تبیان، دستیار زندگی
شهرام مکری کارگردان و نویسنده ماهی و گربه با اعلام خبر پایان فیلمبرداری فیلم‌اش این اثر را نسبت به کار اولش متفاوت و تجربه‌گرا دانست. مکری درباره تفاوت فیلم دوم سینمایی خود ماهی و گربه با اشکان و انگشتر متبرک گفت: در فیلم اولم تا حدودی فضا به گونه‌ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گربه به ماهی چشم ندارد

محمود کلاری فیلم شهرام مکری را در یک پلان-سکانس فیلمبرداری کرد


شهرام مکری کارگردان و نویسنده "ماهی و گربه" با اعلام خبر پایان فیلمبرداری فیلم‌اش این اثر را نسبت به کار اولش متفاوت و تجربه‌گرا دانست. مکری درباره تفاوت فیلم دوم سینمایی خود "ماهی و گربه" با "اشکان و انگشتر متبرک" گفت: در فیلم اولم تا حدودی فضا به گونه‌ای طنز و هجو مخاطب‌پسند بود و به نوعی فضای سرخوشانه داشت. به همین دلیل مهمترین تفاوت آن با "ماهی و گربه" فضای آن است. فیلم دومم جدی است و طنز و هجو قبلی در آن دیده نمی‌شود.

گربه به ماهی چشم ندارد

وی افزود: "ماهی و گربه" فیلم جدی‌تری است و به نظر می‌رسد مخاطبان این فیلم باید باحوصله‌تر باشند. در "اشکان و انگشتر متبرک"جنبه درام بیشتر بود اما در "ماهی و گربه" به نوعی اصالت با فرم و روایت است. البته فیلم ضدقصه نیست و یک داستان آشنا در سینما دارد. این فیلم تجربه‌گرا است.

مکری درباره اکران "ماهی و گربه" عنوان کرد: خیلی امیدوارم این فیلم اکران شود. البته معتقدم اگر "اشکان و انگشتر متبرک" اکران می‌شد، مخاطب خود را داشت. اما مخاطبان "ماهی و گربه" طیف مخاطبان متفاوت سینمای ایران هستند.

این کارگردان همچنین اشاره کرد: در حال حاضر مشغول رایزنی با یک پخش‌کننده برای حضور در جشنواره‌های خارجی هستیم. این نمایش‌ها می‌تواند خیلی در اکران فیلم تاثیرگذار باشد. در نظر دارم "ماهی و گربه" را اکران عمومی کنم اما اگر شرایط آن فراهم نشد قطعا تا جشنواره فجر سال آینده صبر می‌کنیم.

"ماهی و گربه" ماجرای گروهی از دانشجویان و جوانان است که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می شوند. فیلمبرداری این فیلم که برای یك پلان سکانس كامل طراحی شده به مدیریت محمود کلاری انجام گرفته است. کلاری پس از پایان یافتن فیلمبرداری فیلم گذشته به کارگردانی اصغر فرهادی به پروژه "ماهی و گربه" پیوست.

گروه سازنده این فیلم از اوایل بهمن ماه در منطقه سقالكسار در نزدیکی شهر رشت برای انجام تمرین‌های اولیه حضور پیدا کردند و پس از چند برداشت طی هفته گذشته سرانجام فیلمبرداری در روز پنجشنبه 10 اسفند به پایان رسید.

ماهی و گربه" ماجرای گروهی از دانشجویان و جوانان است که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می شوند. فیلمبرداری این فیلم که برای یك پلان سکانس كامل طراحی شده به مدیریت محمود کلاری انجام گرفته است. کلاری پس از پایان یافتن فیلمبرداری فیلم گذشته به کارگردانی اصغر فرهادی به پروژه "ماهی و گربه" پیوست.

عوامل اصلی فیلم سینمایی ماهی و گربه عبارتند از:

نویسنده و كارگردان: شهرام مكری، مدیر فیلمبرداری: محمود كلاری، فیلمبردار: كوهیار كلاری، طراح صحنه و لباس و مشاور پروژه: امیر اثباتی، صدا بردار و صداگذار: پرویز آبنار، آهنگساز: كریستف رضاعی، چهره پرداز: احسان روناسی، مدیر تولید: مهدی بدرلو، دستیار اول كارگردان و برنامه ریز: اسماء ابراهیم زادگان، عکاس: شاهین آزما، مدیر تداركات: فواد بور بور، مدیر روابط عمومی: علی زادمهر و مجری طرح: شهرزاد سیفی، تهیه‌كننده: سپهر سیفی، سرمایه گذار: مریم شفیعی، محصول كانون ایران نوین.

بازیگران به ترتیب ایفای نقش عبارتند از:

بابک کریمی، سعید ابراهیمی فر، محمد برهمنی ،سیاوش چراغی پور، فرامرز مدیری ،عبدآ بست،آینازآذر هوش ،پریناز طیب ،پدرام شریفی ، ارنواز صفری، ندا جبرائیلی ، میلاد رحیمی ، علیرضا عیسی پور ، سمانه وفایی ، محمد رضا مالكی ، مونا احمدی ، نازنین بابایی ، پویا شهرابی ، نیما شهرابی ، خسرو شهراز، شادی كرم رودی ، با حضور گروه موسیقی پالت .

"اشکان و انگشتر متبرک" به کارگردانی شهرام مکری در بیست و ششمن جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و پس از آن هرگز امکان اکران عمومی پیدا نکرد. در این فیلم سعید ابراهیمی‌فر، سینا رازنی، علی سرابی، سیامک صفری و... بازی کردند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:مهر