تبیان، دستیار زندگی
مدتی پیش به خاطر نیازی که داشتم، نماز و روزه استیجاری قبول کردم، اکنون قسمتی از نمازھای استیجاری من باقی مانده است و نمی‌توانم بخوانم و توانایی باز گرداندن مبلغ آن‌را هم ندارم، تکلیف من چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماز و روزه استیجاری پذیرفته ام اما...

احکام


نماز و روزه‌هاى استیجارى به ذمه‌ی فردی است  که انجام آن را پذیرفته است و آن شخص باید به مورد اجاره عمل کند. حال اگر برایش ممکن نباشد، باید موضوع را با کسى که از طرف او اجیر شده‌، در میان گذاشته و با او مصالحه نماید.


مسائل مربوط به نماز و روزه استیجاری از جمله بحثهایی است که در بخش پرسش و پاسخهای احکام بخش عمده ای را به خود اختصاص داده است ما در این مقاله به بررسی دو سوال در این مورد می پردازیم:

سوال: مدتی پیش به خاطر نیازی که داشتم، نماز و روزه استیجاری قبول کردم، اکنون قسمتی از نمازھای استیجاری من باقی مانده است و نمی‌توانم بخوانم و توانایی باز گرداندن مبلغ آن‌را هم ندارم، تکلیف من چیست؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

آیة الله خامنه‌ای (مد ظله العالی):

به هر حال نماز و روزه‌هاى استیجارى به ذمه شما مى‌باشد و باید ضمن مراجعه به کسى که از طرف او اجیر شده‌اید، با او مصالحه نمایید.

آیة الله سیستانی (مد ظله العالی):

با مستأجر در میان بگذارید.

آیة الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در فرض سۆال از همان کسی که از ایشان پول گرفته اید کسب تکلیف نمایید.

آیة الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

لازم است نمازها خوانده شود، در غیر این صورت صاحب مال در صورت اطلاع حق دارد اجاره را فسخ کرده و پول خود را پس بگیرد.

آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

اولاً باید مورد اجاره را عمل کنید و اگر ممکن نیست باید اجرت را بازگردانید و اگر از لحاظ مالی این بازگرداندن اجرت اکنون امکان ندارد، تا زمان امکان می‌توانید بازپرداخت را تأخیر بیندازید.

سوال: من در قبال مقداری پول نماز استیجاری از شخصی قبول کردم حالا توانایی خواندن نماز را ندارم 1. آیا جایز است که به شخص دیگری محول کنم؟ 2. در صورتی که بخواهم پول را به وارث میت بر گردانم،آیا وارث میت می تواند از من پول بیشتری مطالبه کند؟ در هر صورت، اگر نتوانم مالی که در ذمه دارم را پرداخت کنم، چه کنم؟

دفتر آیة الله خامنه ای (مد ظله العالی):

ج1) اگر به‌ گونه‌ای اجیر شده که شرط مباشرت در آن نشده و قابل واگذاری به دیگری باشد اشکال ندارد.

ج2) در فرض سۆال نسبت به تفاوت ارزش احوط (احتیاط واجب) مصالحه است.

ج3) باید ورّاث میّت را راضی کنید.

دفتر آیة الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

1ـ در استیجار اجیر نمی تواند عبادت را به دیگری واگذار کند مگر این که اجازه بگیرد.

2و3ـ باید به طریقی رضایت آنها را جلب کنید.

آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

1.اگر در هنگام اجاره چنین اذنی به شما داده شده است که می توانید این نماز را خود انجام دهید یا به دیگری واگذار کنید یا چنین مطلبی در ذهن طرفین یا فضای ذهنی چنین قرار دادی وجود داشته باشد، این امر بلامانع است. البته اگر چنین نباشد، شما می توانید پس از کسب اجازه از وارثان میت به این امر اقدام کنید.

2.اگر بخواهید پول را برگردانید، یعنی قرارداد را فسخ کنید، در صورتی که چنین حقی داشته باشید – یعنی طرف مقابل نیز بپذیرد یا در قرارداد حق فسخی لااقل در این فرض برای شما باشد – فقط مبلغ قرار داد را باید برگردانید و قیمت روز بر عهده ی شما نیست.

3.شما مدیون هسنبد و اگر پول ندارید، باید زمانی که امکان آن فراهم شد آن را بپردازید. توجه داشته باشید که گذشت ایام باعث از بین رفتن دین نمی شود و اگر تا آخر عمر هم این دین را نپردازید، پس از مرگ این دین از ماترک شما باید پرداخت شود. بدون شک تأخیر در ادای دین در صورت وجود تمکّن مالی جایز نیست.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام شده است.)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.