تبیان، دستیار زندگی
محیط های چندرسانه ای كه محتوا و مطالب را به صورت تصاویر متحرك، صدا، عكس، گرافیك، متن و ... در اختیار كاربر قرار می دهند و این موضوع سبب می شود تا تغییراتی اساسی در فرآیند یادگیری ایجاد شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چندرسانه ای در آموزش الکترونیکی (1)

شاید به جرات بتوان گفت که انیمیشن از جالب ترین پدیده های تصویری است که بشر به خلق آن دست زده است، و به وسیله آن می توان مطالب علمی بسیاری را در قالب تصویر، گرافیک و یا انیمیشن به مخاطبان ارایه کرد تا بتوان مطالب علمی را به صورت ساده تر به افراد آموخت.
چندرسانه ای در آموزش الکترونیکی(1)

امروزه نرم افزارهایی در جهت تولید انیمیشن های دو بعدی، سه بعدی و مبتنی بر وب عرضه شده اند كه مراحل تولید انیمیشن ها را آسان نموده است. استفاده از چند رسانه ای ها، حس بینایی و شنوایی را جهت یادگیری بهتر و سریع تر مفاهیم، تقویت می کند.

در نظام آموزشی قدیم تنها هدف موسسات و یا مدارس، انباشته کردن اطلاعات در ذهن فرد بود و تنها از معلمانی بهره می گرفتند که کتاب را به عنوان منبع اصلی می شناختند اما با ظهور یادگیری های نوین هم چون یادگیری الکترونیکی و هم چنین حضور ابزارها و تکنولوپی های گوناگون هم چون به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، به كارگیری فناوری های ارتباطی (Multi media)، استفاده از امكانات چندرسانه ایی و ... موجب شده نگرش افراد به نوع یادگیری تغییر کند و مبنای یادگیری را بر حفظ کردن عبارات نگذارند.

این تحولات موجب شده تا تغییراتی در نقش معلم و دانش آموزان ایجاد شود و افراد در امر آموزش با یکدیگر مشارکت داشته و منابعی جدا از منابع درسی را به کار ببرند.

درك و دریافت مفاهیم و محتوای علمی پیچیده به صورت راحت تر، با استفاده از تركیب صوت، تصویر، انیمیشن، گرافیك و … فراهم شده است.

به کار بردن این گونه فناوری ها از آن جهت یادگیری را آسان می کند چرا که می توان در آن از نشانه ها و نمایش های متحرک و ... استفاده کرد.

امكان استفاده از تصاویر، گرافیك، دسترسی به منابع اطلاعاتی و ... علاقه به یادگیری را افزایش داده است.

درك و دریافت مفاهیم و محتوای علمی پیچیده به صورت راحت تر، با استفاده از تركیب صوت، تصویر، انیمیشن، گرافیك و … فراهم شده است.

چندرسانه ای در آموزش الکترونیکی(1)

چندرسانه ای در آموزش الکترونیکی(1)انیمیشن Animation

انیمیشن روشی است که در آن تصاویر را به صورت کاملا حرفه ای و پشت سرهم حرکت می دهند به گونه ای که چشم انسان قادر نیست این جدا از هم بودن را تشخیص دهد. به عبارتی انیمیشن را نقاشی های متحرک نام برده اند که به صورت فریم- فریم یا پشت هم به نمایش در می آیند.

این روش به یادگیرندگان کمک می کند تا بتوانند مفاهیم را بهتر درک کنند و این روش را حتی می توان در یادگیری الکترونیکی و به صورت مجازی نیز استفاده کرد.

چندرسانه ای در آموزش الکترونیکی(1)انواع انیمیشن

استفاده گسترده از انیمیشن سبب می شود تا آموزش الکترونیکی از این طریق آسان تر صورت پذیرد. برای ساخت انیمیشن نرم افزارها و عملیات گوناگونی وجود دارد که می توان از طریق آن ها کار تولید را آسان و انواع انیمیشن دو بعدی و سه بعدی را ایجاد کرد.

چندرسانه ای در آموزش الکترونیکی(1)انیمیشن دوبعدی

این انیمیشن به کاربر این امکان را می دهد تا قاب ها و تصاویر را تولید و به آن ها رنگ دهد. نرم افزار Maya Marco Media flash  از جمله نرم افزارهای ساخت انیمیشن دو بعدی به شمار می روند.

چندرسانه ای در آموزش الکترونیکی(1)انیمیشن سه بعدی

بسته های نرم افزاری ساخت انیمیشن سه بعدی کمی متفاوت است، چرا که وابسته به سطح سه بعدی است. اما از مزیت های نرم افزارهای سه بعدی ساز در اختیار گذاشتن ویژگی های هوشمند و هم چنین کم کردن زمان کار با رایانه را فراهم می کند. از معروف ترین نرم افزارهای سه بعدی ساز 3D-max و Animation Applet است.

چندرسانه ای در آموزش الکترونیکی(1)انیمیشن در وب (Web)

گسترش و پیشرفت علم اطلاع رسانی و استفاده مداوم از  شبكه های رایانه ای سبب شد تا یك شبكه گسترده ارتباطی تحت عنوان  Web ایجاد شود.

چندرسانه ای در آموزش الکترونیکی(1)

وب مبتی بر سرویس دهنده سرویس گیرنده است و دسترسی به منابع اطلاعاتی را آسان می سازد.

اطلاعاتی كه از طریق وب بر روی اینترنت قرار می گیرند، می تواند شامل متن، صدا، تصویر، پویا نمایی و فیلم و ... باشد.

از آن جایی که یادگیری الکترونیکی براساس رایانه و شبکه کار می کند و می توان انیمیشن را در امر یادگیری الکترونیکی به کار برد، انیمیشن، به فرد كمك می كند بر مطالب مهم متمركزشود  و در نهایت درك بهتری در فرد ایجاد شود.

انیمیشن های آموزشی، نظرهای منفی یادگیرندگان را نسبت به یادگیری موضوعات پیچیده كاهش می دهند.

ادامه دارد...

سوال:

كدام یك جز انیمیشن است؟

1. انیمیشن دوبعدی

2. انیمیشن سه بعدی

3. انیمیشن در وب

4. همه موارد

فائزه خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان

منابع:

Basic principles in animation

Www. rer.sagepub.com

How to Optimize Learning from Animated Models