تبیان، دستیار زندگی
گروهی می گویند از فزندان یوشع و گروهی دیگر گفته اند از فرزندان هارون بن عمران بوده است. او را الیاسین، اذر یاسین و ذو الکفل نیز خوانده اند و حتی گروهی او را با خضر یکی میدانند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الیاس پیامبر
الیاس پیامبر

گروهی می گویند از فزندان یوشع و گروهی دیگر گفته اند از فرزندان هارون بن عمران بوده است. او را الیاسین، اذر یاسین و ذو الکفل نیز خوانده اند و حتی گروهی او را با خضر یکی میدانند!

خداوند او را پس از خزقیل در برابر پادشاهی به نام اَحب در بعلبک برانگیخت. آن پادشاه زنی به نام ازبیل داشت و هرگاه برای جنگ از شهر بیرون می رفت زنش را جانشین خودش قرار می داد.

مردم بعلبک که بت بعل را پرستش می کردند حضرت الیاس را تکذیب کردند و او را تبعید نمودند. خداوند، آن مردم را با گرسنگی امتحان کرد تا سرانجام از الیاس خواستند خداوند آن بلا را از آن ها دور کند.

آنچه مطابق با آیات و روایات هست چنین می باشد که او برای هدایت یک گروه بت پرست در شامات که بت بعل را می پرستیدند برانگیخته شد

در دو آیه قرآن، نام این پیامبر آمده است و او را مۆمن خوانده و ستایش می کند، هر چند دربارِه او اختلافاتی وجود دارد. آنچه مطابق با آیات و روایات هست چنین می باشد که او برای هدایت یک گروه بت پرست در شامات که بت بعل را می پرستیدند برانگیخته شد. الیاس آن ها را هشدار داد که آیا پرهیزگاری پیشه نمی کنید؟ آیا بت بعل را صدا می زنید و بهترین آفریدگان را رها می سازید؟ خدایی که پروردگار شما و پروردگار نیاکان شما است.

آن گروه به سخنان دلسوزانه الیاس گوش می دادند اما باز هم او را تکذیب می کردند، هر چند گروهی نیز به او ایمان آوردند.

عذاب خداوند در قرآن مشخص نشده است و تنها می گوید: آنها در دادگاه عدل الهی احضار می شوند مگر بندگان مخلص خدا.

بت بعل: این بت در شهر بعلبک پرستش می شد. می گویند: این بت از طلا ساخته شده و بسیار بزرگ بود. چهار چهره داشت و حدود چهار صد نفر خدمه او بودند.

داستان حضرت الیاس یا ایلیا در قرآن

الیاس پیامبری از بنى اسرائیل است که نام وی دو بار در قرآن کریم یاد شده: یکى در سوره انعام و دیگر در سوره صافات. بر پایه ی آیات الهى، الیاس از فرزندان نوح (ع) و در شمار «صالحان » محسوب گردیده است. خداى تعالى در سوره انعام فرموده است: «و زکریا و یحیى و عیسى و إلیاس کل من الصالحین» ترجمه: و زکریا و یحیى و عیسى و الیاس، همگى از شایستگان بودند (انعام آیه 85).

الیاس از پیامبران الهى بوده، و قوم خود را که بت بعل را می پرستیدند، به دین حق هدایت مى کرده است. اما جز «بندگان مخلص»، تمامى مردم دیار او بر بت پرستى خویش اصرار مى کردند. بعضى گفته اند:" الیاس (ع) از نسل هارون (ع) بوده، و در شهر بعلبک- یکى از شهرهاى لبنان که به مناسبت اینکه بت بعل در آنجا منصوب بوده آن را بعلبک خواندند- مبعوث شد".

خداوند در سوره صافات مى فرماید: «و إن إلیاس لمن المرسلین* إذ قال لقومه أ لا تتقون* أ تدعون بعلا و تذرون أحسن الخالقین* الله ربکم و رب ءابائکم الأولین* فکذبوه فإنهم لمحضرون* إلا عباد الله المخلصین* و ترکنا علیه فى الاخرین* سلام على إل یاسین* إنا کذالک نجزى المحسنین»

ترجمه: و الیاس از پیغمبران بود، هنگامى که به قوم خود گفت: چرا نمى ترسید؟ آیا بعل را (به پرستش و خدایى) مى خوانید و بهترین آفریدگار را فراموش می کنید، آن خدایى که پروردگار شما و پروردگار پدران پیشین شماست، او را تکذیب کردند و (باید بدانند که) احضار مى شوند (و کیفر تکذیب خود را خواهند دید) مگر بندگان با اخلاص خدا. و نام الیاس را در میان آیندگان به جاى گذاشتیم. سلام بر الیاس (یاالیاسیان) که ما نیکوکاران را چنین پاداش مى دهیم، و او از بندگان مۆمن ما بود (صافات /123-129).

در این سوره از داستان الیاس به جز این مقدار نیامده که او مردمى را که بتى به نام" بعل" مى پرستیده اند، به سوى پرستش خداى سبحان دعوت مى کرده، عده اى از مردم به او ایمان آوردند و ایمان خود را خالص هم کردند، و بقیه که اکثریت قوم بودند او را تکذیب نمودند، و آن اکثریت عذاب خواهند شد. و در سوره انعام آیه" 85" در باره ایشان همان ستایش هایی را کرده که در باره عموم انبیا (ع) کرده است، و در سوره مورد بحث علاوه بر آن او را از مۆمنین و محسنین خوانده، و به او سلام فرستاده.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:طهور دانش، قرآن آنلاین

مطالب مرتبط:

حضرت هود(ع) وقوم عاد

حضرت شعیب علیه السلام

پیامبری به نام سبز

همنشینی با قرآن کریم

داستانی از بخل و خساست در قرآن مجید

میهمانان ابراهیم(ع)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.