تبیان، دستیار زندگی
تعطیلات عید فرصت مناسبی برای تفریح و استراحت است. برای اینکه این تعطیلات بهتان حسابی خوش بگذرد و خدای ناکرده دچار ناخوشی نشوید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند ترفند هوشمندانه برای سلامتی بیشتر در طول تعطیلات


تعطیلات عید فرصت مناسبی برای تفریح و استراحت است. برای اینکه این تعطیلات بهتان حسابی خوش بگذرد و خدای ناکرده دچار ناخوشی نشوید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

تعطیلات

بیشتر به فکر تفریح باشید نه غذا خوردن

تعطیلات عید بدون شیرینی و آجیل و انواع تنقلات معنایی ندارد. اما معنی‌اش این هم نیست که شما همش به فکر خوردن باشید. تمرکزتان را روی تفریح و خوش گذرانی بگذارید. بیشتر وقتتان را به خانواده و دوستانتان اختصاص دهید و به خرید و تفریح بروید.

ساعات غذا خوردنتان را با اعضای خانواده هماهنگ کنید

در روزهای عادی معمولاً همه سرکار یا درس هستند و امکان اینکه همه دور هم غذا بخورند کمتر است. این تعطیلات بهترین زمان برای کنار هم بودن و لذت بردن است. غذا خوردن در جمع خانواده طعم دیگری دارد. باعث می‌شود روحیه‌تان بهتر شود و احساس شادی و امنیت بیشتری داشته باشید.

درخت بکارید

اگر مسافرت نمی‌روید و در منزل می‌مانید از فرصت به دست آمده برای باغبانی و درختکاری استفاده کنید. گل یا درخت کاشتن حس بسیار خوبی دارد. از طرف دیگر یک فعالیت بدنی محسوب می‌شود که شما را از اضافه وزن تعطیلات خلاص می‌کند. معمولاً هر چقدر هم که مراعات کرده باشید باز هم در ایام عید کالری بیشتری نسبت به روزهای معمولی عایدتان می‌شود. برای همین به سراغ باغچه‌ی حیاط بروید و سعی کنید گل یا درخت بکارید. با همین کار ساده کلی از کالری‌های دریافتی را می‌سوزانید و میزان قند خونتان هم کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این یک خاطره‌ی خوب برای خود و خانواده‌تان می‌سازید.

شیرینی پزی هم ایده‌ی بدی نیست

تا جایی که برایتان امکان دارد از خرید شیرینی‌جات بیرون خودداری کنید. خودتان دست به کار شوید. کیک و شیرینی و همچنین دسرهای مورد نظرتان را با دست‌های خود تهیه کنید. در این صورت با یک تیر چند نشان زده‌اید: در هزینه‌هایتان صرفه جویی می‌شود، شیرینی‌های خانگی سالم‌تر و خوشمزه‌ترند و شما می‌توانید میزان قند و چربی آن‌ها را کنترل کنید.

در طول تعطیلات فعال‌تر باشید

اگر عادت دارید که در ایام عید از نظر جسمی فعال‌تر باشید شانس بیشتری دارید که در طول سال وزنتان را کنترل کنید. نتایج پژوهشی که محققان آمریکایی انجام دادند نشان می‌دهد افرادی که در طول تعطیلات به طور متوسط بیش از نیم کیلو چاق می‌شوند معمولاً نمی‌توانند بعداً هم از شر این اضافه وزن خلاص شوند. شاید به نظرتان نیم کیلو که چیزی نیست اما شما اگر عیدهای بعدی  و تعطیلات تابستانی و غیره را هم حساب کنید اضافه وزنی که عایدتان می‌شود خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. پس تا جایی که می‌توانید در ایام عید فعال باشید و از خانه نشینی و خواب طولانی مدت بپرهیزید.

فریزرتان را پر از غذاهای سالم کنید

قبل از سال تحویل که مشغول خرید، خانه تکانی و کار منزل می‌شوید و بعد از آن هم دید و بازدید عید کلی وقت می‌گیرد. برای همین زمان کمتری برای آشپزی باقی می‌ماند. بهتر است چند روز قبل به فکر باشید و فریزرتان را پر از غذاهای سالم بکنید.

