تبیان، دستیار زندگی
از قدیم آجیل پای ثابت سفره‌ی هفت سین بوده و امیدواریم که از این به بعد هم باشد. تمام لطف و صفای آجیل به پسته و بادام آن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندر خواص پسته و بادام کمی تا نیمه‌ای گران


از قدیم آجیل پای ثابت سفره‌ی هفت سین بوده و امیدواریم که از این به بعد هم باشد. تمام لطف و صفای آجیل به پسته و بادام آن است.

هم پسته و هم بادام دارای خواص بی‌شماری هستند. در این مقاله اول گلچینی از خواص پسته و سپس خواص بادام را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پسته

پسته سرشار از فیتواسترول و همچنین فیبرهای غذایی زیاد و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است. اگر پسته را به اندازه میل کنید نه تنها کالری زیادی دریافت نمی‌کنید بلکه اسیدهای چرب خوبی عایدتان می‌شود.

پسته برای مقابله با استرس

اگر در طول زمستان به دلیل سرما و کمبود نور خورشید افسرده شده‌اید، اگر فشار کارتان زیاد است و احساس شادابیتان را از دست داده‌اید پسته را دریابید.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پسته تأثیر خوبی برای مقابله با اثرات منفی استرس دارد. به خاطر اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بی‌شماری مانند رسوراتول (همان آنتی اکسیدان موجود در بادام هندی)، لوتئین، کرستین یا نارنژنین می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌توانند اثرات شوم و منفی استرس را از بین ببرند. اگر به ایام عید بسنده نکرده و هر روز چند عدد پسته میل کنید می‌توانید با استرس‌هایتان مقابله کنید. البته توصیه می‌کنیم در ایام عید هم در مصرف پسته زیاده‌روی نکنید. به خاطر اینکه مصرف زیاد این ماده‌ی غذایی کالری زیادی دارد.

علاوه بر این باید بدانید که پسته منبع منیزیم نیز می‌باشد. منیزیم یک ماده‌ی ضداسترس فوق‌العاده است و می‌تواند فشار خون را تنظیم کند. به طور متوسط خانم‌ها روزانه به 360 میلی گرم و آقایان به 420 میلی گرم منیزیم نیاز دارند.

پسته برای دفع راحت

پسته یکی از آجیل‌های سرشار از فیبر می‌باشد. در واقع 28 گرم پسته 3 گرم فیبر غذایی دارد. این مقدار فیبر حدود 12 درصد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین می‌کند. این میزان فیبر دو برابر بیشتر از فیبر موجود در گردو بوده و برابر با فیبر همین میزان جو دو سر می‌باشد.

نتایج پژوهشی که در شش کشور اروپایی و روی 500000 نفر انجام شد نشان می‌دهد افرادی که دو بار در هفته میوه‌های خشکی مانند بادام مصرف می‌کنند

به میزان 16 درصد کمتر از بیماری‌های مربوط به رگ‌های کرونری می‌میرند

فیبرها نقش مهمی در عبور دادن مدفوع از روده ها دارند. به خاطر اینکه آب را جذب کرده و باعث افزایش انقباض روده می‌شوند و فعالیت باکتری‌های کولون را بیشتر می‌کنند.

پسته برای مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی

حدود 90 درصد چربی‌های موجود در پسته جزو چربی‌های اشباع نشده‌ای هستند که کلسترول خون را کاهش داده و به این ترتیب خطر بیماری‌های قلبی عروقی را نیز پایین می‌آورند. از این گذشته پسته حاوی پتاسیم نیز می‌باشد. این ماده‌ی معدنی به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. در نهایت باید بدانید که پسته حاوی پولیفنول است. پولیفنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که خواص مفیدی برای حفظ سلامت قلب دارند.

بادام

بادام را دریابید

بادام هم برای خوش اندامی خوب است و هم اینکه مانند پسته سلامت قلب و عروق شما را بالا می‌برد.

بادام و سلامت قلب و عروق شما

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف بادام برای حفظ سلامت قلب و عروق و همچنین خوش اندامی مفید است. اگر به طور منظم بادام مصرف کنید آن هم اندازه‌ی متعادل به لاغر ماندن و کنترل وزن ایده آل کمک می‌کند.

بر خلاف اینکه میزان چربی و کالری بادام زیاد است اما مصرف آن در حفظ سلامت بدن نقش مهمی دارند. نتایج پژوهشی که در شش کشور اروپایی و روی 500000 نفر انجام شد نشان می‌دهد افرادی که دو بار در هفته میوه‌های خشکی مانند بادام مصرف می‌کنند به میزان 16 درصد کمتر از بیماری‌های مربوط به رگ‌های کرونری می‌میرند.

بادام: مفید برای خوش اندامی شما

خیلی‌ها اعتقاد دارند مغزها و دانه های روغنی به دلیل داشتن چربی و کالری باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که دانه‌ها و مغزهای روغنی بیشتری مصرف می‌کنند پتانسیل لاغری بیشتر و همچنین شاخص توده‌ی بدنی پایین‌تری دارند. نتایج پژوهش جدیدی هم نشان می‌دهد مصرف روزانه 56 گرم بادام (به مدت 10 هفته) نه باعث چاقی می‌شود و نه اینکه ترکیب بدنتان را به هم می‌زند.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پسته تأثیر خوبی برای مقابله

با اثرات منفی استرس دارد. به خاطر اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بی‌شماری

مانند رسوراتول (همان آنتی اکسیدان موجود در بادام هندی)، لوتئین، کرستین

یا نارنژنین می‌باشد

بادام سرشار از منیزیم است و برای افرادی که می‌خواهند خوش اندام باشند و در عین حال یک ماده‌ی غذایی سرشار از مواد مغذی مصرف کنند و احساس سیری طولانی مدتی داشته باشند فوق‌العاده است. با وجود اینکه یک مشت بادام (حدود 28 گرم) حاوی 160 کالری است اما در عین حال منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین E و منیزیم است و همچنین میزان زیادی پروتئین و فیبر دارد. بادام همچنین حاوی پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن و اسیدهای چرب اشباع نشده ی مونو می‌باشد که جزو چربی‌های مفید هستند.

توصیه می‌کنیم مصرف پسته و بادام را به طور منظم و آن هم در حد متعادل در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید و از خواص آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید الآن که عید است و شیرینی و آجیل بیشتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. به خاطر اینکه مصرف زیاد و بیش از حد این مواد غذایی کالری زیادی به بدن می‌رسانند. هر ماده‌ی غذایی خواص و مضرات خود را دارد. البته نعمت‌های الهی تا جایی که به اندازه مصرف شود پر از خاصیت هستند. سعی کنید در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی زیاده‌روی نکنید و در عین حال خود را از خواص آن‌ها نیز محروم نسازید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آجیل عید را چگونه انتخاب کنیم؟

 آجیل سرشار از مواد مغذی

آجیل چه خاصیتی دارد ؟

همه چیز درباره ی آجیل عید

5 دلیل خوب برای خوردن آجیل

چرا و چه‌قدر آجیل بخوریم؟

در هنگام خرید و مصرف آجیل شب عید مراقب باشید تا ...

آجیل کهنه و رنگی نخرید

آیا آجیل بوداده خطرناک است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.