تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله نوری همدانی در نظام اسلامی مردم را دارای حق رأی عنوان كرد و یادآور شد: انتخاب ولی فقیه جنبه مردمی دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسا، آیت‌الله حسین نوری همدانی صبح جمعه در دیدار جمعی از اعضای سپاه پاسداران یزد و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت اللّه نوری همدانی: مردم در نظام اسلامی دارای حق رأی بوده

و انتخاب ولی فقیه جنبه مردمی دارد


آیت‌الله نوری همدانی در نظام اسلامی مردم را دارای حق رأی عنوان كرد و یادآور شد: انتخاب ولی فقیه جنبه مردمی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسا، آیت‌الله حسین نوری همدانی صبح جمعه در دیدار جمعی از اعضای سپاه پاسداران یزد و دانشجویان دانشگاه پزشكی بابل با اشاره به جایگاه حكومت در نظام اسلامی تأكید كرد: اسلام نظر خاصی به جایگاه حكومت دارد. به دلیل این‌كه حكومت نقش تعیین كننده‌ای در تربیت و هدایت جامعه و انسان‌ها بر عهده دارد.

وی با اشاره به آیات قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) تصریح كرد: در حكومت اسلامی پیامبر اعظم(ص) باید در رأس قرار گیرد و پس از ایشان ائمه اطهار(ع) و در زمان غیبت معصوم (ع) این ولی فقیه و جامع الشرایط است كه از سوی مردم به عنوان نایب معصوم (ع) تعیین می‌شود.

این مرجع تقلید رأی مردم را در تعیین ولی فقیه بسیار مهم برشمرد و افزود: مردم در نظام اسلامی حق رأی دارند، ولی بر اساس یك ضابطه، زیرا به هر كسی نمی‌توانند رأی بدهند. كسی را باید انتخاب كنند كه دارای ویژگی های لازم باشد. مردم بر اساس ضوابط رأی می‌دهند.

وی ادامه داد: رأی مردم در اسلام محترم است، لازم است كه مردم هم بر اساس ضوابط اسلامی رأی دهند. انتخاب ولی فقیه جنبه مردمی دارد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌كه متأسفانه پس از رحلت پیامبر خدا (ص) مسلمانان از مسیر اصلی حكومت اسلامی خارج شدند خاطر نشان ساخت: در این دوران، بنی امیه، بنی عباس، غزنویان، سلجوقیان و مانند آن‌ با تكیه بر قدرت شمشیر و زور به قدرت رسیدند. آنان اسلام را قبول نداشتند و در نتیجه كار‌های نادرست آن‌ها، جامعه اسلامی دچار فقر فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی شد.

وی افزود: آن‌ها به شدت روحانیت و دین را تضعیف كردند تا این‌كه حضرت امام خمینی (ره) با قیام خود دوباره این عزت و عظمت را به مسلمین برگرداند.

آیت‌الله نوری همدانی مردم مستضعف و روستاییان را صاحبان واقعی انقلاب اسلامی معرفی كرد و افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، كاخ‌نشین‌ها از كشور دفاع نكردند. مردم مستضعف، بار جنگ را بر دوش كشیدند.


لینکها:

جامعه مدنی و جمهوری اسلامی ایران (1)

جامعه مدنی و جمهوری  اسلامی ایران (2)