در روزهای عادی معمولاً همه سرکار یا درس هستند و امکان اینکه همه دور هم غذا بخورند کمتر است. این تعطیلات بهترین زمان برای کنار هم بودن و لذت بردن است

در این صورت زمانی که بعد از خرید، دید و بازدید و غیره به منزل بر می‌گردید خواهید دید کار چندانی برای آماده کردن غذا نمانده است. لازم هم نیست از بیرون غذا سفارش دهید و یا به سوسیس و کالباس خوردن رو بیاورید. از همه مهم‌تر وقت بیشتری برای گذراندن با اعضای خانواده‌تان دارید.

از مصرف سس‌های پرکالری بپرهیزید

لطفاً تا جایی که می‌توانید از مصرف سس‌های چرب و پرکالری بپرهیزید. گوشت بوقلمون، انواع خورش‌ها و یا پوره و غیره گزینه های خوبی برای یک غذای خانوادگی محسوب می‌شوند. برای اینکه این غذاها سالم باشند بهترین راه این است که سس‌های چرب را فراموش کنید و یا به حداقل برسانید. به خاطر اینکه در ایام عید همه‌ی ما کالری بیشتری دریافت می‌کنیم پس بهتر است از مصرف این سس‌ها بپرهیزید تا بتوانید تعادلی برقرار کنید.

برای خود و اعضای خانواده سرگرمی درست کنید

قطعاً همه‌ی ما کارهای نکرده ای داریم که در طول سال مدام به امروز و فردا موکولشان می‌کنیم. تعطیلات عید بهترین زمان برای انجام این کارهاست. مطمئناً شما هم کلی عکس خانوادگی دارید که پخش و پلا شده‌اند و  مدت‌هاست می‌خواهید به آن‌ها سر  و سامانی بدهید. آلبوم‌هایتان را مرتب کنید. آلبوم جدیدی تهیه کرده و عکس‌ها را طبقه بندی کنید. یا کارهایی از این دست که مدت‌هاست می‌خواهید انجام بدهید اما موفق نشده‌اید. هم سرگرم می‌شوید، هم خاطراتتان را مرور می‌کنید و هم اینکه یکی از کارهای عقب افتاده‌تان را انجام داده‌اید. این فقط یک نمونه بود. حتماً شما هم کارهای دیگری در ذهنتان دارید که می‌خواهید سر فرصت انجامشان دهید. از این تعطیلات برای این کارها استفاده کنید و تمام فکر و ذکرتان را به خوردن ندهید.

در نوشیدن نوشابه و شربت و نوشیدنی‌های پرکالری زیاده‌روی نکنید

منظورمان این نیست که وسواس به خرج دهید و خودتان را از همه چیز محروم کنید یا نگران باشید. سعی کنید زیاده‌روی نکنید. نوشیدنی‌های گازدار و شیرین، کالری‌رسان هستند و قند خونتان را بالا می‌برند. اگر کالری این نوشیدنی‌ها را به کالری شیرینی‌جات و تنقلاتی که میل می‌کنید اضافه  کنید خواهید دید که میزان کالری دریافتیتان در این دوره خیلی بیشتر از روزهای معمولی است. برای همین بهتر است تا جایی که می‌توانید در نوشیدن این قبیل نوشیدنی‌ها زیاده‌روی نکنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

برای حفظ سلامتی بدن در ایام نوروز باید ...

نوروز و عوارض سلامتی بعد از آن

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز

پذیرایی سالم از مهمانان در ایام نوروز

نوروزی زیبا با تغذیه‌ای مناسب (1)

نوروزی زیبا با تغذیه‌ای مناسب (2)

شیرینی های عید را سالم‌تر کنید

"سلامت «مهم‌ترین» سین «هفت‌سین»

پرسش هایی درباره تغذیه در ایام نوروز

تعطیلات عید و رژیم غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.