تبیان، دستیار زندگی
1.آیا می‌توان در جایی که غذا با گوشت خوک تهیه می‌شود یا فروشگاهی که از این قبیل جنسها می فروشد کار کرد و آیا لمس آنها جایز است؟ ٢. در صورت کار در بخش صورتحساب در فروشگاههای زنجیره‌ای، وقتی مشتری شراب و یا گوشت خوک را برای حساب آورده، آیا می‌توانیم آنرا لم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابل توجه افرادی که خارج از کشور کار می کنند!

رستوران


عزیزانی که در رستورانهای خارج از کشور مشغول به کار هستند توجه داشته باشند که آماده کردن غذاهایی که برای فروش و عرضه به مردم در ترکیب آنها شراب به کار می برند و بطور کلی کار در آشپزخانه اینگونه رستوران ها حرام بوده و جایز نیست.


تعدادی از هموطنان عزیز ما که در خارج از کشور زندگی می کنند و در آنجا مشغول به کار هستند همواره با مسائل و مشکلاتی رو به رو هستند. از جمله این مسائل کار در فروشگاهها یا رستورانهای آنجاست که به لحاظ شرعی سوالاتی را برای این عزیزان در پی داشته است.

ما در این مقاله چند سوال مطرح شده توسط این عزیزان را در همین رابطه بررسی می کنیم.

سوال: 1.آیا می‌توان در جایی که غذا با گوشت خوک تهیه می‌شود یا فروشگاهی که از این قبیل جنسها می فروشد کار کرد و آیا لمس آنها جایز است؟ 2. در صورت کار در بخش صورتحساب در فروشگاههای زنجیره‌ای، وقتی مشتری شراب و یا گوشت خوک را برای حساب آورده، آیا می‌توانیم آنرا لمس نماییم؟ آیا کار در بخش مذکور اشکال دارد؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

آیة الله خامنه‌ای (مد ظله العالی):

1و2. اگر کار شما مربوط به فروش گوشت خوک می‌باشد، کار کردن شما در چنین محلى جایز نیست و در غیر این صورت کار در بخش‌هاى دیگر مانعى ندارد و در هر صورت گوشت خوک نجس مى‌باشد و اگر همراه با رطوبت مسریه(سرایت دهنده) باشد، باعث سرایت نجاست به دست‌تان مى‌گردد و اگر رطوبت مسریه در بین نباشد، باعث سرایت نجاست نمى‌گردد.

آیة الله سیستانی (مد ظله العالی):

1. اشکال ندارد.

2. لمس کردن بلا مانع است ولی فروش آنها حرام است.

آیة الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

احتیاط آن است که چنین شغلی را انتخاب نکنید.

آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

به صورت کلی تهیه و تولید گوشت خوک برای خوراک انسان جائز نیست، ولی لمس آن بلا مانع است هر چند که بعداً باید تطهیر شود.

آیة الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی):

1. کار کردن در این گونه مراکز اشکالی ندارد.

2. لمس اشیای نجس مثل خوک و شراب حرمت شرعی ندارد هر چند اگر چیزی از آنها همراه رطوبت به بدن برخورد کند موجب نجاست می شود.

سوال: کار در فروشگاه هایی که اجناس حرام مانند شراب می فروشند چه حکمی دارد؟

مقام معظم رهبری در پاسخ به این سۆال که آیا کار کردن در کارخانه کنسرو گوشت خوک یا کاباره هاى شبانه و یا مراکز فساد جایز است؟ و درآمد حاصل از آن چه حکمى دارد؟، فرموده اند:

اشتغال به کارهاى حرام مثل فروش گوشت خوک، شراب، ایجاد و اداره کاباره‏هاى شبانه، مراکز فساد و فحشا و قمار و شراب خوارى و مانند آن، جایز نیست و کسب درآمد از طریق آنها حرام است و انسان، مالک اجرتى که در برابر آن مى‏گیرد، نمى‏شود.

همچنین ایشان در پاسخ به سۆالی مبنی بر فروش اعیان نجس مانند شراب، گوشت خوک و ... و کار در این اماکن چنین فرمودند: عرضه و فروش مشروبات الکلى مست کننده و غذاهاى حرام و کار در محل فروش آنها و مشارکت در ساخت و خرید و فروش آنها و اطاعت از دیگران در این موارد، شرعاً حرام است، اعم از اینکه انسان شریک در سرمایه بوده و یا کارگر روزانه باشد و نیز اعم از آن که فقط مواد غذایى حرام و مشروبات الکلى عرضه و فروخته شوند یا اینکه فروش همراه با مواد غذایى حلال باشد و همچنین اعم از اینکه کار انسان همراه با گرفتن سود و مزد باشد و یا مجانى و در این مورد فرقى نمى‏کند که صاحب کار یا شریک او مسلمان باشد یا غیر مسلمان و به مسلمان عرضه و فروخته شود یا به غیر مسلمان، و به طور کلّى بر هر مسلمانى واجب است که از ساخت و خرید و فروش آن دسته از مواد غذایى که خوردن آنها حرام است به منظور خوردن اجتناب کند و همچنین از ساخت و خرید و فروش مشروبات الکلى مست کننده و کسب منفعت از این طریق خوددارى کند.

نتیجه آنکه آماده کردن غذاهایی که برای فروش و عرضه به مردم در ترکیب آنها شراب به کار می برند و بطور کلی کار در آشپزخانه اینگونه رستوران ها حرام بوده و جایز نیست.

سوال: بنده در خارج از کشور مشغول به کار هستم ، حال می خواستم بدانم آیا کار کردن در مکانی که مشروب سرو می شود اشکال دارد؟

دفتر آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

در صورتی که خود شما در زمینه مشروب و یا محرمات دیگر کار نکنید و صرفاً در بخش مواد حلال اشتغال داشته باشید مانعی ندارد.

دفتر آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

با توجه به این که پیدا کردن کار دیگر برای شما مشکل است مجازید این کار را ادامه دهید.

دفتر آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

بردن شراب و غذای حرام برای اشخاص جایز نیست و گرفتن اجرت در مقابل آن حرام است.

آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

اگر در بخش حلال رستوران مشغول به کار باشید، اشکالی ندارد. و اگر یافتن کار جز در بخش حرام رستوران یا در بخشی که حرام و حلال در آن مخلوط و مشترک است، بسیار سخت باشد، کار کردن در این بخش ها در حد ضرورت بلامانع است.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.