حال حاضر به عنوان بزرگترین ابرسیاه چاله شناخته می شود. این سیاه چاله در مرکز کهکشان NGC 1277 واقع شده است. این سیاه چاله آنقدر عظیم است که 14 درصد از جرم کل کهکشان را به خود اختصاص داده است.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

بزرگترین کهکشان

یک ابرکهکشان، کهکشانی است که با بسیاری از کهکشان های دیگر ادغام شده و آنها در مرکز خوشه کهکشانی واقع شده اند. تاکنون بزرگترین نمونه ای که بر اساس توافقات شناسایی گشته است، ابر-کهکشان IC1101  است. اندازه آن 6 میلیون سال نوری است و این در حالیست که کهکشان راه شیری دارای اندازه ای تنها معادل 100هزار سال  نوری است. (یعنی اگر با سرعت نور حرکت نمایید، زمانی معادل 100 هزار سال طول می کشد تا از یک سمت کهکشان، به سمت دیگر بروید ) ، IC1101  تقریباً 60 برابر از کهکشان ما بزرگتر می باشد.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

نواحی رادیویی

همانطور که  ماده در معرض یک سیاهچاله تحلیل می رود، در سرعت های بالا و در قطب های سیاهچاله ها، مقداری از ماده و انرژی به بیرون پرتاب می شود. این تشعشعات به شکل نواحی بسیار عظیم و جریان هایی از انرژی رادیویی بوده که با یک تلسکوپ رادیویی قابل مشاهده می باشند. بزرگترین نمونه مشاهده شده تاکنون در کهکشان 3C236  واقع در  صورت فلکی شیر کوچک است که اندازه آن محدوده ای در حدود 40 میلیون سال نوری است. اندازه این جریان ها از یک سو تا سوی دیگر، حتی از بزرگترین  کهکشان ها نیزعظیم تر است.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

حباب های آلفا لیمان

این حباب ها فاز حاصل از تولد خوشه های کهکشانی و  با عمری بسیار کوتاه هستند. آنها یک جسم بی شکل پر شده از گاز بوده که به طور کامل منعقد نشده و یا هنوز به محدوده گرانشی و یکپارچگی نرسیده اند. آنها از لحاظ شکل ظاهری شبیه یک جانور تک سلولی یا ماهی ژله ای هستند. بزرگترین نمونه شناسایی شده دارای وسعتی معادل 200 میلیون سال نوری بوده و در صورت فلکی دلو قرار گرفته است.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

بزرگترین تهی گاه

کهکشان ها معمولاً در خوشه ها مقیم شده اند. حتی کهکشان ما (راه شیری) نیز اینچنین است. این خوشه ها به آهستگی و به واسطه نیروهای گرانشی به یکدیگر متصل شده و در گروه هایی در امتداد فضا-زمان بسط می یابند اما سایر بخش های غیرمقیم چطور؟

اکثر ستاره شناسان بر این باورند که بزرگترین ساختار در جهان هستی، شبکه کیهانی است. این شبکه را می توانید مانند داربستی بی انتها از خوشه ها و ابرخوشه های کهکشانی احاطه شده با ماده تاریک در نظر بگیرید که دارای ساختاری شبیه به شبکه‌ای سه بعدی ازتارهای عنکبوت است

بزرگترین آنها  "Bootes Void" خوانده می شود. این ناحیه "تهی"، منطقه ای با وسعت 250 میلیون سال نوری می باشد. منطقه ای آنقدر وسیع که در آن 2500 کهکشان راه شیری را می توان در کنار یکدیگر قرار داد. تهی گاه ها مانند حفره هایی در کیهان می باشند و  "Bootes Void" بزرگترین آنهاست.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

ابرخوشه شپلی

این عظیم ترین شی به هم پیوسته با نیروی گرانش است که تاکنون شناسایی شده است. ابرخوشه شپلی مجموعه ای از کهکشان هاست که محدوده آن بالغ بر 400 میلیون سال نوری است. این بدان معناست که کهکشان راه شیری ما 4000 برابر کوچکتر از این ساختار است و عبور از آن حتی برای پرسرعت ترین فضاپیماها تریلیون ها سال به طول خواهد انجامید.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

شبکه کیهانی

اکثر ستاره شناسان بر این باورند که بزرگترین ساختار در جهان هستی، شبکه کیهانی است. این شبکه را می توانید مانند داربستی بی انتها از خوشه ها و ابرخوشه های کهکشانی احاطه شده با ماده تاریک در نظر بگیرید که دارای ساختاری شبیه به شبکه ای سه بعدی ازتارهای عنکبوت است. خوشه های کهکشانی و ماده تاریک "هاب"هایی را می سازند که رشته های کهکشان ها این هاب ها را به یکدیگر متصل نموده.

بزرگترین اجرام جهان در نوع خود

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع : جالب ترین ها در نجوم