تبیان، دستیار زندگی
بله، تو کامل نیستی! اما خبر خوب این است که هیچ کس کامل نیست. بیشتر از شش میلیارد نفر در این کره خاکی زندگی می کنند وهر کسی با عیب های خودش دست به گریبان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به خودت اعتماد کن!
هدف

" عیب هایت را دربست قبول کن"

بله، تو کامل نیستی! اما خبر خوب این است که هیچ کس کامل نیست. بیشتر از شش میلیارد نفر در این کره خاکی زندگی می کنند وهر کسی با عیب های خودش دست به گریبان است.

بینی ات بزرگ است؟ چه خوب بینی بزرگ مد شده است! قدت کوتاه است؟ مهم نیست، قد کوتاه ها فرز تر هستند! و...

عیب در چشمان کسی است که دنبال آن می گردد نه در وجود خودت.

نباید آن چه را که می خواهی باشی، براساس تفکر و نظر دیگران بسازی. باید خودت باشی و نظر های مخصوص و منحصر به فرد خودت را داشته باشی

"از خودت، خود بساز!"

نه این که بروی و در یک غار گوشه نشین زندگی کنی تا خودت باشی. بلکه در عین ارتباط با دیگران نباید دنباله رو کسی باشی. همه ی نظرها را بشنو و درباره ی آن ها تفکر کن. اما چشم بسته پیرو کسی نباش. نباید آن چه را که می خواهی باشی، براساس تفکر و نظر دیگران بسازی. باید خودت باشی و نظر های مخصوص و منحصر به فرد خودت را داشته باشی.

" نه گفتن را یاد بگیر"

ابراز عقیده کار سختی نیست. به خصوص زمانی که در موقعیت نامطمئنی قرار داریم. ما وقتی جواب منفی می دهیم یعنی از چیزی که در ذهن داریم اطمینان داریم. حتی اگر بعد از گفتن نه، پشیمان شویم بهتر از این است که برخلاف میلمان جواب مثبت بدهیم و خودمان را در یک پیچ وخم ناعادلانه گم کنیم. به خصوص که ممکن است این قابلیت مثبت بودن و همیشه همراه بودن مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

"هدف های کوچک"

در یک دفتر یادداشت کارهایی را که همیشه از آن ها فرار می کردی یادداشت کن. مثلا: صحبت کردن با غریبه ها، پیش قدم شدن در کارها، صحبت کردن جلوی جمع و... . بعد یکی از آن ها را برای خودت انتخاب کن و برای خودت زمان تعیین کن. مثلا تا چهارشنبه هفته آینده فرصت دارم که با یک غریبه سر صحبت را باز کنم و... وقتی این مأموریت را انجام دادی، در دفتر یادداشت جلوی آن تیک بزن. دفعه ی بعد تو دیگر ترسی از صحبت کردن با غریبه ها نخواهی داشت.

"استاندارد گفت و گو کن"

جمله هایت را نیمه تمام رها نکن و در آنِ واحد درباره چند چیز صحبت نکن. وقتی طرف مقابل در حال صحبت کردن است به دقت به حرف هایش گوش کن و بعد به حرف هایش پاسخ بده. زمانی را که طرف مقابلت در حال صحبت کردن است، به این فکر نکن که وقتی نوبتت رسید باید چه بگویی. بلکه به حرف های او فکر کن وبعد درباره ی آن ها صحبت کن.

آدمی که اهداف مشخصی داشته باشد از این جا به آن جا تاب نمی خورد، شخصیتی پایدار دارد و به خودش مطمئن است

"کوتاه نیا"

هدف هایت باید مشخص و پایدار باشند. نباید برای رسیدن به هدف بدجنس باشی، اما برای رسیدن به آن ها به خودت سخت بگیر وبه خودت اجازه هرزه رفتن نده. آدمی که اهداف مشخصی داشته باشد از این جا به آن جا تاب نمی خورد، شخصیتی پایدار دارد و به خودش مطمئن است.

"بدبین نباش"

خب معلوم است وقتی ما به خودمان اعتماد نداشته باشیم احساس می کنیم که همه ی عیب و ایراد ها روی پیشانی مان نوشته شده است.

" چرا این جوری نگاهم می کنند؟ به خاطر این است که من خیلی زشتم. می دانم من خیلی زشتم..."

کافی است! دیگر این فکر ها را تمام کن. تمام دنیا روی تو وعیب هایت تمرکز نکرده اند. این تویی که این کار را با خودت می کنی. از هر نگاه گذرا وهر خنده ی بی موردی، نتیجه بدبینانه ای نگیر.

حالا که این ها راخواندی شاید بتوانی جور دیگری به خودت نگاه کنی.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: همشهری دوچرخه

مطالب مرتبط:

شعارهای دوران انقلاب اسلامی

نشانه‌های خردمندی

12 بهمن، پایان انتظار

زندگی سخت، زندگی آسان

پاکیزگی، نشانه‌ی ایمان

شما در قطار خداوند نشسته‌اید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.