تبیان، دستیار زندگی
شاید هیچ گوشه از این خاک را نتوانید پیدا کنید که به اندازه بوشهر بوی خلیج فارس را بدهد. شهری که اگر پا روی خاکش بگذارید، دیگر دوست ندارید به شهر خودتان برگردید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلیج فارس تو را می‌خواند
خلیج فارس


شاید هیچ گوشه از این خاک را نتوانید پیدا کنید که به اندازه بوشهر بوی خلیج فارس را بدهد. شهری که اگر پا روی خاکش بگذارید، دیگر دوست ندارید به شهر خودتان برگردید. بوشهر بیشتر از هر گوشه این کشور حس وطن دوستی شما را بیدار می کند!

بوشهر جزو مترقی ترین شهرهای جنوب است. این شهر، یكی از نخستین شهرهایی بوده كه چاپ سنگی وارد آن شده و پیش از بسیاری از شهرهای مهم ایران دارای صنایع جدیدی از قبیل یخسازی و برق بوده است. امروز هم نیروگاه اتمی در بوشهر قرار دارد و در کنار آن، مردم این شهر از اولین ایرانیانی بودند كه با روزنامه و مجله آشنایی پیدا كردند. بنابراین سفر به بوشهر سفر به شهر افتخار و اقتدار است.

خلیج فارس

بندر امروزی بوشهر را نادرشاه افشار در سال 1736 میلادی رونق دوباره بخشید و حالا هر چه در بافت تاریخی این شهر به جا مانده یادگار همان دوران است؛ یادگار زمانی که بوشهر «ریشهر» نام داشت و نادرشاه پایگاه دریایی اش را در «خور شرقی» بوشهر که بعدها به «خور نادری» معروف شد مستقر کرد. در همین زمان بود که بندر بوشهر از یك‌روستای كوچك ماهیگیری به یك بندر مهم تبدیل شد.

خلیج فارس

پیش از سفر به بوشهر، باید فهرستی از دیدنی های تاریخی را آماده کنید تا یکی یکی به آنها سر بزنید. ما چند نمونه ای را محض پیشنهاد برای شما آماده کرده ایم:

شهر باستانی «سیراف» دارای معماری خاصی است که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور به نظر می رسد

شهر باستانی سیراف: این شهر باستانی در بخش مرکزی شهرستان کنگان قرار دارد و یکی از قدیمی ترین بنادر ایران به حساب می آید. شهر باستانی «سیراف» دارای معماری خاصی است که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور به نظر می رسد. دخمه های باستانی در ارتفاعات مشرف بر دامنه کوه های شمالی سیراف قرار دارند و محققان از آن به عنوان حوضچه‌های نگهداری و استعمال آب باران و یا به عنوان قبور سنگی یاد می‌کنند.

خلیج فارس

قلعه نصوری: «قلعه نصوری» در 250 کیلومتری شرق استان بوشهر قرار گرفته و به «قلعه شیخ» مشهور ‌است. این قلعه متعلق به اوایل دورهء قاجاریه است و تزیینات گچ بری آن، سبک کار و تراش ستون هایش شبیه ستون‌های بازار وکیل شیراز است.

خلیج فارس

كاخ بردك: «کاخ بردک‌سیاه» کاخی مربوط به عصر هخامنشی است که در 12 کیلومتری شهر برازجان قرار دارد. این کاخ در حاشیه رودخانه دالکی قرار گرفته و بعد از کاخ کوروش بنا شده و فاقد ظرافت‌ها و ترکیب خاص است.

خلیج فارس

موزه رئیس علی دلواری: موزه رئیسعلی دلواری در شهر دلوار از توابع شهرستان تنگستان واقع شده‌است. ساختمان این موزه خانه و محل زندگی رئیسعلی دلواری بوده‌است که در 45 کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد.

خلیج فارس

عمارت ملک: این عمارت تاریخی در فلکه بهمنی قرار دارد و در دوره قاجاریه به ‌دستور ملک‌التجار ـ یکی از بازرگانان بزرگ- توسط معماران فرانسوی ساخته شده است. ملک‌التجار در یکی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یک فرانسوی، شیفته خانه او شد. سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌های خود، این ساختمان باشکوه را ساخت. در حال حاضر این عمارت مالک خصوصی دارد و امکان بازدید تنها با هماهنگی مالکان صورت می‌گیرد.

خلیج فارس

چه سوغاتی بخرید؟

سوغات بوشهر هم مثل بقیه شهرهای جنوبی، خرما و ارده و ماهی و میگو است. اما اگر بخواهید از این شهر صنایع دستی بخرید، انتخابتان قالی، گبه گلیم، حصیر، سفال، توربافی، سوزن‌دوزی، نساجی و مصنوعات رودوزی شده باید باشد. در این شهر رستوران های محلی و ساحلی از شما با سمبوسه خوش طعم جنوبی و ماهی های کبابی، قلیه ماهی و غذاهای محلی دیگر پذیرایی خواهند کرد.

خلیج فارس

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان