تبیان، دستیار زندگی
اندیشمندانی كه به لحاظ فلسفی آثار تحولات معاصر را دنبال می كنند، بر سه محور تاكید می كنند: 1- بی تفاوتی اخلاقی بی تفاوتی اخلاقی مخصوصاً در میان نسل جوان معضل جدی شده است. نمونه های فراوانی از این بی تفاوتی در صحنه های اجتماع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فن آوری نوین ارتباطی و امنیت اخلاقی (3)


اندیشمندانی كه به لحاظ فلسفی آثار تحولات معاصر را دنبال می كنند، بر سه محور تاكید می كنند:


1- بی تفاوتی اخلاقی

بی تفاوتی اخلاقی مخصوصاً در میان نسل جوان معضل جدی شده است. نمونه های فراوانی از این بی تفاوتی در صحنه های اجتماعی دیده می شود:‌

- خانه های سالمندان

- عدم اعتقاد به زندگی در كنار پدر و مادر زوجین پس از ازداوج

-بی اعتقادی نسبت به واژه هایی مثل اعتماد، وفاداری، دوستی بی شائبه و ...

تكنولوژی ارتباطی( خط و چاپ، تلفن، سینما و فیلم، رادیو و تلویزیون) با تكنولوژی اطلاعاتی( كامپیوتر و ماهواره) به یكدیگر متصل شده اند و انقلاب اطلاعات و ارتباطات را به وجود آورده اند، به طوری كه شاهد بزرگراههای اطلاعاتی و مولتی مدیا ( چند رسانه ای) هستیم.


2- فردیت ذره ای یا سلولی ATOMISTIC INDIVIDUALISM

مناسبات موجود، چه مناسبات پیشرفته و چه مناسبات اقتصادی و اجتماعی، افراد را تنها كرده است. هر كس به فكر شخص و منفعت شخصی خود است. این تنهایی یا احساس تنهایی و بی كسی، موضوع بحث فراوانی قرار گرفته است. چرا رقم طلاق در آمریكا 52 درصد و در انگلستان 42 درصد است؟ چرا در حالی كه تولیدات بشر آنقدر پیچیده و كارساز و زیبا و خوب است، انسان سازنده این كالاها، خود رشد همه جانبه نكرده است؟


3- بی هویتی و بی هدفی MORAL AIMLESSNESS

مخصوصاً نسل جوان دچار بی هویتی و بی هدفی شده است. انگیزه رشد و تعالی، و انگیزه لازم برای ارزشهای موجود بشری را احساس نمی كنند. بعضی ها تعبیر می كنند كه نسل امروز ما دچار” بی تفاوتی ارزشی“ NEUTRALITY OF AIM شده است. می گویند ارزشهای اخلاقی ما بی پشتوانه شده است، قادر به دفاع و تثبیت آن نیستیم، مایه های عمیق فرهنگی كه پشتیبان این ارزشها باشد سست شده و به نوعی فقر فرهنگی دچار شده ایم و همین هم هست كه به راحتی جذب علایم و آداب فرهنگ بیگانه می شوند.


2- ارتباطات جمعی در جهان معاصر

چشم انداز های تاریك و روشن ارتباطات جمعی در جهان معاصر را می توان چنین شمرد:‌

الف) توانایی هایی كه ارتباطات جمعی فراهم كرده است:‌

1- كوتاه شدن زمان ارتباط- اطلاع یافتن از رویدادها طبق زمان وقوع REAL TIME

2- ورود ارتباطات به عنوان یك عامل تعیین كننده در تمامی معادلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی

3- افزایش حجم اطلاعات در دسترس( انفجار اطلاعات)

4- شكستن مرزهای فیزیكی و جغرافیایی

ب) آثار و تحولات مهم ایجاد شده توسط ارتباطات جمعی:‌

1)‌ تغییر ماهیت مناسبات اجتماعی:( تغییر نظامهای سنتی خانواده، برابری خواهی مفرط زنان كه در طول تاریخ بی سابقه است).

افكار عمومی كه ساختار هرم قدرت را شكل می دهند، دیگر صرفاً تحت تاثیر تبلیغات سیاسی متمركز درون مرزی نیست. در نتیجه قدرت دولتها در مقایسه با قبل كاهش یافته و نظامهای غیر متمركز و محلی( فدرال) اختیارات بیشتری را از دولت متمركز گرفته اند.

- رفع محدودیتهای زمان و مكان: (‌روابط الكترونیكی غیر مستقیم جایگزین اصیل ترین نوع ارتباط یعنی ارتباط رودررو شده است.

- تغییر مناسبات به شكل مجازی( شكل الكترونیكی VIRTUAL) جوامع مجازی تشكیل شده است( سازمانها، دانشگاهها، بازار و ...)

در عصری زندگی می كنیم كه تكنولوژی ارتباطی( خط و چاپ، تلفن، سینما و فیلم، رادیو و تلویزیون) با تكنولوژی اطلاعاتی( كامپیوتر و ماهواره) به یكدیگر متصل شده اند و انقلاب اطلاعات و ارتباطات را به وجود آورده اند، به طوری كه شاهد بزرگراههای اطلاعاتی و مولتی مدیا ( چند رسانه ای) هستیم.

2)‌ایجاد نظامهای تازه مبادله(‌فرهنگی،اقتصادی و ...) در سطح محلی، ملی و بین المللی:

انتقال اطلاعات در میان افرادی كه فاصله زیادی از یكدیگر دارند به طور وسیعی گسترش یافته است و زمینه تعالی دانش و فن فراهم شده است. فرصتهای فراوانی برای گفتگوی مدام میان فرهنگها و جوامع ایجاد شده است.

3) تغییر شرایط حاكم بر انتقال دانش:

آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی به راحتی در دسترس همگان قرار گرفته و از امكانات مختلف ارتباطی در سیستم های آموزشی استفاده می شود.

4) تغییر در ساخت قدرت سیاسی:‌

قدرت كنترل دولتها بر افكار عمومی كاهش یافته است. مرزهای جغرافیایی شكاف برداشته و حجم انبوهی از اطلاعات غیر قابل كنترل مبادله می شود. افكار عمومی كه ساختار هرم قدرت را شكل می دهند، دیگر صرفاً تحت تاثیر تبلیغات سیاسی متمركز درون مرزی نیست. در نتیجه قدرت دولتها در مقایسه با قبل كاهش یافته و نظامهای غیر متمركز و محلی( فدرال) اختیارات بیشتری را از دولت متمركز گرفته اند.

مشاركت مردم در تصمیم گیری های مربوط به خودشان بیشتر شده است، چون دسترسی بیشتری به ابزارهای مورد نیازشان یافته اند.تحولات ارتباطی این امكان را به مردم داده كه در مسایل سیاسی مشاركت و فعالیت بیشتری داشته باشند و نظرات خود را به حاكمیت منعكس كنند. فشار به دولت و نظام سیاسی در جهت گسترش آزادیها بیشتر شده است. گروههای فشار به دلیل دسترسی به وسایل ارتباطی، تاثیر بیشتری روی حوزه سیاسی می گذارند، فرصت برای آموزش مشاركت سیاسی ایجاد شده،‌ در سیستمهای جاسوسی تحول ایجاد شده است، و از همه مهمتر ”افكار عمومی جهانی“ توسعه و اهمیت یافته و كشورها سعی می كنند تصویر موجه و مشروعی را در بین افكار عمومی جهان پیدا كنند. امروزه هزینه های بی اعتنایی به افكار عمومی جهانی سنگین و سرسام آور شده است.

5)‌ تحولات در حوزه فرهنگ:‌

در اثر تماس و ارتباط فرهنگها با یكدیگر، عناصر مشترك فرهنگی شكل گرفته است.این فرهنگ جهانی حوزه ای است كه همه روی آن اتفاق نظر دارند مانند مفهوم آزادی و استقلال و حقوق انسانی.

گروههای فشار به دلیل دسترسی به وسایل ارتباطی، تاثیر بیشتری روی حوزه سیاسی می گذارند، فرصت برای آموزش مشاركت سیاسی ایجاد شده،‌ در سیستمهای جاسوسی تحول ایجاد شده است، و از همه مهمتر ”افكار عمومی جهانی“ توسعه و اهمیت یافته و كشورها سعی می كنند تصویر موجه و مشروعی را در بین افكار عمومی جهان پیدا كنند.

ارتباطات جمعی به پاره فرهنگها امكان تجلی و بروز داده است. البته همزمان صحبت از یك تاثیر منفی هم می شود و آن امكان حذف پاره فرهنگها به قیمت یك فرهنگ واحد است. در شیوه گذران اوقات فراغت هم تغییر بوجود آمده است و وسایل ارتباط جمعی اصلی ترین امكانات گذران اوقات فراغت شده اند. از طرف دیگر فرصت مناسبی برای گفتگوی فرهنگها و سنتها پدید آمده است.

6) تاثیر بر انسان:

مناسبات رو در رو كاهش یافته و روابط مجازی یا غیر مستقیم جایگزین آن شده است. حق انتخاب انسانها افزایش یافته، به حدی كه تنوع زیاد منتج به رنج انتخاب شده است. وسایل ارتباط جمعی موجب راه یافتن كار به درون خانه شده اند. از سوی دیگر حریم خصوصی انسانها شدیداً مورد نفوذ رسانه ها قرار گرفته و چیزی به نام محدوده خصوصی به دشواری قابل تعریف است. خواسته ها و نیازهای انسانها متنوعتر شده( حتی نیازهای معنوی)، آگاهی انسانها خیلی رشد كرده است. سطح دانش و اطلاعات بچه های امروزی نسبت به گذشته بیشتر شده. انسان معاصر زیركتر و موشكافتر شده و سخت تر فریب می خورد و چون به حقوق فردی خود آگاه تر شده پرتوقع تر گردیده است.


لینک مطالب مرتبط:

رسانه ها و انحرافات اجتماعی

امپریالیسم و رسانه‌های عالمگیر (1)

نقش رسانه‌ها در کنترل جامعه(1)

نقش رسانه‌ها در کنترل جامعه (2)

امپریالیسم و رسانه های عالمگیر (2)

فن آوری نوین ارتباطی و امنیت اخلاقی(1)و (2)