تبیان، دستیار زندگی
رسول خداعلیه السلام فرمودند: «كسی كه به بازار برود و برای خانواده‌اش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد،...باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر كس دخترش را شاد كند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل علیه السلام را از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به دخترانمان بیشتر توجه کنیم


رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «كسی كه به بازار برود و برای خانواده‌اش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد،...باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر كس دخترش را شاد كند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل علیه السلام را از بند رهانیده است.‌»


دختر بچه

اسلام بین دختر و پسر تفاوت نمی‌گذارد و ملاک برتری را در «تقوا‌» می‌داند؛ چرا كه دختر یا پسر شدن نوزاد، در اختیار كسی نیست و خداوند است كه به هر كس بخواهد، دختر و به هر كس كه خواست، پسر می‌دهد. مهم، این است كه فرزند، «سالم و صالح‌» باشد. قرآن كریم می‌فرماید:

«یهَبُ لِمَنْ یشاءُ إِناثاً وَ یهَبُ لِمَنْ یشاءُ الذُّكُورَ أَوْ یزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ یجْعَلُ مَنْ یشاءُ عَقیماً إِنَّهُ عَلیمٌ قَدیرٌ»؛ 1«خداوند به هر كه بخواهد، دختر و به هر كه بخواهد، پسر می‌دهد و یا پسر و دختر را با هم به وی عطا می‌كند و آن كه را بخواهد، نازا می‌كند. به درستی كه او دانای تواناست

بحث سر تفاوت هاست

این كه بین زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد شك نیست؛ كما اینكه بین دو مرد و بین دو زن نیز تفاوت های فراوانی می توان یافت؛ از تفاوتهای جسمانی گرفته تا تفاوتهای استعدادی و روانی و ... . كما اینكه بین انسان و تک تک حیوانات و موجودات نیز تفاوت های فاحشی است. بلكه اساساً در عالم خلقت ، هیچ دو موجودِ از همه جهت شبیه هم یافت نمی شود.

زن عاطفی است چون مسئول نگهداری، مراقبت و تربیت كودكان خود است. زن عاطفی است چون قرار است از دامن او مرد به معراج برود. او با عاطفه است چون در این جهان كارهایی كه نیاز به عاطفه دارد، بر عهده او قرار داده شده است. برای روشن شدن موضوع لازم است مثالی را ذكر كنم. میزان فركانسی كه صدای گریه نوزاد ایجاد می كند، یكسان است. این فركانس به گوش مادر و پدر كه هر دو خواب هستند، می رسد؛ با اولین صدای ناله نوزاد مادر از خواب بیدار می شود و نیازهای نوزاد را بر طرف می كند، اما پدر ممكن است تا صبح در خواب خوش باشد و به هیچ عنوان متوجه صدای نوزاد نشود.

اسلام شدیداً سنّت ناپسند و جاهلی اكراه از دختر داشتن را رد می‌كند و بر خلاف افكار ظاهربین كه پسر را بیشتر دوست می‌دارند، در بعضی از موارد، دختر را برتر از پسر قلمداد می‌كند و دلیل آن را وجود پاره‌ای از ویژگی های ذاتی كه در درون آنهاست، تلقی می‌كند.

دخترانی که مورد محبت و تکریم خانواده باشند در خود احساس عزتی خواهند کرد که حاضر نیستند آن را با هیچ چیز دیگری عوض کنند و لذا کمتر فریب جملات عاشقانه مردان هوس بازی را می خورند که این نیاز را در آنان کشف کرده و از آن بهره برداری می کنند

رسول خدا صلی الله علیه وآله در این باره می‌فرماید:

«نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُۆْنِسَاتٌ مُبَارَكَاتٌ مُفَلِّیاتٌ؛2 دختران چه فرزندان خوبی هستند! مهربانی كنندگان، آماده به خدمت رسانی، یار و غمخوار [اعضاء خانواده] ، با بركت و پاكیزه كننده [در خانواده برای پدر و مادر]

و نیز فرمودند:

«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی عَلَی الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَی الذُّكُورِ؛3  خداوند متعال بر دختران مهربان‌تر است تا پسران

این مطلب از آن جهت است كه روحیات آنان، لطیف‌تر و شكننده‌تر است. و به خاطر همین روحیه لطیف که لازمه ذات اوست نیاز به محبت و توجه بیشتری دارد اگر خانواده ها پدران و مادران سعی کنند این توجه و نیاز دختر خود را بشناسند و آن را برآورده سازنددیگر شاهد این همه عطش جلب توجه و نیاز به دیده شدن در دختران را که با درآوردن ظاهر خود به صورت نامتعارف نخواهیم بود .

دخترانی که مورد محبت و تکریم خانواده باشند در خود احساس عزتی خواهند کرد که حاضر نیستند آن را با هیچ چیز دیگری عوض کنند و لذا کمتر فریب جملات عاشقانه مردان هوس بازی را می خورند که این نیاز را در آنان کشف کرده و از آن بهره برداری می کنند.

رسول خدا صلی الله علیه وآله در این باره می‌فرماید: «نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُۆْنِسَاتٌ مُبَارَكَاتٌ مُفَلِّیاتٌ؛دختران چه فرزندان خوبی هستند! مهربانی كنندگان، آماده به خدمت رسانی، یار و غمخوار [اعضاء خانواده] ، با بركت و پاكیزه كننده [در خانواده برای پدر و مادر] »

اسلام با نظر به روحیات لطیف دختر، به والدین دستور داده كه در برخی از رفتارهای خانوادگی مانند تقسیم هدایا، دختران را مقدم شمارند. رسول خداعلیه السلام فرمودند:

«كسی كه به بازار برود و برای خانواده‌اش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد، همانند كسی است كه به مستمندان صدقه می‌دهد [و اجری برابر آن می‌برد] ؛اما باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر كس دخترش را شاد كند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل علیه السلام را از بند رهانیده است.‌» 6

و توجه و محبت خانواده ها به دختر باید در چهارچوب دقیق و سنجیده ای باشد که خدای ناکرده باعث حس تبعیض و حسادت در برادر آن ها نشود و همچنین دختر لوس و گستاخ بار نیاید.

پی نوشت ها :

1) شوری / 49.

2) مستدرك الوسائل، میرزا حسین نوری، بیروت، مۆسسة آل البیت لاحیاء التراث، چاپ دوم، 1408 ق، ج 15، ص 115؛ وسائل الشیعة، ج 15، ص 100؛ الفروع من الكافی، ج 2، ص 82.

3) وسائل الشیعة، ج 15، ص 104، الفروع من الكافی، ج 2، ص 82.

4) نساء / 11. وسائل الشیعة، ج 15، ص 101؛ الفروع من الكافی، ج 2، ص 82.

5) وسائل الشیعة، ج 15، ص 104؛ الفروع من الكافی، ج 2، ص 82.

6) بحارالانوار، ج 23، ص 116؛ مستدرك الوسائل، ج 15، ص 118.

فرآوری: محمدی              

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره79.

سایت پرسمان

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.