تبیان، دستیار زندگی
تعطیلات نوروز نیز از آن دست دغدغه‌هایی است که همواره فکر والدین٬ متصدیان، و متولیان کودک را به این نکته معطوف ساخته که آیا اصولاً می‌توان ایام تعطیلات نوروزی را برای کودکان برنامه‌ریزی کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیگه عید هم برنامه ریزی میخواد!

تعطیلات نوروز و اوقات فراغت کودکان


تعطیلات نوروز نیز از آن دست دغدغه‌هایی است که همواره فکر والدین متصدیان، و متولیان کودک را به این نکته معطوف ساخته که آیا اصولاً می‌توان ایام تعطیلات نوروزی را برای کودکان برنامه‌ریزی کرد؟.......

دیگه عید هم برنامه ریزی میخواد!

طولانی‌ترین تعطیلات در ایران همه‌ساله با تعطیلات نوروز پیوند خورده است؛ تعطیلاتی که وقت افراد را خواسته یا ناخواسته، هدایت‌شده یا نشده، با برنامه‌ریزی یا بدون ‌برنامه‌ریزی مصروف كارهایی همچون مسافرت دید و بازدید استراحت، و تفریح می‌کند.

تعطیلات نوروز نیز از آن دست دغدغه‌هایی است که همواره فکر والدین متصدیان، و متولیان کودک را به این نکته معطوف ساخته که آیا اصولاً می‌توان ایام تعطیلات نوروزی را برای کودکان برنامه‌ریزی کرد؟

به طور معمول، در جامعه كار اهمیت دارد و برای آن برنامه‏ریزی می‏شود، اما اوقات فراغت مورد بی‏توجهی قرار می‏گیرد و برنامه ‏ای برای چگونه گذراندن آن در نظر گرفته‏ نمی‏شود، به خصوص تعطیلات نوروزی که به سبب ویژگی های خاص  آن، والدین و کودکان تصور می کنند که این ایام صرفا باید صرف دید و بازدید، خوابیدن طولانی، گشت و گذار و .. شده و کلا کودکان مجازند که هر کاری را به هر شکلی و در هر زمانی که خواستند انجام دهند.

در ادامه این نوشتار، با راه کارهایی آشنا می شوید که می تواند در ثمربخشی روزهای تعطیل عید، نقش به سزایی داشته باشد:

** پیش از هر چیز، همه تلاش تان این باشد که ایامی خوش و به یادماندنی برای فرزندان تان فراهم سازید.

** طوری برنامه ریزی کنید که دست کم، یک   سفر کوتاه مدت با کودکان تان(حتی در اطراف شهر) داشته باشید.

** از فرزندان تان نظرخواهی کنید که در تعطیلات عید، چه تفریحاتی را دوست دارند انجام دهد؟

**به کودکان تان اجازه دهید که هر فعالیت ورزشی که دوست دارند را انجام دهند اگر در روستاها زندگی می کنید، نقش بازی های محلی و سنتی را در تخلیه و تعادل انرژی اضافی کودک تان از یاد نبرید. امروزه بازی های محلی نسبت به تمامی بازی های جدید در پرورش خلاقیت بچه ها ارجحیت دارد و از نظر علمی نیز این موضوع ثابت شده است.

هرگز به علت مشکلات اقتصادی و مالی خویش، فرزندان تان را در ایام عید محدود نکرده و دایما مسایل اقتصادی را پیش نکشید

** طوری محیط و موقعیت را برای کودکان تان آماده نمایید که به مطالعه ی کتاب هایی که برای شان خریداری نموده اند و تاکنون موفق به خواندن آن ها نشده اند، بپردازند. زمان نوروز فرصت مناسبی برای هر فردی است که اهل مطالعه کتاب باشد و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در زمان‌های گذشته تکالیف فراوانی در این ایام بر عهده کودکان بود که امروزه از حجم این تکالیف تا حدود زیادی کاسته شده و فرصت مناسبی برای مطالعه کودکان فراهم آمده است.

**به منظور سلامت جسمی کودکان و جلوگیری از بیماری های گوارشی، به آنان آموزش دهید که  زمانهای گشت و گذار، به هله هوله خوری بیش از حد نپرداخته و به سلامت مواد غذایی خود توجه ویژه کنند.

**هرگز به علت مشکلات اقتصادی و مالی خویش، فرزندان تان را در ایام عید محدود نکرده و دایما مسایل اقتصادی را پیش نکشید. شما می توانید با حداقل امکانات مالی هم بیشترین خاطرات به یادماندنی را در ذهن کودک تان حک کنید، این کار تنها نیازمند قدری خلاقیت از طرف شماست.

** مراقب باشید که به بهانه تعطیلی مدارس، میزان خواب کودکان کم یا زیاد نشود؛ بگذارید برنامه و زمان خواب آنان طبق یادگیری شرطی شان باشد هیچ گاه خوردن صبحانه ی کودکان را در روزهای عید از یاد نبرید؛ به بهانه این که او در منزل می باشد و می توان در هر زمانی به او صبحانه داد. بگذارید فرزندتان همراه شما سرسفره ی صبحانه بنشیند تا از کنار هم بودن لذت ببرید.

دیگه عید هم برنامه ریزی میخواد!

**اگر در کوهستان ها و روستاها ساکن هستید، فرزندان تان را به کوه و دشت ببرید و آنان را در حین نظارت، آزاد بگذارید تا در اعماق وجودی شان، زیبایی های طبیعت را درک کنند و از آن لذت ببرند؛ این عمل موجب یادگیری های فراوانی می شود.

**اولیاء باید این مساله را مدنظر بگیرند که به فرزندان بیاموزند تا به جای این که وقت خود را به تماشای زیاد رایانه و تلویزیون بگذرانند( که هم ضرر جسمی دارد و هم ضرر روحی)، در انجام کارهای منزل و بیرون از آن مشارکت داشته باشند که می تواند حس مسئولیت پذیری را در آنان تقویت کند.

** و در نهایت، این که از فرزندان تان بر طبق اقتضای سنی، نیازها و استعدادهای شان انتظار داشته باشید؛ این که آیا فرزندان از فعالیت ها، احساس خوشایندی دارند یا خیر؟ آیا آموزش ها سبب رشد آنان می شود یا خیر؟ آیا کاذب است با واقعی؟ و ... و اگر نمی توانید به نتیجه ای برسید، باید بچه ها را به حال خود رها کنید تا در قید و بند نباشند و آزادانه تر فکر کرده و رشد کنند.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: ماهنامه شادکامی و موفقیت، سایت سازمان تبلیغات اسلامی، دو هفته نامه خانواده  همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط:

سکان زندگی را به دستش بده

سناریوهای تربیت فرزند

مشکلات حسادت به این هوو

با حوصله تربیت کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.