تبیان، دستیار زندگی
با رسیدن به روزهای پایانی سال بررسی موفقیت ورزشکاران ایرانی خالی از لطف نیست. امسال ورزش ایران روزهای خوبی داشت. این امر به ویژه در المپیک و پارالمپیک به چشم آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانبازان و معلولان افتخار آفرینان همیشگی ورزش


با رسیدن به روزهای پایانی سال بررسی موفقیت ورزشکاران ایرانی خالی از لطف نیست. امسال ورزش ایران روزهای خوبی داشت. این امر به ویژه در المپیک و پارالمپیک به چشم آمد. اگر در المپیک بهترین نتیجه تاریخ ورزش ما رقم خورد بار دیگر ورزشکاران جانباز و معلول نشان دادند که یک سرو گردن  جلوترند. در گذشته هر گاه المپیکی ها کم آوردند این پارالمپیکی ها بودند که با نتایج درخشان جبران مافات کردند. این بار وقتی المپیکی ها گل کاشتند نوبت به پارالمپیکی ها رسید که با درخشش خود شادی ها را مضاعف کنند.

پارالمپیک

علاوه بر این باید فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان ایران را یک فدراسیون نمونه دانست. فدراسیونی که به تنهایی بار نزدیک به 19 رشته را به دوش می کشد. رشته هایی که در اغلب آنها ما دارای مدالهای آسیایی و جهانی هستیم. این فدراسیون با حمایت هایی که شده در سایه تلاش رییس بی حاشیه اش اکنون از امکانات سخت افزاری جالب توجهی برخوردار است به گونه ای که این امر در جهان کم نظیر است. رییس این فدراسیون که همزمان ریاست کمیته ملی پارالمپیک را هم برعهده دارد در فرصت های مختلف رودررو با خبرنگاران از برنامه هایش سخن می گوید. او این بار به بهانه پایان سال چنین جلسه ای داشت . جلسه ای که با توجه به موضوع اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک مورد توجه بیشتر اهالی رسانه قرار گرفت.

در این جلسه خبرهای ریز و درشتی به دست اهالی رسانه افتاد که بی گمان طی روزهای آینده بازتاب خاصی خواهد داشت. در روزهای پایانی سال 1391 برای ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم در سال پیش رو آنان همچنان با پیروزی در میدان های مهم بین المللی باعث شادی مردم شوند. با هم نگاهی به اسامی مدال آوران پارالمپیک لندن و مشروحی از مصاحبه محمود خسروی وفا که در آن گزارش کاملی از فعالیت های فدراسیون داده شده، می اندازیم.

اسامی کامل مدال‌آوران ایران در پارالمپیک کاروان اعزامی ایران در بازی‌های پارالمپیک 2012 لندن در پایان با کسب 10 مدال طلا، 7 نقره و 7 برنز و قرار گرفتن در رتبه یازدهم به کار خود پایان داد تا پیشرفتی چشمگیر نسبت به آخرین حضور خود در بازی‌های پارالمپیک یعنی رقابت‌های 2008 پکن داشته باشد. در آن سال ورزشکاران ایران با کسب 5 طلا، 6 نقره و 3 برنز در رده بیست و دوم قرار گرفته بودند.

فهرست کامل مدال‌آوران ایران در بازی‌های پارالمپیک 2012 لندن:

مدال طلا:

زهرا نعمتی (تیراندازی) ـ جلیل باقری جدی (پرتاب وزنه) ـ پیمان نصیری (دوی 1500 متر) ـ محمد خالوندی (پرتاب نیزه کلاس F57/58) ـ محسن کائیدی (پرتاب نیزه کلاس F33/34) ـ جواد حردانی (پرتاب دیسک) ـ نادر مرادی (وزنه‌برداری ـ دسته 60- کیلوگرم) ـ علی حسینی (وزنه‌برداری ـ دسته 75- کیلوگرم) ـ مجید فرزین (وزنه‌برداری ـ دسته 82.5- کیلوگرم) ـ سیامند رحمان (وزنه‌برداری دسته 100+ کیلوگرم)

رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معولین ادامه داد: ما در پارالمیپیک 2012 لندن بهترین نتیجه را در تاریخ ورزش کشور چه در المپیک و چه در پارالمیپیک کسب کردیم.  ایران در این مسابقات با کسب عنوان یازدهم به کار خود پایان داد و بالاتر از کشورهایی چون کانادا، فرانسه، اسپانیا، استرالیا، کره و ژاپن ایستاد.  ورزشکاران ما در این مسابقه 10 مدال طلا، 7 نقره و 7 برنز در 4 رشته کسب کردند ضمن اینکه 6 رکورد را جابجا کردند و یک زن ایرانی توانست رکورد پارالمپیک را ارتقا بخشد

مدال نقره:

محسن کائیدی (پرتاب وزنه) ـ مهرداد کرم‌زاده (پرتاب دیسک) ـ سجاد نیک‌پرست (پرتاب نیزه کلاس F12/13) ـ کامران شکری سالاری (پرتاب نیزه کلاس F42) ـ عبدالرضا جوکار (پرتاب نیزه کلاس F52/53) ـ روح‌الله رستمی (وزنه‌برداری دسته 67.5- کیلوگرم) ـ تیم ملی والیبال نشسته

مدال برنز:

تیم ملی ریکرو بانوان ـ جواد حردانی (پرتاب وزنه) ـ فرزاد سپهوند (پرتاب دیسک کلاس F44) ـ علی محمدیاری (پرتاب دیسک کلاس F54/55/56) ـ علی صادق‌زاده (وزنه‌برداری دسته 100- کیلوگرم) ـ ساره جوانمردی (تیراندازی 10 متر) ـ تیم ملی فوتبال 7 نفره

محمود خسروی وفا در جلسه مطبوعاتی:

برای پارالمپیک 2016 در لندن تشکیل ستاد دادیم

پارالمپیک

نشست خبری رییس کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین با حضور نمایندگان مطبوعات، خبرگزاری ها و صداو سیما در محل فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین برگزار شد.

در ابتدای نشست خسروی وفا در خصوص نتایج کسب شده توسط کاروان ورزشی ایران در رقابت های پارالمپیک لندن، توضیحات جامعی ارائه داد و گفت: برنامه ریزی برای حضور در رقابت های پارالمپیک لندن، از زمانی که برای مسابقات پارالمپیک 2008 در پکن حضور داشتیم آغاز شد و مبنا را بر این گذاشتیم که در رقابت های لندن، برای حفظ جایگاه پکن و سپس ارتقای آن تلاش کنیم. وی افزود: برای رقابت های لندن تمرکز بیشتری را روی ورزشکاران طلایی داشتیم و بر اساس اولویت بندی هایی که در نظر گرفته شده بود عمل کردیم که در این میان می توان به برگزاری منظم اردوها، توجه ویژه به وضعیت تغذیه، حقوق ورزشکاران و مربیان اشاره کرد، ضمن اینکه در رشته ای مثل دو و میدانی اردوها به صورت غیر متمرکز و در شهرهای محل سکونت ورزشکاران برگزار شد  که خوشبختانه با موفقیت هم جواب داد.

خسروی وفا در مورد مبحث آموزش دوپینگ به ورزشکاران پارالمپیکی لندن گفت : در این زمینه آموزشهای زیادی به مربیان و ورزشکاران داده شد و تصمیم گرفتیم با صرف هزینه بیشتر و مکملهای استاندارد از بروز مشکل در این زمینه جلوگیری کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معولین ادامه داد: ما در پارالمیپیک 2012 لندن بهترین نتیجه را در تاریخ ورزش کشور چه در المپیک و چه در پارالمیپیک کسب کردیم.  ایران در این مسابقات با کسب عنوان یازدهم به کار خود پایان داد و بالاتر از کشورهایی چون کانادا، فرانسه، اسپانیا، استرالیا، کره و ژاپن ایستاد.  ورزشکاران ما در این مسابقه 10 مدال طلا، 7 نقره و 7 برنز در 4 رشته کسب کردند ضمن اینکه 6 رکورد را جابجا کردند و یک زن ایرانی توانست رکورد پارالمپیک را ارتقا بخشد.

اسامی کامل مدال‌آوران ایران در پارالمپیک کاروان اعزامی ایران در بازی‌های پارالمپیک 2012 لندن در پایان با کسب 10 مدال طلا، 7 نقره و 7 برنز و قرار گرفتن در رتبه یازدهم به کار خود پایان داد تا پیشرفتی چشمگیر نسبت به آخرین حضور خود در بازی‌های پارالمپیک یعنی رقابت‌های 2008 پکن داشته باشد. در آن سال ورزشکاران ایران با کسب 5 طلا، 6 نقره و 3 برنز در رده بیست و دوم قرار گرفته بودند

وی افزود: بازی‌های پارالمپیک لندن با حضور 4 هزار و 300 ورزشکار از 164 کشور و در 20 رشته و  برگزار شد و 52 کشور موفق به کسب مدال شدند. ایران بعد از چین مقام دوم را در آسیا کسب کرد ضمن اینکه برخی رویدادها برای کاروان ایران برای اولین بار اتفاق افتاد، از جمله حضور اولین بانوی نابینا ایرانی، حضور تیم ملی فوتبال پنج نفره، حضور اولین شناگر ایرانی در این مسابقات، حضور اولین ورزشکار تنیس با ویلچر و نیز کسب مدال در ماده دو و قهرمانی در وزنه برداری، ضمن اینکه برای اولین بار تیم جودو دست خالی به کشور بازگشت .

