تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: هیچ عملی عامل خود را رها نمی‌کند، این چنین نیست که انسان کاری که کرده از بین برود یا کاری که انسان کرده فاعل خود را نشناسد، این کار به انسان می‌چسبد و او را به قعر می‌کشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانک های ربوی مانع تأثیر اعمال نیک


حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: هیچ عملی عامل خود را رها نمی‌کند، این چنین نیست که انسان کاری که کرده از بین برود یا کاری که انسان کرده فاعل خود را نشناسد، این کار به انسان می‌چسبد و او را به قعر می‌کشد.


وام

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر دوشنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به آیه «وَلَوْ أَنَّمَا فِی الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ کَلِمَاتُ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» بیان کرد: «أَنَّمَا» منفصل است و باید جدا نوشته شود، باید قرآن‌ها را با خط نستعلیق بنویسند که نوجوانان بتوانند بخوانند، فرزندان ما با این خط آشنا نیستند، در کتاب‌های فقهی ما وقتی ولیمه را تقسیم می‌کنند، این ولیمه یک اسم جامعی برای مصادیق فراوان مانند سفر حج و عمره، عروسی، ساختن ساختمان و مانند است، یکی از جاهای ولیمه جایی است که فرزند به مکتب‌خانه ببرد و فرزند در قرائت قرآن حاذق و ماهر شود، آن جا مستحب است باید ولیمه دهد، کسی که در ایران قرآن را یاد گرفت، در درجه اول امام و شهدا ثواب می‌برند و بعد معلمان و آموزش‌دهندگان آنان، وضعیت نسبت به گذشته خیلی تفاوت کرده است.

بانک‌های ربوی نمی‌گذارد نماز جماعت‌های ما اثر کند

وی افزود: مطلب آیه 27 سوره لقمان در آیه 110 سوره کهف گذشت، فیض خداوند و کلمات الهی نامتناهی است، علومی که از ذات اقدس اله نشأت می‌گیرد نامتناهی است، اگر گفتند «وَمَن یُۆْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا» این کثرتی به لحاظ خود ما است، اما اگر همین علم نسبت به ذات اقدس اله مطرح شود، می‌شود «وَمَا أُوتِیتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا» همین خیر کثیر و همین حکمت کثیر نسبت به علم نامتناهی ذات اقدس اله اندک است، کلمات الهی نامتناهی است و از باب تشبیه معقول به محسوس خداوند تشبیهی مثال زد.

بانک‌های ربوی نمی‌گذارد که نمازجماعت‌های ما اثر کند، یک سیلی جهنمی‌ها صورت میلیون‌ها انسان را سرخ می‌کند، یک میوه بهشت ممکن است میلیون‌ها سال بماند، یک سیلی جهنم ممکن است، صورت میلیون‌ها نفر را سرخ کند، مغرور نشویم که نماز جماعت می‌خوانیم، ثواب نمازمان چند برابر می‌شود، از آن طرف عذاب‌ها را هم ببینیم، در دنیا هم کلمات الهی و فیض الهی نامتناهی است، به عنوان نمونه همه موجودات کلمات الهی هستند، کلمه آن است که ما فی الضمیر و ما فی الغیب را روشن کند.آشنایی با منطق سبب محتاطانه سخن گفتن انسان است

استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: فرمود اگر تمام درختان عالم قلم شوند، از هر درختی صدها قلم تراشیده می‌شود و اگر دریاهای کنونی با کمک هفت دریای دیگری مرکب شوند، منظور دریاهای بسیار است و بخواهند کلمات الهی را بنویسند، قلم‌ها شکسته و فرسوده می‌شود و دریاها تمام می‌شود اما کلمات الهی تمام نمی‌شود، در این‌جا از پایان یافتن قلم و پایان یافتن دریاها سخن نگفت اما از پایان یافتن کلمات الهی سخن گفت، اما در آیه 110 سوره کهف که تنها سخن از دریاها بود، به پایان یافتن دریاها اشاره کرد، قلم هم دیرتر از دریا تمام می‌شود.

بانک‌های ربوی مانع اثر گذاشتن نماز جماعت‌های ما شده است

وی در پاسخ به سۆالی درباره ثواب نماز جماعت بیش از 10 نفر به عنوان نمونه‌ای از فیض الهی بیان کرد: کارهای آخرت را نسبت به دنیا که بسنجند، غیرقابل شمارش است، همچنین این ثواب تنها درباره نماز جماعت نیامده است که اگر کسی نماز جماعت خواند به دلیل غیرقابل شمارش بودن ثواب آن شاد شود، درباره ربا هم گفته شده اگر کسی یک درهم ربا خورد مانند آن است که در کنار کعبه فلان کار را انجام دهد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: بانک‌های ربوی نمی‌گذارد که نمازجماعت‌های ما اثر کند، یک سیلی جهنمی‌ها صورت میلیون‌ها انسان را سرخ می‌کند، یک میوه بهشت ممکن است میلیون‌ها سال بماند، یک سیلی جهنم ممکن است، صورت میلیون‌ها نفر را سرخ کند، مغرور نشویم که نماز جماعت می‌خوانیم، ثواب نمازمان چند برابر می‌شود، از آن طرف عذاب‌ها را هم ببینیم، در دنیا هم کلمات الهی و فیض الهی نامتناهی است، به عنوان نمونه همه موجودات کلمات الهی هستند، کلمه آن است که ما فی الضمیر و ما فی الغیب را روشن کند.آشنایی با منطق سبب محتاطانه سخن گفتن انسان است.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع :‌خبرگزاری رسا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.