تبیان، دستیار زندگی
به گزارش خبرگزاری فارس سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان عصر امروز در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای پیام ملك عبدالله پادشاه عربستان را تقدیم ایشان كرد. سعود الفیصل ضمن ابلاغ سلام پادشاه عربستان و تشكر وی از پیام چند ماه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدارهای صعود الفیصل با مقام معظم رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام


به گزارش خبرگزاری فارس سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان عصر امروز در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای پیام ملك عبدالله پادشاه عربستان را تقدیم ایشان كرد. سعود الفیصل ضمن ابلاغ سلام پادشاه عربستان و تشكر وی از پیام چند ماه پیش آیت الله خامنه ای كه توسط ولایتی ابلاغ شد، گفت: ملك عبدالله خواستار گسترش بیش از پیش روابط تهران و ریاض در زمینه های مختلف است.

ایشان با تأكید بر اینكه اختلافات مسلمانان و ضعف آنان، به سود قدرتهای سلطه گر و دشمنان جهان اسلام است افزودند: تنها راه برطرف كردن مشكلات كنونی جهان اسلام و ایستادگی در برابر دشمنان، اتحاد، همدلی و همكاری است و جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی به این مسئله اعتقاد كامل داشته است.

آیت الله خامنه ای با اشاره به ظرفیت های فراوان همكاری دو كشور در زمینه های مختلف لزوم فعال تر شدن كمیسیونهای دو جانبه و عملی شدن توافق های قبلی را یادآور شدند.ایشان همكاری در مسائل مورد منطقه را نیز از جمله زمینه های همكاری ایران و عربستان دانستند و افزودند: دو كشور می توانند در مسئله عراق همكاری خوبی داشته باشند و مانع از تلاش دشمنان برای شعله ور كردن اختلافات شیعه وسنی شوند.

آیت الله خامنه ای همچنین مسئله لبنان و سوریه را با توجه به توطئه های صهیونیستها، از دیگر زمینه های همكاری ایران و عربستان برشمردند و با اشاره به فشارهایی كه بر مردم و دولت فلسطین وارد می شود خاطرنشان كردند: كشورهای اسلامی باید به دولت حماس در فلسطین كمك كنند زیرا این دولت می تواند منشأ خدمات بزرگی برای آینده فلسطین باشد.

* * *

همچنین به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةاللّه هاشمی رفسنجانی بعدازظهر امروز در دیدار سعود الفیصل وزیر امورخارجه عربستان سعودی، افزود: نباید با استفاده از زبان تهدید و گذاشتن پیش شرط‌ های غیر منطقی راه را برای افراطیونی كه همواره بدنبال تفرقه افكنی و شكست مذاكرات هستند باز گذاریم.

هاشمی رفسنجانی مصالح و منافع ملت ایران را مهمترین عامل تصمیم‌گیری در خصوص مسائل هسته‌ای عنوان كرد و حل این مسئله را نیازمند داشتن حسن نیت در مذاكرات و رایزنی تا رسیده به نقطه مشترك با در نظر گرفتن حقوق قانونی مردم ایران از سوی طرف مقابل دانست.

وی و وزیر امورخارجه عربستان سعودی در ادامه این دیدار مسائل فلسطین، لبنان، افغانستان و بویژه عراق را برای جهان اسلام با اهمیت خواندند.طرفین هماهنگی بین كشورهای همسایه عراق را عامل مهمی در تامین منافع مردم عراق ارزیابی و ایجاد اختلاف مذهبی و قومی در عراق را هدف دشمنان این كشور دانسته و بر برقراری امنیت، حاكمیت ملی و استقلال عراق یكپارچه تاكید كردند.

هاشمی رفسنجانی برقراری روابط عمیق و دوستانه و ریشه‌دار شدن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را ناشی از حسن تدبیر و صمیمت موجود بین مسئولان عالیرتبه دو كشور دانست و گفت: عربستان سعودی جایگاه ممتازی در سیاست خارجی ایران دارد.

وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار اظهار داشت: ما به حق ایران در دستیابی صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای ایمان داشته و بر تاكید مسئولان عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم قصد ایران در دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای اعتماد كامل داریم.

سعود الفیصل با تقدیم سلام‌های گرم و صمیمانه پادشاه عربستان سعودی به آقای هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها دوست صمیمی این كشور بلكه نزدیك‌ترین دوست و همكار سایر كشورهای حوزه خلیج فارس نیز می‌باشد.