تبیان، دستیار زندگی
بازی در فرایند رشد کودک جایگاه مهمی دارد و مهم ترین دلیل بر سلامت جسمی ، روانی و فکری اوست. همچنین ، روابط را محکم می کند و روح را توسعه می بخشد. در ضمن،بهترین روش یادگیری محسوب می شود ، چرا که کودک بدون تلاش و به صورت ناخود آگاه در حال یادگیری است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

١٥٠ شیوه ی تقویت هوش کودک

١٥٠ شیوه ی تقویت هوش کودک

در 50 سال گذشته مطالعات گسترده ای در زمینه ی فعالیت های ذهن كودک و فرایند رشد آن صورت گرفته است. نتایج این مطالعات گویای آن است كه كودكان ما از توانایی ها و استعدادهای زود هنگامی برخوردارند و از طریق بازی های مختلف به دنبال تقویت توانمندی ها و گسترش اطلاعات و معلومات خود هستند.

در همه کودکان ، ابعاد مشترکی از رشد وجود دارد که با بافت های جسمی و روحی مرتبط است . هر چند به طور کلی   می دانیم که کودک ابتدا نشستن و سپس راه رفتن را می آموزد ، اما نمی توانیم وقت دقیق آن را معین کنیم زیرا هر کودک با کودک دیگر تفاوت هایی دارد و هیچ کس را نمی توانید بیابید که با فرزند شما کاملا مشابه باشد . این که برخی کودکان زودتر از دیگران تکلم را می آموزند کاملا طبیعی است . اما چه بسا گروه دوم در سن پایین تری قادر باشند که از یک تا ده بشمارند.

 چگونه برای گسترش توانایی های ذهنی کودک وی را یاری دهیم ؟

اولین هدف از بازی های معرفی شده در کتاب" ١٥٠شیوه ی تقویت هوش کودک "گذشته از هدف تفریحی ، رشد هوش و استعداد کودک است . چرا که با ایجاد انگیره و تمرین هر کار فکری سریع تر و پویا تر انجام می شود. البته هدف این کتاب افزایش فعالیت فکری کودک یا اجبار او بر درس خواندن جهشی نیست . از این گذشته ، کتاب حاضر در صدد آن نیست که کودک شما را به یک نابغه ی کوچک تبدیل کند و البته این بدان معنی هم نیست که شما باید در برابر رشد ذهنی کودک موضع گیری کنید یا توقع داشته باشید که او بدون کمک شما پیشرفت کند هر چه شما بیشتر در تنوع بخشی واکنش های طبیعی و ناخود آگاه کودک خود مشارکت کنید تمایل او را به کسب معلومات جدید افزایش داده اید.در آموزش کودک نباید فقط به واقعیات بسنده کنیم ، بلکه باید به کیفیت ادراک ، خلاقیت و فعالیت های فکری وی نیز توجه داشت.

همچنین ، تثبیت بنیان های فکری کودک تنها از طریق افزایش نیروی جسمی وی امکان پذیر نیست . با این رویکرد ، تربیت با هدف نابغه سازی کودک صورت نمی گیرد . بلکه با هدف رشد کودک در فضای گرم و امید بخشی است که در آن فرایند ذهنی و فکری جایگاه واقعی خود را پیدا می کند . نویسنده کتاب حاضر بیان می کند که "در این کتاب ممکن است با پیشنهادهایی مواجه شوید که مناسب سن فرزند شما نباشد . این جا مدرسه نیست و فرزند شما حق دارد که از یکی از این بازی خوشش نیاید یا به بازی دیگری که مناسب سنش هم نیست ، علاقه بیشتری نشان دهد. آن چه مهم است ، لذت بردن از بازی با یکدیگر است ."

ذکاوت یک ارزش کوچک و تک بعدی نیست که برخی از افراد آن را به ارث برده باشند . هوش ،توانایی مرکب و پیچیده ای است که از اجزای متعددی تشکیل شده است . همه کودکان به یک اندازه به کشف و یادگیری تمایل دارند. این یک کنجکاوی غریزی است و چه بسا بتوان آن را « میل به پیشرفت و احساس تلاش و کوشش » نامید.

