تبیان، دستیار زندگی
گزارشی از آماده سازی موزه های شهدا و دفاع مقدس در شهر اردبیل و دزفول وآبادان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه شهدای دفاع مقدس


گزارشی از آماده سازی موزه های شهدا و دفاع مقدس در شهر اردبیل و دزفول وآبادان

موزه شهدای دفاع مقدس

موزه شهدای استان اردبیل خردادماه سال 92 به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل از پایان ساخت موزه شهدای این استان در آینده نزدیک خبر داد.

باین موزه با 100 مربع زیربنا و اعتباری افزون بر سه میلیارد ریال با 85 درصد پیشرفت فیزیکی در محله «اوچ دوکان» شهر اردبیل در حال ساخت است و خردادسال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

در موزه دایمی شهدای استان اردبیل آثار باقیمانده از 3400 شهید به نمایش گذاشته خواهد شد.

سیدشنوا همچنین به در حال ساخت بودن مجموعه رفاهی درمانی ایثارگران استان در محوطه «بیمارستان ایثار» اردبیل اشاره کرد و گفت: ساخت این مجموعه با 13 هزار و 750 متر مربع مساحت از سال 1388 آغاز شده و 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: فاز اول این مجموعه تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین از بهسازی 80 درصد گلزارهای شهدای استان خبر داد و گفت: تلاش می شود گلزارهای باقیمانده شهدا تا پایان سال آینده بهسازی شود.

سیدشنوا در بخشی دیگر از سخنانش سهم اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر استان در سال جاری را 700 نفر ذکر کرد و افزود: امسال علاوه بر تحقق این میزان اشتغال، 300 نفر دیگر نیز در ادارات استان جذب شدند

موزه دفاع‌مقدس دزفول آماده پذیرش گردشگران نیست

مدیرمرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول گفت: اگر امسال بودجه کاملی در اختیارمان قرار می‌گرفت می‌توانستیم خیلی سریع‌تر از این، مرکز فرهنگی دفاع مقدس را تکمیل کنیم چون هنوز موفق به موزه آرایی نشده‌ایم؛ هر چند برخی از تجهیزات را آماده کرده‌ایم.

محمدرضا صفارپور اظهار کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس این شهرستان متشکل از ساختمان مسقف موزه، کتابخانه تخصصی، پارک موزه و آمفی‌تئاتر در فضایی معادل 16 هزار مترمربع واقع شده است. موزه این مرکز با مساحتی معادل 2000 مترمربع با وجود این که ساختمان آن ساخته شده است ولی همچنان کارهای عمرانی آن ادامه دارد و هنوز آمادگی لازم را برای پذیرش گردشگران و بازدیدکنندگان ندارد ولی تمام تلاش‌مان بر این است که این موزه را تا چهارم خردادماه سال آینده آماده بازدید بکنیم.

عبدالصاحب مرائی، مسئول مجتمع فرهنگی تربیتی «میثاق با شهدای آبادان» گفت:با رفع برخی مشکلات زیرساختی همچون مشکلات برق و آب شرب و تامین شرایط اسکان در این بیمارستان صحرایی، اولین مرحله کاروان‌های راهیان نور در این مکان اسکان داده شدند. با تلاش خادمین شهدا و مسئولان محور آبادان، با پایان موکت‌کاری بیمارستان و همچنین تأمین برق بیمارستان از طریق موتورهای برق و تهیه آب شرب این منطقه با همکاری آتش‌نشانی آبادان، این اثر دفاع مقدس برای پذیرایی از زائران به مرحله بهره‌برداری رسید.

در فضای پارک موزه این مرکز مزارهای هشت شهید گمنام قرار دارد که در کنار آن نیز بقایایی از هواپیماهای سرنگون شده عراق در زمان دفاع مقدس در این شهرستان و یک فروند موشک عمل نکرده البته تخلیه شده برای بازدید عموم قرار داده شده‌ است. سالن آمفی تئاتر این مرکز نیز با ظرفیت پذیرش 300 نفر و امکانات کامل مدت‌ها است که دایر است و فیلم‌ها و کلیپ‌های مختلفی را از دوران دفاع مقدس و به خصوص موشک‌باران دزفول برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‌آید.

کتابخانه تخصصی این مرکز یکی از مجهزترین و کامل‌ترین کتابخانه‌های سطح استان خوزستان است که در آن 6500 جلد کتاب مربوط به دفاع مقدس گردآوری شده است و امسال نیز به عنوان کتابخانه برتر معرفی شد.

یکی از اقدامات خوبی که در زمینه معرفی شخصیت‌های دوران دفاع مقدس انجام شده است چاپ رساندن کتاب 500 صفحه‌ای تاریخ شفاهی آن دوران است و دکتر «حاجی خلف» در این زمینه تلاش فراوانی کرده است. این کتاب جامع اکنون در مرحله چاپ به سر می‌برد.

تصویر روی خبر تزئینی است.

بیمارستان امام علی(ع) برای پذیرایی از زائران راهیان نور آماده شد

با تلاش سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج، بیمارستان صحرایی امام علی(ع) آماده پذیرایی از زائران و کاروان‌های راهیان نور از سراسر کشور شد.

عبدالصاحب مرائی، مسئول مجتمع فرهنگی تربیتی «میثاق با شهدای آبادان» با اعلام این خبر گفت:با رفع برخی مشکلات زیرساختی همچون مشکلات برق و آب شرب و تامین شرایط اسکان در این بیمارستان صحرایی، اولین مرحله کاروان‌های راهیان نور در این مکان اسکان داده شدند.

با تلاش خادمین شهدا و مسئولان محور آبادان، با پایان موکت‌کاری بیمارستان و همچنین تأمین برق بیمارستان از طریق موتورهای برق و تهیه آب شرب این منطقه با همکاری آتش‌نشانی آبادان، این اثر دفاع مقدس برای پذیرایی از زائران به مرحله بهره‌برداری رسید.

در یادمان‌های دیگر محور آبادان هم طرح‌های جدیدی اجرا شده است. طرح نصب تابلوهای مسیریاب در منطقه عملیاتی والفجر 8 به پایان رسیده و در مناطقی از این یادمان تابلوهای مربوط به معرفی محل و نحوه شهادت برخی شهدای این عملیات نصب شده است.

همچنین تابلوهای مربوط به شهدای مقاومت آبادان نیز طراحی شده و به زودی پس از هماهنگی با ادارات مختلف شهرآبادان در محل شهادت این شهدا در نقطه نقطه آبادان نصب خواهند شد.

بیمارستان امام (ع) با ظرفیت1200 نفر در آبادان،آماده پذیرایی و اسکان‌ زائران راهیان نور است.

فرآوری عاطفه مژده

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبر گزاری فارس، ایسنا، ساجد، راهیان نور