تبیان، دستیار زندگی
به رغم ماه‌ها اعمال فشار از سوی واشنگتن، مقامات ژاپن اعلام كردند: هنوز هم برای پیوستن به طرح دولت بوش برای اعمال تحریم علیه ایران در صورت شكست مذاكرات، تمایلی ندارند. به گزارش بازتاب به نقل از «واشنگتن‌پست»، مقامات ژاپنی حدس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت بالای چشم‌بادامی‌ها برای فروختن ایران به آمریكا


به رغم ماه‌ها اعمال فشار از سوی واشنگتن، مقامات ژاپن اعلام كردند: هنوز هم برای پیوستن به طرح دولت بوش برای اعمال تحریم علیه ایران در صورت شكست مذاكرات، تمایلی ندارند.

به گزارش بازتاب به نقل از «واشنگتن‌پست»، مقامات ژاپنی حدس می‌زنند كه كشورشان، بیش از هر تحریم‌كننده دیگری، دارای مزایای مالی در ایران است و پیوستن به تحریم‌كنندگان را تنها در صورت وجود یك توافق كامل بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل و حمایت كامل كشورهایی مانند چین می‌دانند.

كاخ سفید امیدوار بود تا ژاپن را نیز كه از معامله با چین و روسیه خودداری می‌كرد، به جمع موافقان خود اضافه كند.

طرح تحریم‌های دولت آمریكا در صورت شكست مذاكرات، به شدت وابسته به شركت و همكاری ژاپن است كه مقامات آمریكایی برآورد كرده‌اند، بدون حضور ژاپن این تأثیرات به شدت كاهش خواهد یافت.

یكی از مقامات بلندپایه دولتی ژاپن گفت: ما هیچ كاری را بدون حمایت كامل جامعه بین‌المللی انجام نمی‌دهیم؛ مثلا یك رأی شورای امنیت كه روسیه و چین نیز با آن موافق باشند و غیر از این، ژاپن تنها در صورتی ایران را كنار می‌گذارد كه كشور دیگری از نظر نفتی ما را تأمین كند.

ژاپن مصرف‌كننده 22 درصد صادرات نفت ایران، امسال نیز قصد دارد با همكاری ایران، بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین سازه نفتی دریایی را پس از انقلاب اسلامی 1979 ایران در این كشور بسازد كه البته این امر، باعث ایجاد تناقض‌هایی در روابط توكیو با واشنگتن و منافع مالی و انرژی این كشور با ایران شده است.

كارشناسان و دیپلمات‌های غربی از دولت بوش خواسته‌اند تا دوستی ژاپن با واشنگتن را به عنوان بزرگ‌ترین شریك تجاری ایران مورد آزمایش قرار دهند تا سرانجام بدانند در نهایت او هم در برابر ایران خواهد ایستاد یا نه؟

در اجلاس وزرای گروه هشت (قدرت‌های صنعتی جهان) در روسیه، جان اسنو، وزیر منابع آمریكا از ژاپن در مورد همكاری در اعمال تحریم شامل ممنوعیت و نقل و انتقالات نقدی مؤسسه‌های مالی ژاپن با ایران، درخواست همكاری كرد كه «تانیگاكی»، وزیر مالی ژاپن پاسخ داد: چنین تصمیم‌هایی نیاز به بحث بیشتر و گسترده‌تر با اروپا و دیگران دارد.

روز دوشنبه گذشته نیز رایس و تارو، وزیر امور خارجه ژاپن، در مورد وضعیت ایران تلفنی صحبت و برای حل مشكل ایران ابراز موافقت كردند.

بر پایه گزارش‌های وزارت منابع آمریكا، تحریمات در درجه نخست شامل نفت ایران خواهد بود، اما تحریم‌های شدیدتر شامل قطع دسترسی ایران به دلار، یورو و پوند انگلیس و ین ژاپن است كه این مرحله به شدت، نیازمند همكاری اروپا و ژاپن است.

یكی از مقامات بلندپایه دولتی ژاپن گفت: ما هیچ كاری را بدون حمایت كامل جامعه بین‌المللی انجام نمی‌دهیم؛ مثلا یك رأی شورای امنیت كه روسیه و چین نیز با آن موافق باشند و غیر از این، ژاپن تنها در صورتی ایران را كنار می‌گذارد كه كشور دیگری از نظر نفتی ما را تأمین كند.

ایرانیان نیز از هم‌اكنون تهدید كرده‌اند، قرارداد سنگین خود با شركت INPEX را كه جزئی از سهام آن نیز مربوط به دولت است، مبنی بر توسعه میدان نفتی آزادگان، لغو خواهد كرد.

INPEX مدتی است، كار توسعه را به تعویق می‌اندازد و علت آن را نیز اختلاف در تعداد معدن‌‌های زمینی می‌داند كه قرار است، حفاری شده و برآورد می‌شود كه حدود 26 میلیون بشكه نفت را شامل شود، اما منابع آشنا با پروژه، دلیل اصلی تأخیر را تلاش ژاپن برای یافتن زمان می‌دانند و این‌كه پیش از آن‌كه شركت‌‌های ژاپنی شروع به تزریق میلیون‌ها دلار به پروژه كنند، از مسئله اتمی ایران اطمینان یابند.

به نظر، صبر ایرانیان نیز تمام شده، چراكه وزیر نفت ایران، هفته گذشته در تلویزیون ملی ایران اعلام كرد: اگر ژاپنی‌ها وارد عمل نشوند، قرار داد را لغو خواهند كرد.

از زمانی كه شركت INPEX در سال 2004 وارد این معامله با ایران شد، بارها مورد حمله آمریكا قرار گرفت. ژاپنی‌ها این كار را برای دومین اقتصاد بزرگ جهانی، حیاتی دانسته و آمریكایی‌ها آن را تنها باعث وابستگی ژاپن به ایران می‌دانستند.

ژاپن زیركانه خود را از مذاكرات بیرون نگه داشته، حتی زمانی كه از او تقاضای حمایت بالقوه شده است.

ژاپن به عنوان كشوری كه نیروی نظامی‌اش با قوانین پس از جنگ جهانی محدود شده و تحت چتر حمایتی اتمی آمریكاست، معمولا منافعش را هم‌راستا با واشنگتن می‌بیند، اما یك احساس رو به افزایش در ژاپن وجود دارد كه به ویژه در مورد ایران، توكیو و واشنگتن، منافع متضاد و جداگانه‌ای دارند و حمایت ژاپن در این مورد از سیاست آمریكا به نظر باید كم شود.


لینک مطالب مرتبط:

کوئی زومی دامن بوش را رها نمی کند!

رویترز: "بوش تا كی می‌تواند اتحاد هم‌پیمانان خود را برای مقابله با ایران حفظ كند؟"

کاسترو: کار آمریکا وحشیگری بود؛ زرقاوی باید محاکمه می شد.

تنبیه ملوکانه کنگره؛ این بار دامنگیر روسیه!