تبیان، دستیار زندگی
برخی از افراد در طول تعطیلات میزبان میهمان ناخوانده ای بنام استرس و افسردگی هستند. و البته این مسئله به دنبال برخی فعالیت های طاقت فرسای پیش از تعطیلات و در طول تعطیلات زیاد تعجب برانگیز نمی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس، آن هم در تعطیلات!؟


برخی از افراد در طول تعطیلات میزبان میهمان ناخوانده ای بنام استرس و افسردگی هستند. و البته این مسئله به دنبال برخی فعالیت های طاقت فرسای پیش از تعطیلات و در طول تعطیلات زیاد تعجب برانگیز نمی باشد.


استرس تعطیلات

استرس و افسردگی تعطیلات اغلب نتیجه سه عامل مهم می باشد که پیش از تعطیلات ، درحین آن و در پایان دیده می شود. درک این عوامل، شیوه مقابله با آنها را به شما می آموزد به این عوامل توجه کنید:

ارتباطات

ارتباطات انسانی در عین ضروری و مثبت و مفید بودنشان گاهی موجب تعارض و سردرگمی می شوند. این تنشها غالبا طی تعطیلات بیشتر می گردند. چرا که افراد به دور از مسئولیتهای خارج از منزل ساعات بیشتری را با یکدیگر می گذرانند این امر در عین جذاب و مفید بودن در صورت نداشتن مهارتهای صحیح گفتگو وحل اختلافات منجر به سرخوردگی می گردد، و از طرفی نبودن در جمع خانواده نیز به مراتب بدتر بوده و احساس تنهایی و انزوا را به دنبال دارد.

مسائل مالی

وضعیت مالی شما اگرچه در طول سال نیز می تواند تنش زا باشد ولی مخارج پیش بینی نشده و هزینه های بسیار قبل از شروع و در طی تعطیلات مثل خرید هدایای گرانبها، مسافرتهای پرهزینه، رفتن به رستوران و ... تنش مالی را حتی پس از به پایان رسیدن تعطیلات افزایش می دهد.

مشکلات جسمانی

فعالیتهای بسیار زیاد پیش از تعطیلات ،حس رفتن به خرید، تمیز کردن منزل، به پایان رساندن امور اداری و تحصیلی وبسیاری فعالیتهای دیگر فرد را آسیب پذیرمی کند و این امر در طول تعطیلات با رفتن مهمانی ها به هم ریختن آداب غذایی، پرخوابی یا بی خوابی، کنار گذاشتن ورزش و ... تشدید می شود.

لازم به ذکر است که این سه عامل مسائل بسیار زیادی را برای فرد به دنبال دارد که همگی به نوعی نشات گرفته از این عوامل هستند.

گامهایی موثر جهت مدیریت استرس در تعطیلات

وقتی استرس به اوج خود برسد مدیریت آن بسیار مشکل می شود. پس چه خوب است که در همان آغاز منابع استرس خود را شناسایی کرده و گامهای موثر جهت مدیریت آن برداریم:

احساسات خود را بشناسید: اگر به تازگی عزیزی را از دست داده اید یا در رابطه عاطفی شکست خورده اید و این مساله در طول تعطیلات با شما آمیخته شده است، بدانید که غمگین بودن و سوگواری شما در این مرحله طبیعی است شما نمی توانید خود را مجبور به شاد بودن نمایید، با خود مهربان باشید و به خود فرصت دهید.

تعارضهای خود را در روابط نزدیک شناسایی کنید: اگر در روابط خانوادگی و دوستانه دچار تعارض هستید پیش از شروع تعطیلات مهارتهای اساسی جهت حل اختلاف و شیوه های گفتگو را بیاموزید. سعی کنید اطرافیان خود را بدون قید و شرط بپذیرید و قصد تغییر آنها را نداشته باشید. آنها با همه خوبی ها و کاستی هایشان درکنار شما هستند و دوستدار شما می باشند، از مسائل جزیی بگذرید و روحیه گذشت را در خود تقویت کنید.

بپذیرید مشکلات زندگی طبیعی است و در هر زمانی حتی در تعطیلات امکان ظاهر شدن دارد. پس با اولین مشکل تعطیلات خود را از دست رفته ندانید

واقع نگر باشید و از کمال گرایی بپرهیزید: فیلمهای سینمایی اغلب و به صورت خوشایند پایان می یابند و مسایل به طور معجزه آسا حل و فصل می شوند. اما در زندگی واقعی مسایل به خوبی قصه ها پیش نمی روند و مشکلات به سرعت فیلمها پایان نمی گیرند. بنابراین انتظار یک تعطیلات کامل، بدون تعارض، بسیار آرا م بخش و بدون حضور هیچ مشکلی غیر واقع بینانه و حاکی از کمال گرایی است . بپذیرید مشکلات زندگی طبیعی است و در هر زمانی حتی در تعطیلات امکان ظاهر شدن دارد. پس با اولین مشکل تعطیلات خود را از دست رفته ندانید.

عادات سالم خود را کنار نگذارید: در طول تعطیلات بسیار ی از عادتهای سالم زندگی بر هم می ریزد. زیاده روی در خوردن، پر خوابی یا بی خوابی به دلیل شرکت در میهمانی ها، کنار گذاشتن ورزش و ... از نمونه های رایج آن هستند. این شیوه جدید تعادل شیمیایی بدن را به هم ریخته و فرد را دچار کسالت و اضطراب می کند. اضافه شدن وزن یکی از پیامدهای منفی این رویه است که غالبا با احساس گناه توام می گردد پس مراقب سلامتی خود باشید.

برنامه ریزی داشته باشید: برای فعالیتهای خود در تعطیلات برنامه ریزی داشته باشید. اولا نسبت به توانایی خود واقع نگر باشید، ثانیا برای فعالیتهای روزانه خود اولویت بندی مناسب داشته باشید، ثالثا کارها را به آخرین لحظه موکول نکنید.

نه گفتن را تمرین کنید: اگر پیش از شروع تعطیلات تعهدات زیاد و خارج از توان بر عهده بگیرید، در طول تعطیلات به واسطه عقب بودن از برنامه همواره احساس اضطراب خواهید کرد. بیاموزید که به تقاضاهای خارج از ظرفیت خود نه بگویید مطمئن باشید بیشتر افراد شرایط شما را درک خواهند کرد.

فرآوری : نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منیع: نشریه پیام مشاور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.