خسروی وفا در ادامه گفت: نام کاروان ایران در پارالمپیک لندن "توکل، تلاش و میثاق با شهدا" بود و ما در طول 18 روز حضور در بازی‌های پارالمپیک لندن با نام 18 شهید مسابقات خود را برگزار کردیم. نام کاروان "رئیسعلی دلواری" بود که در حال حاضر مدفن وی در نجف اشرف است. ما پس از اینکه از رقابت‌های لندن به ایران بازگشتیم خانواده دلواری را به مشهد مقدس اعزام کردیم و در اردیبهشت ماه سال آینده نیز در نظر داریم خانواده این شهید را به کربلا اعزام کنیم.

رئیس کمیته ملی پاالمپیک افزود: در لندن ستاد پارالمپیک برزیل 2016 راه اندازی کردیم. ما برای حضور در این رقابت‌ها کار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار داریم. کار کوتاه مدت مربوط می‌شود به مسابقات نوجوانان پارآسیایی مالزی که ایران با 130 ورزشکار در دو بخش بانوان و آقایان در این مسابقات شرکت می‌کند. ضمن اینکه هدف‌های میان مدت ما پشتوانه‌سازی برای بازی‌های پارآسیایی کره است که این امر با تداوم اردوها ادامه پیدا می‎کند. تلاش می‌کنیم در بازی‌های پارآسیایی کره نسبت به گوانگجو در وضعیت بهتری قرار بگیریم و تمرکز خود را بر روی دو و میدانی گذاشته‎ایم و در نهایت هم بازی های پارالمپیک 2016 برزیل در برنامه بلند مدت ما قرار دارد.

پارالمپیک

وی با اشاره به پایان محرومیت تیم بسکتبال با ویلچر گفت: ما در بازی‌های پارالمپیک پکن با محرومیت 4 ساله مواجه شدیم که در حال حاضر این زمان به پایان رسیده با این حال همچنان از موضع خود عقب نشینی نمی کنیم و مقابل هیچ تیمی از رژیم اشتغالگر قدس نخواهیم ایستاد. ما سال 61 اولین فدراسیونی بودیم که مقابل اسرائیل حاضر به انجام مسابقه نشدیم و دو سال هم محروم شدیم با این حال، این کار آرمانی است. البته در این چهار سال که بسکتبال با ویلچر ایران محروم بود غافل نشدیم و تمرینات خود را ادامه دادیم و در  حال حاضر هم 5 لژیونر داریم. ضمن اینکه در صورتی در مسابقات جهانی شرکت می‌کنیم که اطمینان حاصل کنیم اسرائیل در این مسابقات حضور ندارد.

رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین ادامه داد : در حال حاضر 120 مجموعه ورزشی داریم که زیر نظر فدراسیون جانبازان و معلولین، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می کند . همچنین در نظر داریم کتابی منتشر کنیم که در آن نام همه ورزشکاران معلول و جانبازی که در داخل و خارج از کشور شرکت کرده اند، در آن ثبت است.ضمن اینکه کتاب خاطرات لندن نیز در دست تهیه است .

رئیس کمیته ملی پارالمپیک اظهار داشت : در تلاش هستیم تا به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی شناخته شویم و به این وسیله از ردیف بودجه مستقلی که برای کمیته ملی پارالمپیک تعریف می شود، استفاده کنیم و اعتبارات بیشتری به این کمیته تعلق گیرد.

وی برنامه های پیش روی فدراسیون در سال 92 را این چنین معرفی کرد: حضور در مسابقات دو و میدانی جوانان امارات ، جام پیروزی فوتبال قطع عضو در روسیه که اردیبهشت برگزار می شود، مسابقات دو و میدانی جهانی ID ( افراد با هوش میانه) در خرداد ماه ، رقابت های انتخابی بسکتبال با ویلچر زیر 23 سال  که خرداد ماه در تایلند برپاست، حضور تیم 12 نفره دو و میدانی در مسابقات جهانی فرانسه در تیر ماه، رقابت های فوتبال هفت نفره اسپانیا در مرداد ماه ، میزبانی والیبال نشسته جهانی جوانان ( مردان ) که تاریخ آن هنوز مشخص نیست ، میزبانی رقابت های آسیایی والیبال نشسته بانوان در شهریور، مسابقات بسکتبال با ویلچر زیر 23 ترکیه در شهریور ماه ، رقابت های وزنه برداری آزاد جهان مالزی در آبان ماه ، مسابقات پارآسیایی جوانان مالزی در آذر.

خسروی وفا در پایان از نقش موثر رسانه ها در انعکاس اخبار پارالمپیک لندن یاد کرد و گفت : تمام رسانه ها از جمله مطبوعات، خبرگزاری ها و صدا و سیما ، پوشش خبری بسیار خوبی از مسابقات پارالمپیک لندن و افتخار آفرینی ورزشکاران ایراین داشتند ، ضمن اینکه پوشش تصویری و پخش زنده مسابقات ورزشکاران از طریق رسانه ملی در رقابت های لندن بی سابقه بود و از همه اهالی رسانه به خاطر حمایتی که داشتتند تشکر می کنم.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان