تبیان، دستیار زندگی
شاید بسیاری از مردم قبول نداشته باشند، اما سکوت در موقعیت‌های مختلف، واقعاً یک برگ برنده در دستان شماست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه‌های زبان به دهان گرفتن


شاید بسیاری از مردم قبول نداشته باشند، اما سکوت در موقعیت‌های مختلف، واقعاً یک برگ برنده در دستان شماست.


سکوت

آیا برای شما هم پیش آمده كه ببینید شخصی هنگام شنیدن یک لطیفه یا یك حرف، مزه‌پرانی کرده باشد؟ یا لحظه‌های خوب را به موقعیت‌های دوست نداشتنی تبدیل کرده باشد؟

شاید بهترین کار این است كه بیشتر گوش کنیم و كمتر حرف بزنیم. شاید بسیاری از مردم قبول نداشته باشند، اما سکوت در موقعیت‌های مختلف، واقعاً یک برگ برنده در دستان شماست. سکوت باعث می‌شود كه عاقل‌تر دیده شوید و از درگیری با دیگران نیز جلوگیری می‌کند. به طور کلی، باید گفت، سکوت باعث می‌شود تا زندگی راحت‌تر و شادتری داشته باشید.

در این مطلب موقعیت‌هایی را نام برده‌ایم که بهتر است در این موقعیت‌ها، سکوت کنیم و زبان به دهان بگیریم.

وقتی دیگران خبرچینی می‌کنند

با كمال تأسف باید بگوییم كه مردم، سخن پراکنی و غیبت را دوست دارند. از اولِ ازل این مسئله بوده و گویا راهی هم برای حذف آن از زندگی بشر وجود ندارد. این کار گویا به مردم انرژی و شادی می‌بخشد و زندگی را برایشان جالب‌تر می‌کند! اما از دفعه بعد، وقتی در جمعی حاضر هستید که در مورد دیگران (مثل آشنایان شما) خبرچینی می‌کنند، سعی کنید زبان خود را نگه دارید.

به جای اینکه شما هم با غیبت کننده‌ها همراهی کنید و بگویید: «آره، فلانی را دیدی چه کار کرد... » سعی کنید بگویید: «او همه تلاش خود را انجام داد». سعی کنید لذت غیبت و سرکوب دیگران را از دل خود بیرون کنید. مطمئن باشید كه تأثیر آن را در آینده می‌بینید و از آن لذت خواهید برد.

سعی کنید لذت غیبت و سرکوب دیگران را از دل خود بیرون کنید. مطمئن باشید كه تأثیر آن را در آینده می‌بینید و از آن لذت خواهید برد.

وقتی در مورد زندگی عاطفی از شما سۆال می‌شود

دیروز با هم کجا رفتید؟ خوش گذشت؟ همسرت چه هدیه‌ای برایت خریده بود؟ این‌ها سوالاتی هستند که گاهی وقت‌ها دوستان و آشنایان از یکدیگر می‌پرسند و ما هم برای نشان دادن فتح‌الفتوحات خود به آن‌ها، همه چیز را از سیر تا پیاز برایشان تعریف می‌کنیم. اما شاید بهتر باشد كه سكوت كنید. حرف نزدن در مورد ارتباطات خود، باعث می‌شود تا دیگران ارزش و احترام بیشتری برای شما قائل شوند و بیشتر دنبالتان باشند. فقط در مواردی که به همفکری یا کمک کسی نیاز دارید، با او در مورد زندگی خود صحبت کنید.

سکوت در مردان

پس از یک اظهار نظر اشتباه

شاید برای بسیاری از ما پیش آمده باشد که در اداره یا جمع‌های دوستانه، مورد بی‌احترامی کسی قرار گرفته باشیم، یا بر سر ما داد زده باشند. مسلماً در این موارد دوست دارید از خود دفاع کنید. اما تصور کنید اگر آن فرد در مقابل دفاع شما، رفتار ناشایست‌تری از خود نشان دهد و بیشتر شما را بیازارد، چه می‌شود!

پس بهتر است سکوت کنید و فقط یک لبخند خشک و خالی تحویل او بدهید. به این ترتیب، دیگران شما را فردی قوی می‌دانند. گاهی وقت‌ها با این سكوت باید بگذارید كه طرف مقابل به اشتباهاتش پی ببرد.

