تبیان، دستیار زندگی
در بحبوحه اتفاقات پایانی قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم، همزمان با گسترش جامعه صنعتی نیاز به هنر بسته بندی و تبلیغات نیز فزونی یافت و این موضوع باعث گسترش استفاده از هنر گرافیک در این زمینه ها شد. در این مقاله می توانید با این تحولات آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرافیک برای خرده فروشی


در بحبوحه اتفاقات پایانی قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم، همزمان با گسترش جامعه صنعتی نیاز به هنر بسته بندی و تبلیغات نیز فزونی یافت و این موضوع باعث گسترش استفاده از هنر گرافیک در این زمینه ها شد. در این مقاله می توانید با این تحولات آشنا شوید.

گرافیک برای خرده فروشی

از دید بسیاری از مشتریان در اوایل قرن بیستم ، معمول ترین روش برای روبه رو شدن با طراحی گرافیک ، زمانی بود که برای خرید می رفتند . در طی آخرین ربع قرن بیستم ، تغییرات مهمی در شیوه های آماده سازی برای تولید و عرضه کالاها رخ داد. چه مشتریان آگاه بودند یا نبودند، افرادی از جمله تولیدکنندگان ، توزیع کنندگان ، خرده فروشان و آگهی کنندگان ، در گیر فرآیندی تخصصی بودند که  به طور دایم شیوه های روبه رو شدن با اجناس و کالاها را تغییر می داد. تا پیش از سال 1914م. یک طراح ، گاه گاهی در این تغییرات درگیر می شد؛ با این حال در بیشتر موارد گمنام باقی می ماند و شناخته نمی شد. بسته بندی پدیده نوینی نبود. شواهدی هست که نشان می دهد چینی ها در دو هزار سال پیش نیز، برچسب داشته اند. برچسب های حکاکی شده در صنعت نساجی نیز از قرن شانزدهم وجود داشتند و بطری های داروهای به ثبت رسیده با نام سازنده بر روی شیشه در قرن 18م. استفاده می شده اند. در همه موارد، برچسب ها به عنوان تضمین کیفیت کالا و تعهد آن که مشتری ، کالا را بدون آلودگی دریافت می کند , عمل می کردند.

در هر حال ، تغییر در میزان توزیع، با صنعتی شدن اتفاق افتاد و خطو ط راه آهن تکنیک های جدید فنون فروشندگی را افزایش داد. در دهه 1850م. در حالی که میزان توزیع در سراسر ایالات متحده افزایش می یافت؛ " سینگر" نامش را بر روی چرخ خیاطی اش چسباند . در سالهای بعد، اجناس پیش پا افتاده ای از قبیل صابون ها و بیسکویت ها با نشان شرکت های سازنده و یا مهر و نشان تجاری در بازار پدیدار شدند. حرکتی برای حمایت از نشان تجاری اجناس با اتحادیه تولیدکنندگان، دز سال 1872م. در پاریس آغاز شد. پنج سال پس ااز آن " انجمن نشان تجاری ایالات متحده" شکل گرفت.

در حوزه محصولات غذایی، تکنولوزی توانست کالاهایی را که پیش از آن به عنوان محصولات اصلی در بسته بندی ای نامناسب فروخته می شدند، به شیوه هایی بهداشتی بسته بندی کند تا در هنگام پخش ، مقاومت بیشتری داشته باشند. دستگاه سازنده پاکت های کاغذی " فرانسیس وُل" در سال 1852م به ثبت رسید. او به تولید ادامه داد تا زمانی که محصولات شرکت " پیپِزبگ" نیاز کاغذ امریکا را برآورده می ساخت. دستگاه های مورد استفاده برای چاپ و برجسته کاری روی فلز و قوطی های کنسرو ، در دهه 1860م در پی تکنولوژی مقواسازی ، ماشین های کنسروسازی و بطری سازی اتوماتیک پیشرفت نمود. ورقه های آلومینیومی در سال 1910 و سلفون در سال 1913م اختراع شدند.

در طی آخرین ربع قرن بیستم ، تغییرات مهمی در شیوه های آماده سازی برای تولید و عرضه کالاها رخ داد. چه مشتریان آگاه بودند یا نبودند، افرادی از جمله تولیدکنندگان ، توزیع کنندگان ، خرده فروشان و آگهی کنندگان ، در گیر فرآیندی تخصصی بودند که  به طور دایم شیوه های روبه رو شدن با اجناس و کالاها را تغییر می داد. تا پیش از سال 1914م. یک طراح ، گاه گاهی در این تغییرات درگیر می شد؛ با این حال در بیشتر موارد گمنام باقی می ماند و شناخته نمی شد.

تولیدکنندگان بر این نکته پافشاری می کردند که برچسب و یا نوع بسته بندی ، نه تنها تبلیغ است، بلکه کامل کننده جنس (هنگاهی که کالایی به تازگی عرضه می شد) نیز به شمار می رود.

نام یا نشان تجاری کالاهایی که به دست دلال ها فروخته می شدند، غیر از نام هایی بود که از سوی تولیدکنندگان و یا توضیع کنندگان کالا بر آنها نهاده شده بود. از میان نخستین نمونه ها ، می توان به صابون "ایوری" ساخته شده توسط " پروکترو و گیمبل" در سال 1881م اشاره نمود. تا زمان آرت دکو، در دهه 1920م.مدرنیزه کردن کالاها، راهبرد مشخص فروش نبود. به جای ان ، انجمن های سنتی حضور چشمگیری در تبلیغات محصولات جدید داشتند. اشاره به موفقیت محصولات در سطح نمایشگا های جهانی ، گواه ارزش این محصولات بود.

علم تبلیغات و روان شناسی فروش ، در اوایل دهه 1920م. به عنوان بخش های دانشگاهی در ایالات متحده مطرح شدند. در ایالات متحده مجله هایی چون " اینلند پرینتر" از پیوند منافع چاپگران ، خرده فروشان و آگهی کنندگان خبر می دادند. تا دوره جنگ ، حتی یک مجله تخصصی مشابه آنها در اروپا پدید نیامد.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منبع:

یک قرن طراحی گرافیک/ جرمی آینسلی

تاریخ هنر گرافیک

ACentury Graphic Design