تبیان، دستیار زندگی
آنچه می خوانید بیانات استاد شهید مطهری درباره آیه الله میرزا علی آقای شیرازی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت اللّه میرزا علی آقای شیرازی که بود

شهید مطهری

آنچه می خوانید بیانات استاد شهید مطهری درباره آیه الله میرزا علی آقای شیرازی است.

عشق و ارادت داشتن به اهل بیت

شهید مرتضی مطهری درباره استادش، آیت اللّه میرزا علی آقای شیرازی می گوید:

«مرحوم حاج میرزا علی آقا، ارتباط قوی و بسیار شدیدی با پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و خاندان پاکش داشت. این مرد در عین اینکه فقیه و حکیم و عارف و طبیب و ادیب بود و در بعضی از قسمت ها، مثلاً طب قدیم و ادبیات، تراز اول بود و قانون بوعلی را تدریس می کرد، منبر می رفت و موعظه می کرد و ذکر مصیبت می فرمود، کمتر کسی بود که در پای منبر این عالم مخلص متقی بنشیند و منقلب نشود.

 خودش، نام رسول اکرم صلی الله علیه و آله یا امیرالمۆمنین علی علیه السلام را که می برد، اشکش جاری می شد.

یکی از سال ها در دهه عاشورا، حضرت آیت اللّه بروجردی از ایشان برای منبر در منزل خودشان دعوت کردند. ایشان در منزل آیت اللّه بروجردی منبر می رفت و مجلسی را که افراد آن، بیشتر از اهل علم و طلاب بودند، سخت منقلب می کرد، به طوری که از آغاز تا پایان منبر ایشان، جز ریزش اشک ها و حرکت شانه ها، چیزی مشهود نبود».

توسل به نهج البلاغه و پرهیز از نام و نشان

شهید مرتضی مطهری از استاد بزرگوارش، حاج میرزا علی آقا شیرازی چنین نقل می کند:

«ایشان هر وقت به قم می آمد، علمای تراز اول قم با اصرار از او می خواستند که منبر برود و موعظه کند. منبرش، بیش از آنکه «قال» باشد، «حال» بود.

او با نهج البلاغه می زیست و با نهج البلاغه تنفس می کرد. روحش با این کتاب می تپید و نبضش با این کتاب می زد و بر روی منبر، غالبا از نهج البلاغه استفاده می کرد. برای ما درگیری او با نهج البلاغه، که از ما و هر چه در اطرافش بود، می برید و غافل می شد، منظره ای تماشایی و لذت بخش و آموزنده بود.

سخن دل را از صاحب دلی شنیدن، تأثیر و جاذبه و کشش دیگری دارد. از امام جماعت شدن پرهیز داشت. سالی در ماه مبارک رمضان، با اصرار زیاد او را وادار کردند که این یک ماهه را در مدرسه صدر اصفهان اقامه جماعت کند.

با اینکه به صورت مرتب نمی آمد و قید منظم آمدن سر ساعت معین را تحمل نمی کرد، جمعیت بی سابقه ای برای اقتدا به او شرکت می کردند، به طوری که نماز جماعت های اطراف خلوت شد. او هم که متوجه چنین قضیه ای شده بود، دیگر ادامه نداد. رَحْمَةُ اللّه ِ عَلَیْهِ رَحْمَةٌ واسِعَةٌ».

فریاد رسی سید الشهداء علیه السلام

شهید مطهری درباره ارادت و علاقه شدید استادش، میرزا علی آقای شیرازی به امام حسین علیه السلام و فریاد رسی آن حضرت از استادش در شرایط بحرانی، چنین گفته است:

«ایشان یک روز ضمن درس در حالی که دانه های اشکشان بر روی محاسن سفیدشان می چکید، این خواب را نقل کردند: در خواب دیدم، مرگم فرا رسیده است و خود را جدا از بدنم دیدم و مشاهده کردم که بدن مرا به قبرستان، برای دفن می برند.

مرا به گورستان بردند و دفن کردند و رفتند. من تنها ماندم و نگران که چه بر سر من خواهد آمد؟ ناگهان سگی سفید را دیدم که وارد قبر شد.

در همان حال حس کردم که این سگ، تندخویی و بداخلاقی من است که تجسم یافته و به سراغ من آمده است. مضطرب شدم. در اضطراب بودم که حضرت سیدالشهداء علیه السلام تشریف آوردند و به من فرمودند: غصه نخور، من آن را از تو جدا می کنم».

همای اوج سعادت به دام ما افتد                    اگر تو را گذری بر مقام ما افتد

حباب وار بر اندازم از نشاط کلاه                       اگر ز روی تو عکسی به جام ما افتد

ز خاک کوی تو هر گه که دم زند حافظ              نسیم گلشن جان در مشام ما افتد

حافظ

مرحوم میرزا علی آقای شیرازی، اُنس فراوانی با نهج البلاغه داشت و به سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام به شدت عشق می ورزید و از قیل و قال دنیا و هوا و هوس رها بود.


منبع: پایگاه حوزه نت

پدید آورنده : رسول نقیبی

تهیه و تنظیم: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان