تبیان، دستیار زندگی
خوشبختانه داروهای این داروخانه نه تنها تلخ و بدمزه نیستند بلکه باب طبع و دوستدار سلامتیتان هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشپزخانه‌ی من: داروخانه‌ی من(١)


خوشبختانه داروهای این داروخانه نه تنها تلخ و بدمزه نیستند بلکه باب طبع و دوستدار سلامتیتان هستند.

آشپزخانه‌

در بین مواد غذایی مختلفی که روزانه برای تهیه‌ی غذا استفاده می‌کنیم برخی سوژه‌ی آزمایش‌ها و بررسی‌های محققانی هستند که هر روز می‌خواهند دری از علم را به روی بشریت باز کنند.

نتایج بررسی‌های این محققان نیز نشان می‌دهد که همین مواد غذایی ساده ایی که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم خواص درمانی زیادی دارند. این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی هستند که نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، پوکی استخوان و غیره دارند. برای همین هم می‌توان اسم آشپزخانه را دارو خانه‌ی خانگی گذاشت. خوشبختانه داروهای این داروخانه نه تنها تلخ و بدمزه نیستند بلکه باب طبع و دوستدار سلامتیتان هستند. خیلی‌ها برای صرفه جویی و کاهش هزینه های خود بودجه‌ی آشپزخانه را کم می‌کنند. درست است که قیمت مواد غذایی روز به روز بالا می‌رود اما باید بدانید که سلامتیتان بزرگ‌ترین سرمایه و ثروت شماست. زمانی که از مخارج مربوط به تهیه‌ی مواد غذایی سالم می‌زنید باید بدانید که چند وقت دیگر مجبور خواهید شد هزینه های درمانی متعددی را بپردازید. پس به قول مادر بزرگ‌ها از شکمتان نزنید.

عسل: قهرمان مبارزه با میکروب‌ها

خیالتان راحت باشد عسل از پس هر نوع میکروبی بر می‌آید. این ماده‌ی غذایی برای تسکین سرماخوردگی، گلودرد و ضدعفونی کردن زخم‌ها و جراحات جزیی معجزه می‌کند. باید بدانید که عسل خواص ضدباکتریایی دارد. برای همین هم اجازه نمی‌دهد باکتری‌ها به بافت‌های زخم‌ها و جراحات بچسبند. در سال 1980 محققان ثابت کردند که می‌توان با عسل خشکی پوست و جای زخم‌ها را بهبود داد.

علاوه بر این نتایج پژوهش دیگری در سال 2007 در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد نشان می‌دهد که عسل برای درمان سرفه‌ی کودکان مۆثرتر از شربت‌های ضد سرفه است.

عسل خواص ضدیبوستی دارد و به طور موثری از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند. به طور خلاصه باید بگوییم که عسل یک شربت سینه‌ی طبیعی، ضدعفونی کننده‌ی مجاری ادرار و برطرف کننده‌ی مشکلات تنفسی بوده و در رفع مشکلات بی‌خوابی موثر عمل می‌کند.

دستورالعمل مخصوص ما

3 قاشق غذاخوری عسل و آب نصف لیموترش را در حرارت ملایم آب کنید. کیوی‌ها را حلقه حلقه کنید و شربت عسل و لیموترش را روی آن‌ها بمالید. مقدار کمی زنجبیل رنده شده را روی هر کدام بپاشید و میل کنید. این دسر خوشمزه برای مقابله با سرماخوردگی ایده آل است.

ادویه‌ی کاری برای هضم بهتر غذا

اگر مشکل هضم غذا دارید یا می‌خواهید چاقی و اضافه وزن را از خود دور کنید سراغ کاری بروید. کاری خواص زیادی برای بدن دارد. این ادویه با بهبود عملکرد کبد باعث هضم بهتر غذا می‌شود. برای جذب چربی‌ها موثر است و فعالیت آنزیم‌هایی که مسئول روند هضم غذا هستند را تقویت می‌کند. نتیجه این می‌شود که نفخ و سنگینی معده کمتر می‌شود. این ادویه همچنین از ابتلا به یک بیماری کبدی که باعث چاقی و اضافه وزن نیز می‌شود پیشگیری می‌کند. محققان معتقدند که کاری خواص آنتی اکسیدانی، ضد پیری و هم چنین ضدسرطانی دارد.

دستورالعمل مخصوص ما

بعد از پخت سیب زمینی، سبزیجات، خورش ها و غیره یک قاشق چای‌خوری ادویه‌ی کاری به آن‌ها اضافه کنید. همین میزان کاری برای استفاده از خواص آنتی اکسیدانی آن کافی است.

اگر مشکل هضم غذا دارید یا می‌خواهید چاقی و اضافه وزن را از خود دور کنید

سراغ کاری بروید. کاری خواص زیادی برای بدن دارد. این ادویه با بهبود عملکرد

کبد باعث هضم بهتر غذا می‌شود

زنجبیل برای مقابله با التهاب

بله زنجبیل تند و تیز برای تسکین درد مفاصل و مشکلات گوارشی مفید است. این ادویه حاوی بیش از چهل نوع آنتی اکسیدان می‌باشد. آنتی اکسیدان ها مولکول‌هایی هستند که با رادیکال‌های آزاد آسیب رسان مقابله می‌کنند. زنجبیل جلوی واکنش‌های التهابی را می‌گیرد و دردهای مربوط به آرتریت را کاهش می‌دهد. نتایج پژوهش‌هایی که در آزمایشگاه انجام شده نشان می‌دهد که زنجبیل خواص ضدسرطانی دارد. از این گذشته نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که زنجبیل برای مقابله با حالت تهوع و استفراغ موثر است.

دستورالعمل مخصوص ما

نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل و چهار دانه هل را در ظرف حاوی نصف فنجان آب و نصف فنجان شیر بریزید. مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس محلول را صاف کنید. می‌توانید این معجون را به صورت گرم یا سرد میل کنید تا دردهایتان تسکین پیدا کند و حالت تهوعتان از بین برود.

آویشن برای مقابله با آنفولانزا

آویشن ضدعفونی کننده و ضد سرفه است و بیماری‌های تنفسی را تسکین می‌دهد. ترکیبات موجود در آویشن باعث روان شدن مخاط می‌شود. علاوه بر این «تیمول» موجود در آن یک ماده‌ی ضدعفونی کننده‌ی قوی و ضدپلاکت محسوب می‌شود که ازانسداد رگ‌ها و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند. البته باید حواستان به مصرف هم زمان آویشن و داروهای ضدانعقاد خون باشد. باید بدانید که این سبزی معطر سرشار از ویتامین K و کلسیم نیز می‌باشد که برای ساخت استخوان‌ها بسیار مفید است.

دستورالعمل مخصوص ما

داخل یک لیتر آب در حال جوش چهار تا پنج دسته آویشن بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس محلول را صاف کرده و در طول روز میل کنید.

جعفری برای مقابله با عفونت‌های مجاری ادراری

جعفری برای مقابله با بوی بد دهان و تسکین دردها مفید است. به عنوان مثال زمانی که پشه ای شما را نیش می‌زند می‌توانید چند برگ تازه‌ی جعفری را روی جای نیش بمالید تا درد آن از بین برود. جعفری خواص ضدعفونی کنندگی دارد و باعث تصفیه‌ی خون می‌شود. برای همین هم باعث دفع ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود. این سبزی معطر حاوی مولکول‌های فنولیک می‌باشد که به رفع ترکیبات گوگردی مسئول بوی بد دهان کمک می‌کنند. محققان در آزمایشگاه روی یکی از ترکیبات آنتی اکسیدانی جعفری بررسی‌هایی انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این ترکیب خواص آنتی موتاژنیک و ضدسرطانی دارد. علاوه بر این خواص آنتی اکسیدانی محققان به این نتیجه رسیدند که جعفری می‌تواند قند خون موش‌های دیابتی را تنظیم کند.

دستورالعمل مخصوص ما

20  گرم جعفری تازه‌ی خرد شده را با مقداری زیره در دو و نیم لیتر آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. هر سه ساعت یک بار مقداری از این جوشانده‌ی مخصوص را بنوشید.

ادامه دارد...

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چاره آنفلوانزا و سرماخوردگی در آشپزخانه شما است!

وقتی آشپزخانه مطب می‌شود!

خطاهای هفت‌گانه در محوطه‌ی آشپزخانه

10 درمان خانگی برای 10 بیماری

با تغذیه‌ی مناسب این 9 بیماری را از خود دور کنید

10گام موثر برای سلامت جسم و جان

5 ماده‌ی غذایی که در آشپزخانه‌ی متخصصان جایی ندارد

4 راز سلامتی افرادی که مریض نمی‌شوند!

9 قانون طلایی برای داشتن تغذیه‌ی سالم

حفاظت از بدن با مواد غذایی

14 ماده‌ی غذایی در خدمت سلامت و طول عمر

غذاهایی برای تقویت قدرت دفاعی بدن

توصیه‌هایی برای سالم زیستن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.