تبیان، دستیار زندگی
یکی از بهترین شیوه‌های استقبال از بهار، پخت شیرینی‌های خانگی خوش طعم و متنوع است؛ شیرینی‌هایی که بیش از پیش، حال و هوای نوروز را به خانه‌های ما می‌آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودتان شیرینی عید را آماده کنید


یکی از بهترین شیوه‌های استقبال از بهار، پخت شیرینی‌های خانگی خوش طعم و متنوع است؛ شیرینی‌هایی که بیش از پیش حال و هوای نوروز را به خانه‌های ما می‌آورد.


حال و هوای عید در کوچه و خیابان پیچیده است. پس اگر موافق هستید، به استقبال آن برویم و خودمان را برای رسیدن فصل بهار آماده کنیم. یکی از بهترین شیوه‌های استقبال از بهار، پخت شیرینی‌های خانگی خوش طعم و متنوع است؛ شیرینی‌هایی که بیش از پیش، حال و هوای نوروز را به خانه‌های ما می‌آورد.

شیرینی نخودچی

نان نخودچی

نان نخودچی، یکی از این شیرینی‌های ریز و خوش طعمی است که معمولاً روزهای عید، طرفداران زیادی هم پیدا می‌کند. پس اگر امسال هم می‌خواهید این نوع شیرینی را برای روزهای عید در خانه داشته باشید، این مواد را آماده کنید:

نیم کیلو آرد نخودچی نرم، 250 گرم پودر قند نرم شده، 300 گرم روغن جامد و نصف قاشق غذاخوری پودر هل.

برای تهیه این شیرینی، اول باید روغن جامد را با پودر قند مخلوط کنید و به کمک همزن آن را خوب به هم بزنید تا یک دست شود. البته خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که پودر قند را می‌توانید خودتان در خانه تهیه کنید؛ برای آماده کردن پودر قند باید مقداری قند را داخل آسیاب ریخته و دستگاه را روشن کنید تا قندها پودر شود. در ضمن حواس تان باشد برای پخت این شیرینی، پودر قند باید بسیار نرم باشد.

وقتی پودر قند و روغن مخلوط شد، حالا نوبت آرد نخودچی است. اما قبل از این که آرد را به مواد شیرینی اضافه کنید، حتماً باید آن را الک کرده و سپس داخل بقیه مواد بریزید. در مرحله بعد هم باید پودر هل را به مواد شیرینی اضافه کنید و با دست، خوب ورز دهید.

حالا این مواد را داخل یک کیسه نایلونی داخل یخچال بگذارید. بعد از یک روز، این خمیر را بیرون آورده و پس از دو ساعت که خمیر در محیط معمولی ماند، کار شیرینی پزی را شروع کنید.

برای این کار، ابتدا باید مواد را روی یک سطح صاف قرار دهید و با وردنه آن را صاف کنید. سپس آن‌ها را قالب زده و با فاصله داخل سینی فر قرار دهید. فر هم که از قبل گرم شده، باید روی حرارت 150 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. بعد از 20 دقیقه که داخل فر بود، شیرینی‌ها آماده است و برای تزئین روی آن‌ها هم می‌توانید از خلال پسته استفاده کنید.

نان برنجی

شیرینی برنجی

شیرینی برنجی هم یکی از شیرینی‌های مخصوص عید است. این شیرینی را می‌توانید با استفاده از آرد برنج، شکر، تخم‌مرغ، گلاب، کره یا روغن جامد و زعفران تهیه کنید.

برای پخت شیرینی برنجی ابتدا باید نیم کیلو آرد برنج را دو سه بار الک کنید و پس از آن، آرد را با 200 گرم کره یا روغن جامد مخلوط نمایید. این مواد را هم خوب ورز دهید تا با هم مخلوط شود. حالا مقدار 200 گرم شکر را در نصف لیوان آب جوش بریزید و روی حرارت بگذارید تا شکر حل شود. بعد باید بگذارید این محلول بماند تا سرد شده و پس از آن، این شربت را به بقیه مواد اضافه کنید. یک عدد تخم‌مرغ را هم داخل مواد بشکنید و با نصف استکان گلاب خوب، همه مواد را مخلوط کنید. پخت شیرینی به این مرحله که رسید، باید نیمی از آن را جدا کنید و با یک قاشق چای‌خوری زعفران آب کرده مخلوط نمایید.

وقتی خمیرها را خوب ورز دادید، آن‌ها را هر کدام به صورت جداگانه داخل ظرفی گذاشته و برای شش ساعت در هوای معمولی قرار دهید. بعد از گذشت این مدت، دوباره خمیرها را ورز دهید. حالا سینی فر را کمی چرب کنید و از خمیرها به اندازه یک گردوی کوچک بردارید و با فاصله درون سینی فر قرار دهید. اگر مهر مخصوص شیرینی برنجی را در خانه دارید، باید با مهر روی شیرینی‌ها بزنید و اگر نه خمیرها را بعد از این که به اندازه یک گردو برداشتید، در دست پهن کرده و روی سینی فر قرار دهید. چند دانه خرفه هم می‌توانید برای تزئین روی این شیرینی بریزید. سینی فر را هم باید داخل طبقه وسط فر که از قبل گرم شده است، برای مدت 25 دقیقه و در دمای 170 درجه سانتی‌گراد بگذارید.

شیرینی كشمشی

شیرینی کشمشی

مواد لازم: آرد سفید 100 گرم ـ روغن جامد 100 گرم ـ پودر قند 200 گرم ـ تخم مرغ 3 عدد ـ شکر 75 گرم ـ کشمش ریز و سیاه نصف پیمانه ـ وانیل نصف قاشق چای‌خوری.

طرز تهیه: ابتدا روغن، وانیل و شکر را با هم مخلوط کنید و با كمك همزن، این مخلوط را به هم بزنید تا مواد کاملاً نرم و صاف شود. پس از آن، تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی داخل بقیه مواد بشکنید و بعد از شکستن هر تخم مرغ، مواد را خوب هم بزنید. حالا آرد را که دو بار الک کرده‌اید، به مواد اضافه کنید و هم بزنید. کشمش‌ها را هم که خوب شسته و خشک کرده‌اید، داخل مواد شیرینی بریزید. برای پخت شیرینی کشمشی باید سینی فر را کمی چرب کرده و از مواد شیرینی، با قاشق برداشته و با فاصله درون سینی فر قرار دهید. سینی را در طبقه وسط فر به مدت 20 دقیقه و با حرارت 250 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا شیرینی‌ها بپزد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: roozgar