تبیان، دستیار زندگی
چگونه می‌توان میزان قند دریافتی تعطیلات را کنترل کرد؟ شیرینی، انواع شکلات‌ها، آب‌نبات، دسر و غیره. هر کجا هم که بروید با انواع و اقسام شیرینی‌جات روبه رو خواهید شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید: کامتان را به اندازه شیرین کنید


چگونه می‌توان میزان قند دریافتی تعطیلات را کنترل کرد؟ شیرینی، انواع شکلات‌ها، آب‌نبات، دسر و غیره. هر کجا هم که بروید با انواع و اقسام شیرینی‌جات روبه رو خواهید شد.

شیرینی

بالاخره عید است و نمی‌توان دست صاحبخانه را رد کرد. برای همین یکی پس از دیگری بر می‌دارید، داخل پیش دستیتان می‌گذارید و در گرماگرم خوش و بش میل می‌کنید. البته که نوش جانتان اما اگر به سلامتی و تناسب اندامتان اهمیت می‌دهید به اندازه میل کنید.

قند به اندازه‌ام آرزوست

بر خلاف باورهای رایج قند برای بدن ما مضر و آسیب رسان نیست، مشکل زیاده‌روی در مصرف آن است. از مدت‌ها پیش اکثر سازمان‌های بین‌المللی و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که میزان جذب قند نباید بیش از 10 درصد کل کالری‌های دریافتی در طول روز باشد. یعنی اینکه میزان کالری دریافتی قند برای 2000 کالری دریافتی در روز باید 200 کالری باشد. این میزان برای خانمی که فعالیت بدنی کمی  دارد مناسب است. هر گرم قند حاوی 4 کالری است و به عبارتی برای یک خانم می‌شود 50 گرم قند در روز. این میزان مشکلی ایجاد نمی‌کند. آقایان که به انرژی بیشتری نیاز دارند (2500 کالری برای آقایی که فعالیت بدنی کمی دارد) می‌توانند در روز 60 تا 65 گرم قند مصرف کنند. البته آقایان و خانم‌هایی که ورزش می‌کنند می‌توانند قند بیشتری مصرف کنند به خاطر اینکه کالری بیشتری می‌سوزانند.

قند: نوشیدنی‌های شیرین، مواد غذایی شیرین

وقتی از قند صحبت می‌شود همه به یاد حبه‌ی قند یا شکر می‌افتند. اما میزان مصرف قند یا شکر به مصرف آن با چای، قهوه، جوشانده ها و هر آنچه به دسرها یا شیرینی‌جات خانگی اضافه می‌کنید  خلاصه نمی‌شود. شما با مصرف نوشابه ها، شربت و دیگر محصولات غذایی صنعتی شیرین کلی قند دریافت می‌کنید. یعنی اینکه از بیسکوییت های شور گرفته تا غلات صبحانه، بستنی و دسرهای آماده و غیره حاوی قند زیادی هستند. هر چقدر که میزان مصرف این قبیل مواد غذایی که در ایام عید به وفور وجود دارد را کاهش دهید در همان میزان معقول 50 تا 60 گرم می‌مانید و قند بیش از اندازه ای وارد بدنتان نمی‌شود.

معتادین به نوشیدنی‌های شیرین

هر لیتر از نوشابه ها حاوی به طور متوسط 100 گرم قند است. هر کدام از بطری‌های کوچک این نوشابه های گازدار حاوی 30 گرم قند است که با مصرف آن درصد روزانه‌ی 50 تا 60 گرم قند مورد نیاز را به هم می‌زنید. توجه داشته باشید اگر جزو افرادی هستید که از نوشابه های لایت و به اصطلاح رژیمی استفاده می‌کنید که ادعا می‌شود میزان کالری‌شان 0 است باید بدانید که مواد شیرین کننده‌ی آن‌ها چندان سالم و بدون ضرر نیستند. پس تا می‌توانید از مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها خودداری کنید. مصرف نوشابه ها را به جشن‌ها و مهمانی‌ها محدود کنید آن هم به میزان معقول نه بیشتر از چند لیوان.

زمانی که قند وارد معده‌ی خالی می‌شود به سرعت جذب خون می‌شود. برای همین هم میزان قند خون با سرعت بیشتری بالا می‌رود. در این صورت اشتها و گرسنگی به طور ناگهانی از بین می‌رود و علائم گرسنگی ارسال نمی‌شود. این کار باعث می‌شود که تعادل غذایی شما به هم بخورد که یکی از عوامل چاقی محسوب می‌شود

مواد غذایی شیرین: قبل از غذا هرگز!

می‌پرسید چرا؟ چون زمانی که قند وارد معده‌ی خالی می‌شود به سرعت جذب خون می‌شود. برای همین هم میزان قند خون با سرعت بیشتری بالا می‌رود. در این صورت اشتها و گرسنگی به طور ناگهانی از بین می‌رود و علائم گرسنگی ارسال نمی‌شود. این کار باعث می‌شود که تعادل غذایی شما به هم بخورد که یکی از عوامل چاقی محسوب می‌شود. در ایام عید و تعطیلات زمانی که به عید دیدنی می‌روید و شیرینی یا نوشیدنی‌های شیرین میل می‌کنید اشتهای و برنامه‌ی غذایی‌تان به هم می‌خورد و احتمال اینکه بعداً بیش از نیازتان غذا بخورید بیشتر می‌شود.

شکلات، شیرینی‌جات: در جعبه ها را ببندید

شکلات و شیرینی و آب‌نبات فراوان است. هر کدام چشمکی می‌زنند و واقعاً سخت است دل کندن از آن‌ها. اما اگر این تنقلات و شیرینی‌جات را دم دستتان قرار دهید بیشتر به طرفشان کشیده می‌شوید؛ و احتمال اینکه میل به غذا خوردن را هم از دست بدهید بیشتر می‌شود. برای همین مدام شیرینی می‌خورید و اصلاً سراغ میوه و سبزیجات هم نمی‌روید. در این صورت است که مدام کالری روی کالری انباشته می‌کنید. بعد از اینکه مهمان‌ها رفتند در جعبه ها را ببندید و آن‌ها را از جلوی دید و دم دست جمع کنید. در این صورت گرایشتان به سمتشان تا حدودی کم می‌شود. بیرون هم که می‌روید لازم نیست از هر شیرینی که تعارفتان می‌شود میل کنید. نگران نباشید. صاحبخانه ناراحت نمی‌شود. یاد بگیرید «نه» بگویید.

کنترل قند کار چندان سختی نیست

حرف‌هایی که می‌زنیم برای حفظ هر چه بیشتر سلامتی شماست نه نگران کردنتان. عید است و جشن و روزهای تفریح. قرار نیست خودتان را از لذت‌های معمول این روزها محروم کنید. فقط کافیست حد تعادل را رعایت کنید، نیازهای واقعی‌تان را بشناسید. زیاده‌روی نکنید. اگر شیرینی زیاد خورده‌اید نوشابه نخورید. اگر نوشابه خورده‌اید از دسر صرف‌نظر کنید و غیره. مهم این است که با شادی و تندرستی به استقبال زایش دوباره‌ی طبیعت بروید و از بهار لذت ببرید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

شیرینی های عید را سالم تر کنید

نوروز و عوارض سلامتی بعد از آن

برای حفظ سلامتی بدن در ایام نوروز باید ...

پذیرایی سالم از مهمانان در ایام نوروز

میوه را جایگزین شیرینی و تنقلات كنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.