تبیان، دستیار زندگی
در این درس ابتدا ضرورت وجود افراد در جامعه باید تشریح شود؛ سپس به تبیین ویژگی های فرد برای پذیرش نقش های اجتماعی اشاره می شود که در این قسمت به چگونگی آماده کردن فرد برای جامعه اشاره می شود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظام اجتماعی و فرد/جامعه پذیری

تعلیمات اجتماعی / اول دبیرستان / فصل دوم/ درس پنجم
نظام اجتماعی و فرد

اهداف درس

١- دانش آموزان ضرورت وجود افراد برای نظام اجتماعی را درک کنند.

٢- دانش آموزان باید بفهمند که هر فردی نمی تواند هر نقشی را بپذیرد و باید توسط جامعه آماده شود.

٣- دانش موزان با مفهوم جامعه پذیری آشنا شود و بتواند آن را تشریح کند.

مدت

45 دقیقه

وسایل لازم

گچ و تخته

جهت دانلود برگه کار در کلاس کلیک کنید.

جهت دانلود برگه کار در منزل کلیک کنید.

طرح درس

در این درس ابتدا ضرورت وجود افراد در جامعه باید تشریح شود؛ سپس به تبیین ویژگی های فرد برای پذیرش نقش های اجتماعی اشاره می شود که در این قسمت به چگونگی آماده کردن فرد برای جامعه اشاره می شود.

نیاز نظام اجتماعی به فرد

اجتماع و بحث نظام اجتماعی بدون وجود افراد بی معنی است. مدرسه ای را تصور کنید که در آن دبیر و دانش آموز نباشد. آیا می توان عنوان مدرسه را به آن اتلاق کرد. آیا اهدافی که برای مدرسه درنظر گرفته می شود در آنجا محقق می شود. این مثال و مثال های بسیاری از این دست برای تبیین نیاز نظام اجتماعی افراد کافی است.

نظام اجتماعی برای بقا و دوام خویش به افرادی نیاز دارد که نقش ها و الگوهای عمل تشکیل دهنده آن را تحقق بخشد.

نظام اجتماعی و فرد

جامعه پذیری

بحث بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد جامعه پذیری یا اجتماع پذیری است.

آماده شدن فرد توسط جامعه برای بر عهده گرفتن نقش ها را جامعه پذیری می گویند. همان گونه که از تعریف بر می آید در فرآیند جامعه پذیری، جامعه فرد را برای پذیرش نقش های اجتماعی آماده می نماید.

یعنی جامعه آموزگار فرد است. در این قسمت دبیر برای تفهیم جامعه پذیری به دانش آموزان می تواند به تشریح آموزگاری جامعه در این فرآیند بپردازد.

برای تحقق این هدف فعالیت هایی در نظر گرفته شده است که در برگه کار در کلاس آمده است.

اولین فعالیت مربوط به اجتماعی شدن فرد و منابعی است که او الگو های عمل خاص را از جامعه فرا می گیرد. دبیر با تعریف اصطلاح اجتماعی شدن فرد می تواند کار خود را آغاز نماید

فرد وقتی الگوی عمل خاصی را از جامعه فرا می گیرد تا برای عهده دار شدن نقشی آماده شود به اصطلاح "فرد دارد اجتماعی می شود" حال با این توصیف از دانش آموزان بخواهید قسمت 1 برگه کار در کلاس را انجام دهند. در این قسمت چند منبع که الگوهای عمل را به افراد جامعه آموزش می دهند معرفی شده و از دانش آموزان خواسته شده است تا مصادیقی از الگوهای عملی را که خود فرا گرفته اند بیان کنند.

در قسمت بعد دبیر می تواند با مشخص کردن یکی ازنقش های اجتماع الگوهای عمل مربوط به آن را از دانش آموزان بخواهد و سپس آن ها شوه های فراگیری این الگوهای عمل را از جامعه مشخص کنند. این قسمت می تواند به صورت گروهی و یا غیر گروهی انجام شود.

جمع بندی

دانش آموزان با انجام این فعالیت ها با فرآیند جامعه پذیری آشنا می شوند و می توانند آن را تشریح نمایند.

تمرین

برگه کار در منزل را به عنوان تمرین به دانش آموزان ارایه نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محمد ضیائیان

تنظیم: مریم فروزان کیا