عوامل موثری در هوش کودک و همچنین رشد و شکوفایی آن دخیل هستند که از این عوامل می توان به وراثت ، نقش محیط ، بازی و یادگیری،نقش محیط خانه و ... اشاره کرد.

نقش محیط: عامل وراثت در هوشمندی کودک نقش مهمی ایفا می کند. محیط رشد کودک نیز چنین است . به لحاظ علمی ثابت شده است که تجربه های گوناگون ، آموزش های متنوع و محیط گرم و صمیمی به رشد توانایی های کودک کمک شایانی می کند. ما زیاد شنیده ایم که در برخی سنین خاص همه چیز مثبت می شود . البته با این قطعیت نمی توان گفت ، اما مسلما سال های اولیه زندگی کودک نقش اصلی را در رشد او بازی می کند . برای اینکه بتوانیم پایه های محکمی برای آیندی وی بسازیم ، باید به نیازهای کودکانمان بی توجهی نکنیم.هر چه کودک بزرگتر می شود ، سرعت رشد ذهنی وی نیز افزایش می یابد و تا قبل می یابد و تا قبل از ورود کودک به مدرسه به تکامل می رسد.فرایندهای فکری بزرگ و اجزای آن یا به عبارتی،روش تنظیم معلومات در کودک و به کارگیری هوش،همه و همه در شش سالگی تکمیل می شود. لذا به نظر می رسد نوع و میزان تجارب اولیه کودک اساس تحول و دگرگونی فکری وی در آینده خواهد بود .

بنابراین ،خانواده و مربیان نباید این نکته را فراموش کنند که از طریق بازی کردن می توانند مکانیزم و ابزار اندیشیدن نوآوری و یادگیری کودک را افزایش دهند . فرایندهای مذکور هوش و ذکاوت کودک را فعال می کند و اهمیت زیادی در این مرحله و در آینده دارد.

بازی و یادگیری: کودکان در حین رشد و از طریق بازی ها فرایند یادگیری را طی می کنند لذا فرقی بین بازی و یادگیری نمی گذارند . چرا که در حین بازی با اشیاء یا افکار مختلف ،فراگیری نیز انجام می شود . به این دلیل ، کودک همواره به حرکت و جنبش نیاز و بدان رغبت دارد .

هوش کودک هنگامی رشد می کند که بین فعالیت های جسمی و فکری وی هماهنگی باشد و این فعالیت ها تکرار گردد. به همین سبب بازی ها اولا باید با سرگرمی ، کار و تمرین توام باشد و ثانیا شرایطی ایجاد کند که توانمندی های کودک را تقویت بخشد.

بازی در فرایند رشد کودک جایگاه مهمی دارد و مهم ترین دلیل بر سلامت جسمی ، روانی و فکری اوست . همچنین ، روابط را محکم می کند و روح را توسعه می بخشد . در ضمن ، بهترین روش یادگیری محسوب می شود ، چرا که کودک بدون تلاش و به صورت ناخود آگاه در حال یادگیری است . علاوه بر لذتی که عاید کودک می شود ، به وی اجازه استفاده و به کارگیری جسم و حواس پنجگانه را می دهد و فرصت کسب معلومات و تمرین بیشتر را فراهم می کند. کودک از طریق بازی توجه و احترام به دیگران را نیز یاد می گیرد ، هم چنین قوه خیال او گسترش می باید و تقویت می شود . والدین باید برای کودک فضایی شاد فراهم کنند و علاوه بر دادن فرصت تجربه و آزمون باید تا آن جا که ممکن است او را آزاد بگذارند .

بازی در فرایند رشد کودک جایگاه مهمی دارد و مهم ترین دلیل بر سلامت

جسمی، روانی و فکری اوست.همچنین ،روابط را محکم می کند و روح را توسعه

می بخشد. در ضمن ،بهترین روش یادگیری محسوب می شود ،چرا که کودک بدون تلاش و به صورت ناخود آگاه در حال یادگیری است . علاوه بر لذتی که عاید کودک می شود ، به وی اجازه استفاده و به کارگیری جسم و حواس پنجگانه را می دهد و فرصت کسب معلومات و تمرین بیشتر را فراهم می کند.

بازی های پیشنهادی این کتاب فرصت های مناسبی را در اختیار فرزند شما قرار می دهد و از شما نیز وقت زیادی نمی گیرد.اما در عین حال اوقات همنشینی شما با فرزندانتان را پر می کند.این کتاب به ما یاد می دهد در اتاق انتظار مطب دکتر ، بازار و زمان انتظار برای آماده شدن غذا ، گردش در پارک یا معطلی پشت چراغ قرمز چه کنیم ، ابتکار این بازی ها بدین صورت بوده است که با کودک خود گفتمانی بهتر برقرار و اوقات فراغت وی را پر کنیم .

نقش محیط خانواده :طبق مطالعاتی که درباره رفتارهای تربیتی افراد پیشرو و ممتاز صورت گرفته است ، کارشناسان و پژوهشگران به برخی نقاط اشتراک دست یافته اند . پرورش این افراد از دوران کودکی در محیطی پر بار و سالم صورت گرفته و امکان رشد را برایشان فراهم کرده است .لذا آنان توانسته اند دنیای پیرامون خود را بهتر بشناسند در ضمن ،اطرافیانشان این نکته را به خوبی درک کرده اند که هر گونه یادگیری باید از طریق تفریح بازی صورت گیرد لذا با تشویق و ترغیب آنان حس کنجکاوی و انگیزه را در آنان تقویت می کنند و در مورد فعالیت های مورد علاقه ی کودکان ،آزادی انتخاب گسترده ای را به آنان می دهند.بازی علاوه بر جنبه ی انگیزش و سرگرمی به شما این فرصت را می دهد تا کودک را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و با شناخت سلایق ، علایق و نقاط قوت او ،در تربیت بهتر وی و فراهم کردن احساس امنیت درونی و هوشیاری وی که برای رشدش ضروری به نظر می رسند به موفقیت دست یابید.

هماهنگ ساختن بازی و آموزش موجب پیدایش عادت هایی می شود که برای ساختن آینده ی یک کودک،بسیار اهمیت دارد و او را در نگاه هوشمندانه به جهان پیرامون خود ،توانا می سازد.

شناخت مکانیزم های فکری و کیفیت رشد فکری کودک با توجه به سن او مسئله با اهمیتی است که برای تسهیل این رشد و تنظیم و جهت دهی فعالیت های وی قابل توجه است .در واقع هر چه بازی هایی که به کودک خود پیشنهاد می کنید او را بیشتر به تحرک وا دارد و با سطح فکری وی هماهنگ تر باش زندگی آینده وی پر بارتر خواهد شد. بی توجهی به این مسئله باعث کاربرد بازی هایی برای کودک خواهد شد که یا موجب ناراحتی و ناکامی وی یا موجب خستگی وی می شود . اما در صورتی که به این مسئله توجه کافی مبذول شود نه تنها باعث شکوفایی فکری وی بلکه باعث تحریک و کنجکاوی ،افزایش منطق و توانایی قضاوت و سازگاری وی با محیط پیرامون خواهد شد.

بازی های ذکر شده در کتاب حاضر به ٧ گروه طبقه بندی شده است . از تولد تا ١ سالگی ،از ١ تا ٢ سالگی ،از ٢ تا ٣ سالگی، از ٣ تا ٤ سالگی ، از ٤ تا ٥ سالگی ،از ٥ تا ٦ سالگی و  پس از ٦ سالگی عنوان فصول و طبقه بندی بازی های این کتاب می باشند.

مشخصات کتاب

نویسنده :کریستیان رومن

مترجم:محسن عابدی

ناشر:ذکر

تنظیم و فرآوری:م.تجریشی