تبیان، دستیار زندگی
بار و بندیلتان را بسته اید و راهی جنوب کشور هستید؟ پس به احتمال زیاد یکی از مقصدهای سفرتان بندرعباس خواهد بود. شهری که در نوروز گردشگرپذیرترین شهر جنوبی ایران به حساب می آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوست داشتنی‌ترین شهر جنوب
بندرعباس


بار و بندیلتان را بسته اید و راهی جنوب کشور هستید؟ پس به احتمال زیاد یکی از مقصدهای سفرتان بندرعباس خواهد بود. شهری که در نوروز گردشگرپذیرترین شهر جنوبی ایران به حساب می آید.

بندرعباس همیشه یكی از مهم‌ترین مراكز استراتژیكی و تجاری ایران بوده اما شاید مهم ترین دلیل محبوبیت این شهر، بازارها، جاذبه های تاریخی، مناظر زیبا و آب های همیشه آبی خلیج فارس باشد که آن را تبدیل به گردشگرپذیرترین شهر جنوبی ایران کرده است. استان هرمزگان مكان‌های دیدنی زیادی دارد به این شرط كه حوصله داشته باشید و برای گشت و گذار فقط به مراکز خرید بسنده نکنید. اگر برای تماشای دیدنی ها راهی بندرعباس می شوید، این دیدنی ها را در لیست برنامه سفر خود قرار دهید:

كاروانسرای بستك: کاروانسرای بستک سر پناه و استرا حتگاهی در مسیر جاده بازارگانی لار، بندر لنگه به بندر عباس بوده‌است. این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی با مصالح گچ و اندودهای ساروجی است که بنیان کاروانسرا را تشکیل داده‌اند. این کاروانسرا در زمان دوره قاجاریه ساخته شده و در مسیر راه بازرگانی شیراز – لار – بندرلنگه به بندر عباس واقع شده‌است.

بندرعباس

عمارت كلاه‌فرنگی: عمارت کلاه‌فرنگی بندرعباس در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان به حساب می آید. این بنا گمرک قدیمی و تاریخی شهر بندرعباس و محل تجارتخانه داخلی و خارجی بوده و مربوط به دوره صفویه است که در مجاورت اسکله قدیمی بندرعباس در بلوار طالقانی قرار دارد. از آنجا که این عمارت از معماری اروپایی آن دوره تأثیر گرفته، مثل تعداد زیادی از عمارات دوره قاجاریه به‌عمارت کلاه‌فرنگی معروف شده است.

بندرعباس

معبد هندوها: یكى از آثار جالب توجه بندرعباس، معبد هندوها است كه در خیابان امام خمینى بندرعباس قرار دارد. ساختمان این معبد، در سال 1310 ه. ق. در زمان حكومت محمد حسن خان سعدالملك حاكم وقت بندرعباس، از محل جمع آورى هدایاى هندوها، توسط تجار هندى ساخته شده است. اساس ساختمان این معبد عبارت است از یك اتاق چهارگوش میانی كه بر روی آن گنبدی قرار گرفته. سبك معماری این گنبد را مقرنس های پیرامون آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلكه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت می سازد.

آب چشمه گنو از دسته آبهای گوگردی خیلی گرم، کلر و سولفات، کلسیک گوگردی محسوب می‌شود. این چشمه دو استخر زنانه و مردانه نسبتاً بزرگ دارد که به تأسیساتی مانند چندین رواق کوچک برای استراحت و اقامت مسافران، محل فروش نوشیدنی و غیره تجهیز شده است

آب‌گرم گنو: آب گرم گنو چشمه آب معدنی گنو در فاصله 34 کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این چشمه آب معدنی در کناره راه بندرعباس به سیرجان در دره ای قرار دارد که کوه گنو و ارتفاعات سخت آهکی‌اش از شمال و جنوب آن را در بر گرفته است.

بندرعباس

از آب این چشمه برای آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می‌شود. آب چشمه گنو از دسته آبهای گوگردی خیلی گرم، کلر و سولفات، کلسیک گوگردی محسوب می‌شود. این چشمه دو استخر زنانه و مردانه نسبتاً بزرگ دارد که به تأسیساتی مانند چندین رواق کوچک برای استراحت و اقامت مسافران، محل فروش نوشیدنی و غیره تجهیز شده است. محوطه اطراف چشمه پر از درختان نخل زیبا و سبز است.

بازار بستك: بازار بستک واقع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این بازار در وسط شهر بستک قرار دارد و شامل سه بازار است که قدمت آن به دوره صفویه و قاجاریه می‌رسد. معماری بازار بستک درنوع خود بی نظیر است. این بازار هم اکنون دایر است و کسبه در آن مشغول داد و ستد هستند.

بندرعباس

حمام گله‌داری: حمام گله داری در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس قرار دارد. این حمام تنها حمام باقیمانده قدیمی شهر بندرعباس است و احداث آن دراواخر قرن سیزدهم هجری قمری صورت گرفته که البته در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استان هرمزگان مورد بهره برداری قرار دارد. فضای معماری حمام گله داری مانند سایر حمام‌های دیگر نواحی کویر مرکزی دارای فضاهای بینه، سر بینه، گرمخانه و خزینه‌است. در وسط سقف حمام روزنه‌هایی به عنوان نورگیر در هر یک از فضاها وجود دارد که عمل نورگیری و تهویه در حمام توسط همین روزنه‌ها صورت می‌گرفت، بدین ترتیب که با بازو بسته کرودن در فصولی ازسال دما و رطوبت داخل حمام را تنظیم می‌کردند.

بندرعباس

سوغات بندرعباس

از بندرعباس می توانید صنایع دستی این استان را که سبدبافی و حصیربافی است با خود سوغات بیاورید. این صنایع دستی در مناطق میناب و بشاگرد رواج بیشتری دارند. ماهی و میگو و خرما و ارده هم از محصولات دیگر این منطقه هستند.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان