از توقیف فیلم توسط ساواك تا حذف از كن
عیاری درباره سرنوشت فیلم های گم شده و توقیف شده اش می گوید
کیانوش عیاری کارگردان باسابقه و صاحب سبک سینما و تلویزیون با شرکت در مستر کلاس تصویر سال صحبت های جالبی عنوان کرد. گزیده ای از صحبتهای کیانوش عیاری در ادامه می آید.
کلانتری فیلم گمشده من را از کنار خیابان پیدا کرد
پس از آوازهای تابستانی یک انیمیشن ساختم و سپس به سینما آمدم. آن سالها مستند تازهنفسها را ساختم که اصلا از تلویزیون پخش نشد و گمش کرده بودم و نمیدانستم کجاست. چهار پنج سال قبل پیروز کلانتری(مستندساز) گفت که یک نسخه از تازهنفسها را از کنار خیابان خریده است و اینگونه بود که دوباره فیلمم را پیدا کردم!
سرمایه گذاری که به رمالی متوسل شد!
من بعد از انقلاب، یک فیلم بلند سینمایی برای تلویزیون ساختم که فیلمی 16 میلیمتری، سه اپیزودی و 100 دقیقهای بود. برای سرمایهگذاری این فیلم به چندین نفر مراجعه کردم که هر کدام جوابم را به نوعی میدادند. یکی میگفت سراغ آستان قدس برو، یکی دیگر برای سرمایهگذاری شرط میکرد که نقش اول را میخواهد و یکی دیگر هم به رمل و اسطرلاب پناه برد که بفهمد باید در این فیلم سرمایهگذاری کند یا نه! جالب اینجا بود که رمال پرسید نام مادرت چیست و وقتی نام او را گفتم به فردی که میخواستم سرمایهگذاری کارم را کنم گفت که بخت او بلند است اما باز هم حاضر به سرمایهگذاری نشد!
توقیف آن سوی آتش توسط ساواك
قبل از انقلاب، فیلمی هشت میلیمتری به نام آنسوی آتش را ساخته بودم که توسط ساواک معدوم شد. ساواک فکر میکرد طعنههایی در آن وجود دارد و فیلم را معدوم کرد. آنقدر این نام را دوست داشتم که در سال 65 هنگامی که فیلم سینماییای در همان مکان ساختم، نام آن سوی آتش را بر روی آن گذاشتم.
آبادانیها اولین فیلم ایرانیای بود که برای حضور در جشنواره کن انتخاب میشد. مدیر این فستیوال گفت: چند صحنه تلخ در فیلمت داری که اگر آنها را دربیاوری، آن را نمایش میدهیم و من این کار را انجام دادم و فیلم به کن رفت اما آقای لاریجانی که آن زمان وزیر ارشاد بودند یک تنه فیلم را به ایران بازگرداندند.
سینما اسباب بازی گرانقیمت من است
سینما اسباببازی من است. گاهی وقتها مینشینم و سودوکو حل میکنم و گاهی هم اگر امکانش باشد سراغ سینما به عنوان یک اسباببازی گرانقیمت میروم.
حذف آبادانی ها از كن توسط لاریجانی
آبادانیها اولین فیلم ایرانیای بود که برای حضور در جشنواره کن انتخاب میشد. مدیر این فستیوال گفت: چند صحنه تلخ در فیلمت داری که اگر آنها را دربیاوری، آن را نمایش میدهیم و من این کار را انجام دادم و فیلم به کن رفت اما آقای لاریجانی که آن زمان وزیر ارشاد بودند یک تنه فیلم را به ایران بازگرداندند.
روزگار قریب را به خاطر پول ساختم!
سرنوشت آن سوی آتش، آبادانیها، بودن یا نبودن و ... که به عمد ویران شدند برای من انبوه بدهی را به دنبال داشت و برخی مسائل دیگر کاری کرد که قصد کنم، سریال بسازم. در مصاحبهای هم که با آقای مدقق در تلویزیون داشتم صراحتا گفتم من با دغدغه پول وارد ساخت سریال روزگار قریب شده اما واقعا در اواسط کار به آن علاقمند شدم.
بخش سینما و تلویزیون تبیان
منبع: ایسنا/خبر سینما