تبیان، دستیار زندگی
شاید به جرات بتوان گفت که برای همه افراد متاهل روزی این اتفاق رخ می دهد که برای مدتی کوتاه یا طولانی، با خانواده همسر خود زندگی و همنشینی داشته باشند. حال این همنشینی می تواند در حد چند روز مسافرت باشد و یا می تواند برای مدتی زندگی کردن در کنار هم........
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همزیستی با طایفه همسر


شاید به جرات بتوان گفت که برای همه افراد متاهل روزی این اتفاق رخ می دهد که برای مدتی کوتاه یا طولانی، با خانواده همسر خود زندگی و همنشینی داشته باشند. حال این همنشینی می تواند در حد چند روز مسافرت باشد و یا می تواند برای مدتی زندگی کردن در کنار هم.........


زندگی با خانواده همسر

شاید به جرات بتوان گفت که برای همه افراد متاهل روزی این اتفاق رخ می دهد که برای مدتی کوتاه یا طولانی، با خانواده همسر خود زندگی و همنشینی داشته باشند. حال این همنشینی می تواند در حد چند روز مسافرت باشد و یا می تواند برای مدتی زندگی کردن در کنار هم در اوایل ازدواج برای بهبود وضعیت مالی و یا  برای پرستاری از والدین پیر همسر باشد.

دلیل این هم خانگی و این همنشینی هر چه که باشد و هر مقدار زمانی که طول بکشد، می تواند مشکل ساز شود.

در هر حال دو خانواده با دو فرهنگ و طرز رفتار و مقررات متفاوت، قرار است با هم همسفره شوند که در نتیجه آن اگر اصول بازی رعایت نشود، می تواند باعث بروز چالشهای جدی در ارتباط با یکدیگر شوند.

زندگی کردن با خانواده همسر این پتانسیل را دارد که یک تجربه چالش برانگیز باشد؛ صرف نظر از اینکه شما در منزل آنها اسکان داشته باشید یا آنها در منزل شما به سر ببرند. شما می توانید با یادگیری هر چه بیشتر کنترل خودتان قبل از انکه مشکلی به وجود اید کنترل موقعیت را به دست بگیرید.

چه این یک تصمیم موقت باشد و چه تصمیمی دایمی، یک سری مصالحه و توافق و تغییرات به ویژه از طرف شما می تواند ایجاد شود تا امکان بروز مشکلات را به حداقل برساند. این حرف به ویژه هنگامی که پای مادرشوهر و پدر شوهر در میان باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که به نظر می رسد طبع حساس زنانه بیشتر با رفتارهای(عمدی یا غیر عمدی) خانواده شوهر تحریک می شود.

آماده شدن برای زندگی با خانواده همسر

**قبل از هرگونه جابجایی و کنار هم قرار گرفتن قوانین پایه ای و اساسی وضع کنید. یک جلسه خانواگی برای جلوگیری و مدیریت هر گونه کشمکش ها و تعارضات احتمالی با حضور همسر و فرزندان تان برگزار کنید. با همسرتان وارد صحبت شوید تا بیشتر با خصوصیات خانواده وی آشنایی یافته و حساسیتهای ویژه آنها را بیشتر و دقیقتر بشناسید.

**درباره برنامه ها و تقویم کارهای متفاوتی که هر فرد بر عهده دارد حرف بزنید. مثلا اگر کسی از اعضای خانواده تان مثلا خودتان یا یکی از فرزندان و یا حتی همسرتان، شبها کار می کند و روزها استراحت می کند لازم است درباره سر و صدا و صداهای مزاحم احتمالی بحث و تصمیم گیری شود.الان دیگر خودتان و خانواده تان نیستید که هر طور خواستید صحبت کنید، برخورد کنید یا رفتار کنید بلکه باید رفتارها و صحبتها خیلی بررسی شده تر صورت پذیرد.

** درباره مسایل مالی حرف بزنید. شاید رفتن نزد خانواده همسر یا حضور خانواده همسر در منزل شما، توام با تغییرات مالی باشد. در این زمینه دقیقا با همسرتان وارد گفتگو و تبادل نظر شده و حتما برنامه ریزی داشته باشید.

اگر زندگی کردن با خانواده همسرتان خیلی سخت شده است، با همسرتان به طور خصوصی حرف بزنید، اما انتظار جواب خیلی واضح و روشن از همسرتان نداشته باشید به ویژه اگر حرفهایتان درباره والدینش است

**یک نوشته درباره رژیم غذایی یا حساسیت غذایی هر کسی تهیه کنید و یا آنها را به ذهن بسپارید تا سلامت همگان تامین شود. مثلا اگر والدین همسرتان پیر و سالخورده هستند و قرار است مدتی با انها زندگی کنید احتمالا باید مصرف برخی از مواد غذایی را هم محدود و یا حتی قطع کنید مگر اینکه طبخ غذاها به شکل جداگانه صورت گیرد. در صورتی که می دانید وجود برخی غذا توام با خطرات احتمالی برای برخی از ساکنین منزل است؛ آوردن غذاهای خاص را به خانه ممنوع کنید.

** درباره تفریحات و سرگرمی های هر فرد توجه ویژه داشته باشید. عمدتا در انتخاب شبکه ها تلویزیونی میان نسل جدید و سالخوردگان مشکل ایجاد می گردد برای جلوگیری از بروز این دست مشکلات  تهیه یک تلویزیون اضافی برای زمانهایی که زمان پخش برنامه ها با هم تلاقی دارد، توصیه می شود.

** قبل از اینکه تفاوت در سبکهای زندگی، زمینه ای برای جر و بحث شود درباره انتخاب سبک زندگی با هم حرف بزنید. مثلا اگر خواهر همسرتان بچه هایش با روشهای متفاوت از شما تادیب و نظم دهی می شوند برای بچه های خودتان توضیح دهید که با هم زندگی کردن اصلا به این معنا نیست که دیگر خانواده های مختلف با قوانین متفاوت و مجزا وجود ندارد.

فراموش نکنید که هر قدر هم  فردی انعطاف پذیر باشید نمی توانید مانع بروز کشمکش و تعارض شوید زیرا در هر صورت شما تنها می توانید خودتان را تغییر دهید نه دیگران را.

نبرد خود را هوشمندانه انتخاب کنید. به قول کارشناسان" عدم توافق" را بپذیرید. یعنی اینکه از خودتان سوال کنید که اگر مادر شوهر یا خواهر شوهرتان تمام کابینت های آشپزخانه را طوری که به مذاق خود سازگار باشد دوباره بچیند، آیا این واقعا یک فاجعه است؟  

زندگی با خانواده همسر

بهتر است که شما انرژی تان را برای کارهای بزرگتر نگهدارید.

صرفنظر از اینکه چقدر احساس مخالفت می کنید، درباره مشکلات و تعارضات، محترمانه حرف بزنید. قبل از مواجهه با اعضای خانواده همسر تان به اندازه کافی وقت بگذارید تا در یک چارچوب دوستانه و آرام ذهنی، قرار گیرید و یا حداقل هنگام روبرو شدن با آنها این کار را بکنید. این امر کمک می کند که از دادن پاسخهای تدافعی به آنها جلوگیری شود و آنها را در جایگاه محترمانه تری قرار می دهد.

اگر زندگی کردن با خانواده همسرتان خیلی سخت شده است، با همسرتان به طور خصوصی حرف بزنید، اما انتظار جواب خیلی واضح و روشن از همسرتان نداشته باشید به ویژه اگر حرفهایتان درباره والدینش است.

اگر دیدید که تعارضات از کنترل خارج می شود، مصالحه به راحتی قابل حصول نیست و یا کشمکش ها در حال تهدید زندگی زناشویی تان است، به دنبال مشاوره رفتن باشید. حتی اگر همسرتان حاضر به همراهی شما نیست شما خودتان اقدام کنید. به این طریق یاد بگیرید که چطور با انها به خوبی برخورد کنید و در عین حال استقلال خودتان را هم حفظ کنید.

فراموش نکنید که ارتباط با خانواده همسر به اندازه تمام ارتباطات دوستانه دیگر می تواند شاد و فرحبخش باشد، منوط بر اینکه قاعده بازی را آموخته باشید.

مریم عطاریان 

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

آتش بسی برای همیشه!!!

نقش کلیدی مادر زن

کنترل بد دهانی در بزرگسالان

لیگ برتر داماد و خانواده ی همسر

عروس بازی‌ از نوع مفید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.