تبیان، دستیار زندگی
هیچ کس بی عیب و نقص نیست و تقریباً هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند اصول تغذیه‌ی سالم را مو به مو رعایت می‌کند حتی خود متخصصان تغذیه.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 تا از بدترین عادت‌های غذایی


هیچ کس بی عیب و نقص نیست و تقریباً هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند اصول تغذیه‌ی سالم را مو به مو رعایت می‌کند حتی خود متخصصان تغذیه.

مهم این است که ما به عادت‌های نادرست خود واقف باشیم و تا جایی که می‌شود از این عادت‌ها دوری کنیم. به خاطر اینکه برخی از این عادت‌ها عواقب بدی دارند که سلامتی را به خطر می‌اندازد. اگر می‌خواهید با چند عادت نادرست غذایی آشنا شوید و قدمی در جهت ترک آن‌ها بردارید با ما همراه باشید.

غذا خوردن در محل کار

١- به غذایی که میل می‌کنید توجهی ندارید

بر خلاف کارهای دیگری مانند فوتبال که با هیاهو و شلوغی بهتر پیش می‌روند، غذا خوردن باید در آرامش باشد. زمانی که غذا می‌خورید دست از کار بکشید، پرونده های کاری را کنار بگذارید، صحبت کردن با تلفن را به بعد موکول کنید و تمام حواستان به غذایتان باشد. زمانی که حین کار، تماشای تلویزیون و حرف زدن با تلفن غذا می‌خورید اصلاً حواستان به چیزی که می‌خورید نیست و امکان اینکه ناخودآگاه پرخوری کنید بسیار زیاد است.

هر چیزی را که می‌خورید حتی بیسکوییت را هم داخل یک بشقاب بریزید و با آرامش و تا حد امکان نشسته میل کنید. از غذایی که می‌خورید لذت ببرید و آرام باشید.

٢- قید صبحانه را می‌زنید

خیلی‌ها زمانی که کمی دیرشان شده باشد به اصطلاح زورشان به صبحانه می‌رسد. یعنی حاضر نیستند چند دقیقه زودتر دل از رختخواب بکنند، یا آرایش نکنند اما به راحتی قید صبحانه را می‌زنند. اما باید بدانید صرف‌نظر کردن از صبحانه به معنی پرخوری در ساعات بعدی روز است. از این گذشته امکان دارد دچار کمبود مواد مغذی لازم برای سلامتی مانند فیبرها و کلسیم بشوید. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد صبحانه برای حفظ وزن ایده آل لازم است. بعد از 7 تا 8 ساعت خواب باید گرسنه باشید. برای همین لازم است که صبحانه بخورید.

٣- حوصله‌تان که سر می‌رود سراغ یخچال می‌روید

قبل از اینکه به سراغ یخچال بروید از خودتان سۆال کنید آیا واقعاً گرسنه‌تان است یا فقط حوصله‌تان سر رفته است. ورزش کردن یا مطالعه روش موثری برای مقابله با ریزه‌خواری‌های ناشی از بیکاری است. زمانی که فرزندتان را به کلاس می‌برید در فاصله‌ی زمانی که در اختیار دارید به جای اینکه برای گذراندن وقت بیکاری به کافی‌شاپ بروید بهتر است سری به نزدیک‌ترین پارک محل بزنید و کمی ورزش کنید. می‌توانید همان ساعاتی که فرزندتان سر کلاس است را پیاده‌روی کنید.

٤- بشقاب دیگران را هم تمام می‌کنید

مامان‌ها بیشتر این کار را می‌کنند. یعنی اینکه مابقی غذای بچه ها را می‌خورند. باید بدانید که با این کار ساده روزانه 100 کالری اضافی نصیبتان می‌شود. سعی کنید به اندازه برای بچه‌ها غذا بکشید تا مجبور نباشید مانده‌ی غذای آن‌ها را هم بخورید. به بچه‌ها یاد بدهید که بشقابشان را کاملاً تمیز کنند.

٥- از بشقاب‌ها و ظروف بزرگ‌تر استفاده می‌کنید

مثلاً زمانی که بستنی، ذرت، غذا یا سیب زمینی سرخ کرده و غیره سفارش می‌دهید ظرف‌های بزرگ‌تر را انتخاب می‌کنید. یا اندازه‌ی بشقاب‌هایی که در منزل دارید بزرگ هستند. باید بدانید هر چه میزان غذا و خوراکی که جلویتان می‌گذارند بیشتر باشد بیشتر می‌خورید. به اندازه‌ی نیازتان سفارش بدهید و در ظروف کوچک‌تر غذا بکشید.

قبل از اینکه به سراغ یخچال بروید از خودتان سۆال کنید آیا واقعاً گرسنه‌تان است

یا فقط حوصله‌تان سر رفته است

٦- شام نمی‌خورید یا اینکه به سالاد بسنده می‌کنید

برای اینکه همیشه با انرژی باشید از هیچ وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نکنید. علاوه بر این توجه داشته باشید نخوردن عصرانه باعث می‌شود که برای شام زیاده‌روی کنید. اگر سالاد دوست دارید حتماً سالادهایی میل کنید که حاوی پروتئین باشند. به خاطر اینکه پروتئین احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند. پروتئین‌های کم چربی مانند سینه‌ی مرغ کباب شده یا ماهی جزو بهترین گزینه ها هستند.

٧- خودتان را از غذاهای مورد علاقه‌تان محروم می‌کنید

بهترین شیوه‌ی داشتند تغذیه‌ی سالم رعایت اعتدال است. اگر عاشق شکلات یا چیپس و غیره هستید نه خودتان را از آن‌ها محروم کنید و نه اینکه هر روز از این قبیل مواد غذایی بخورید. بهتر است هر از گاهی از این مواد غذایی میل کنید نه به طور دائم. سعی کنید شکلاتی که انتخاب می‌کنید شکلات سیاه باشد و یا هله‌هوله‌هایی که حاوی کمترین میزان سدیم (نمک) هستند میل کنید. سعی کنید انتخاب‌های متنوعی داشته باشید. اگر یک شب به عنوان دسر کیک پنیر می‌خورید شب بعد حتماً دسرتان میوه باشد.

٨- نمکدان را روی غذاهایتان خالی می‌کنید

حتماً می‌دانید که مصرف سدیم یا همان نمک زیاد خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی را بالا می‌برد. سعی کنید ذائقه غذایی‌تان را تغییر دهید. به جای استفاده‌ی زیاد از نمک از سبزیجات معطر و ادویه ها استفاده کنید. قبل از خرید مواد غذایی برچسب آن‌ها را با دقت مطالعه کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی سدیم کمتری هستند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

بدترین‌هایی که می‌شود برای صبحانه خورد

این عادت‌ها حس چشایی‌تان را تهدید می‌کنند

8 کمبود رایج بدن

7 تا از بدترین‌هایی که می‌خوریم

وقتی بیرون از خانه کار مهمی دارید این‌ها را نخورید

مواد غذایی ناسالم: از این‌ها بپرهیزید

چه غذاهایی را باید کم مصرف کرد؟

اشتباهات مردم در غذا خوردن

5 دزد انرژی شناسایی شد!

4 عادت غذایی که شما را از درون پیر می‌کنند

5 ماده‌ی غذایی که در آشپزخانه‌ی متخصصان جایی ندارد

10 اشتباه رایج درباره غذاها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.