تبیان، دستیار زندگی
از جمله خوراکی‌های رایج پذیرایی در طول ایام عید شیرینی، میوه، آجیل و چای است. شاید بپرسید کدام یک و چقدر از هر کدام مصرف کنیم تا هم سالم بمانیم و هم دچار اضافه وزن بعد از تعطیلات نشویم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 توصیه به مهمان‌های نوروزی


از جمله خوراکی‌های رایج پذیرایی در طول ایام عید شیرینی، میوه، آجیل و چای است. شاید بپرسید کدام یک و چقدر از هر کدام مصرف کنیم تا هم سالم بمانیم و هم دچار اضافه وزن بعد از تعطیلات نشویم...

عید

1. طی روز، حداکثر 2 بار به عنوان میان‌وعده می‌توان از شیرینی‌ها استفاده کرد. مصرف بیش از این مقدار شیرینی به خصوص برای افرادی که اضافه وزن دارند، توصیه نمی‌شود.

2. بهتر است شیرینی‌هایی را انتخاب کنید که کوچک، خشک، بدون خامه و ترجیحاً با مغز یا میوه است. به عنوان مثال شیرینی‌های نارگیلی کوچک جزو بهترین شیرینی‌ها برای ایام عید هستند.

3. مصرف میوه یا آجیل بر شیرینی‌ها ارجحیت دارد.

4. میزان مصرف با توجه به شرایط سنی متفاوت است اما به طور متوسط، مصرف 2 تا 5 میوه در روز توصیه می‌شود.

5. اگر قرار است در طول روز چند جای مختلف عیددیدنی بروید و مجبورید در تمام عیددیدنی‌ها میوه بخورید، بهتر است یک میوه را 2 یا 3 نفری بخورید. به این ترتیب می‌توانید 3-2 نوع میوه مختلف میل کنید و بیش از حد نیز کالری دریافت نکنید.

6. از میان میوه‌ها آنچه توصیه می‌شود هر روز در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، سیب است که متأسفانه کمتر خورده می‌شود. در کنار سیب می‌توان یکی از مرکبات به خصوص پرتقال، نارنگی یا حتی کیوی مصرف کرد.

7. از میان خشکبار توت و کشمش به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت خوب است اما این افراد باید به میزان مصرف نیز توجه داشته باشند زیرا مصرف بیش از 2 قاشق غذاخوری توت یا کشمش توصیه نمی‌شود.

از میان میوه‌ها آنچه توصیه می‌شود هر روز در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، سیب

است که متأسفانه کمتر خورده می‌شود. در کنار سیب می‌توان یکی از مرکبات

به خصوص پرتقال، نارنگی یا حتی کیوی مصرف کرد

8. در طول روز بیش از یک مشت متوسط یا 30 تا 50 گرم آجیل نباید مورد مصرف قرار گیرد.

9. افرادی که به فشارخون یا مشکلات قلبی – عروقی مبتلا هستند، باید از خوردن آجیل شور پرهیز کنند.

10. بهتر است مغزها را متنوع انتخاب کنیم و مثلاً تنها پسته نخوریم زیرا میزان مواد مغذی مغزها متفاوت است. بنابراین خوردن مخلوطی از آن‌ها تعادل متناسبی را برقرار می‌کند.

11. نوشیدنی‌ای که معمولاً در مهمانی‌های ایرانی تعارف می‌شود، چای است. چای به دلیل ترکیب‌های پلی‌فنولی مفید است اما مصرف زیاد آن می‌تواند مضر باشد و باعث دفع مواد مفید از بدن شود. در طول عید بهتر است یک فنجان کوچک چای کمرنگ بنوشید. در ضمن توصیه می‌شود به جای قند از شیرینی‌های کوچک همراه چای استفاده شود.

12. موقع مصرف آجیل از خوردن آن‌هایی که تغییر رنگ و مزه داده‌اند، خودداری کنید. تغییر رنگ به خصوص در فندق می‌تواند نشانه کپک باشد و باعث مسمومیت شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - خدیجه رحمانی، کارشناس ارشد تغذیه

مطالب مرتبط:

پذیرایی سالم از مهمانان در ایام نوروز

کنترل وزن در تعطیلات نوروز

توصیه‌هایی برای این که در طول تعطیلات چاق نشوید

تعطیلات عید چاق تان نکند!

تعطیلات عید و رژیم غذایی

9 نکته‌ی رژیمی ویژه‌ی بیماران در نوروز

خرید میوه برای نوروز و نگهداری آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.