هنگام تعریف کردن

هیچ فردی دوست ندارد كه وقتی در حال تعریف یک موضوع است، کسی آن را خراب کند. به جای اینکه بپرسید که «صبر کن، اینجاش چی بود؟» یا مثلاً بگویید كه «من این رو قبلاً شنیدم»، سعی کنید نشان دهید که از شنیدن آن حرف لذت می‌برید، حتی اگر آن را درک نمی‌کنید یا قبلاً آن را شنیده‌اید.

با حرف زدن در میان صحبت او، حرفش را خراب نکنید. اگر اجازه دهید كه یک حرف به انتها برسد، بسیار اجتماعی‌تر و دوست داشتنی‌تر به نظر خواهید رسید.

هنگامی که در کاری مهارت دارید

متخصصان، اصولاً در رشته خود سرآمد هستند. آن‌ها از اطلاعات خود، در زمان مناسب به بهترین روش استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر یکی از دوستان یا همکاران شما هنگام شام، در مورد شما به دیگران گفت: «او پر از اطلاعات است و حسابی سرش می‌شود» مغرور نشوید. او در آن لحظه از شما نمی‌خواهد كه همه اطلاعات خود را بیرون بریزید. لازم نیست خودتان را اثبات کنید. به جای آن، منطقی باشید و در پاسخ دوست خود، فقط خیلی کوتاه از او تشکر کنید و بگویید كه کار شما این قدر هم جای تعریف ندارد.

هیچ فردی دوست ندارد كه وقتی در حال تعریف یک موضوع است، کسی آن را خراب کند. سعی کنید نشان دهید که از شنیدن آن حرف لذت می‌برید، حتی اگر آن را درک نمی‌کنید یا قبلاً آن را شنیده‌اید.

تحت انتقاد بودن

مشکل داشتن، بخشی از زندگی همه آدم‌هاست و فردی که در این شرایط گرفتار می‌شود، بهتر است به بهترین نحو از این موقعیت ناراحت کننده، خود را بیرون بیاورد. رئیس داد می‌زند، دوست داد می‌زند و حتی شریک زندگی ما هم داد می‌زند!

در این جور مواقع، لازم نیست جواب داد آن‌ها را با داد بدهید. ساکت باشید و همه این انتقادها را بشنوید. سپس اگر مقصر بوده‌اید در یک موقعیت مناسب، خیلی کوتاه و بی‌حاشیه، از آن‌ها برای خطایی که مرتکب شده‌اید، عذرخواهی کنید. حتی اگر تقصیر شما هم نبوده، بهتر است سکوت اختیار کنید. این کار باعث می‌شود تا فضا و جو بد حاکم، سریع‌تر از بین برود و زندگی‌تان آرام‌تر شود.

سکوت

هنگام صحبت در مورد پول

اگر همیشه آرزو دارید که روزی بسیار پولدار شوید، سعی کنید شخصیت بی‌پول درونی خود را ساکت نگه دارید. بهتر است وقتی دیگران در حال فخرفروشی در مورد حقوق و دارائی‌هایشان هستند،  در مورد حقوق و بدهی‌های خود صحبت نکنید.

حتی سعی کنید به دیگران پول هم قرض دهید. بودن در شرایط اعتماد به نفس مالی، به شما کمک می‌کند تا سرانجام روزی به ثروت برسید.

هنگام شنیدن تبریک

اغلب اوقات گفتن کلمه «سپاسگزارم» بهترین پاسخ به تبریکاتی است که به ما گفته می‌شود.

«ممنونم» هم کافی است. گفتن عبارت‌هایی همچون «نمی‌دانم چگونه این کار را انجام دادم»، «او بود که در این مسیر به من کمک کرد» یا ... چندان جالب نیستند. كافی است كه فقط بگویید «متشکرم» و خود را برای موفقیت‌های آینده آماده کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: sarakamali

مطالب مرتبط:

رفتارهای مشکل‌ساز زندگی مشترک

اشتباه متداول در آداب معاشرت

اولین برخورد، تأثیرگذارترین است

آداب معاشرت؛ ضرورتی همگانی(1)

آداب معاشرت؛ ضرورتی همگانی(2)

تكنیك‌هایی برای كاهش تنش در خانواده

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن