تبیان، دستیار زندگی
در زمان های گذشته، مردم کار نظافت زمین را با استفاده از شاخه های درختان انجام می دادند. سالها بعد، آنها با به هم بستن ساقه های نی وسیله ای به نام جارو ساختند و از آن برای نظافت استفاده کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختراع جارو برقی
جارو برقی

در زمان های گذشته، مردم کار نظافت زمین را با استفاده از شاخه های درختان انجام می دادند. سالها بعد، آنها با به هم بستن ساقه های نی وسیله ای به نام جارو ساختند و از آن برای نظافت استفاده کردند. پس از اختراع الکتریسیته، وسایل برقی فراوانی ساخته شد و با اختراع جاروبرقی کار نظافت برای انسان آسانتر گردید.

جاروبرقی به عنوان وسیله ای بسیار حیاتی برای بانوان و زندگی صنعتی امروزه شناخته شده است و در مورد اولین جاروبرقی اختراع شده گمانه زنی های بسیار متفاوتی به ثبت رسیده است و اختلاف نظری بین تاریخ نگاران وجود دارد که از سال 1869 تا سال 1905 میلادی متفاوت است.

اما اولین ثبت اختراع انجام شده این اختراع به شماره ثبت اختراع 29077 در تاریخ 10 ژوئیه 1860 میلادی در ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده است که در واقع توسط شخصی به نام دانیل هس انجام شده، این مخترع ساکن شرق آیووا نام این اختراع خود را «رفتگر فرش» نهاده بود. این ماشین کاملا مکانیکی بوده و از سیستم خلاء استفاده می کرده.

هس در دستگاه مکانیکی خود دو اتاقک آب جاسازی کرده بود تا از بلند شدن گردو خاک جلوگیری کند. وقتی کاربر با دستگاه کار می کرد این آب به روی پره یا همان برس دستگاه اسپری می شد و از بلند شدن گردوغبار ناشی از کار کردن ماشین جلوگیری می کرد که در زمان خود برای بانوان به عنوان یک معجزه شناخته شده بود و کارکرد بسیار ساده ای نیز داشت.

این اختراع تا سال 1869 به عنوان بهترین اختراع و کاملترین جارو قابل حمل شناخته شده اما در این تاریخ شخصی به نام مک فی MCGAFFY در شیکاگو دستگاه جدیتری را  در تاریخ 8 ژوئن و به شماره ثبت 145/91 به ثبت رساند، که درواقع پایه اصلی بسیاری از جاروبرقی های امروزی است. این ماشین نیز کاملا مکانیکی بود که اگر او توانسته بود یک موتور الکتریکی به آن اضافه کند به عنوان اولین ماشین جاروبرقی در جهان شناخته شده بود. نیروی کار این ماشین با یک چرخ دنده انرژی خود را تامین می کرد .  اما متاسفانه امروزه فقط دو نسخه از این دستگاه در موزه ایالات متحده موجود می باشد و مورخان اعلام کرده اند باقی دستگاههای ساخته شده در آتش سوزی شیکاگو از بین رفته است.

تا سال 1901 میلادی اختراع مک فی به عنوان بهترین وسیله مکانیکی در زندگی شهری ایفای نقش می کرد. تا اینکه در سال 1901 مخترع دیگری در انگلستان توانست با استفاده از موتور بنزینی دستگاه ایجاد خلاء یا همان مکش را بسازد او این وسیله را صفحه ای چرخدار مثل چرخ خرید و حمل و نقل بار نصب کرد و بیرون ساختمان آن را روشن می کرد و با استفاده از شلنگ های رابط داخل ساختمان را تمیز می کرد که بعدها به عنوان دستگاه تمیز کننده خیابان ها نیز در لندن از آن استفاده شد. اما بزرگترین مشکل این دستگاه سروصدای بسیار زیادآن وسیله بود و مشکل دیگر ایجاد گردوغبار زیاد بیرون ساختمان عامل بعدی از رده خارج شدن آن شد اما همین وسیله به شکل ماشین های جارو در خیابان های شهر ها برای تمیز کردن سطح شهر استفاده می شود.

دوعامل فوق باعث شده شخص دیگری به نام جیمز موری اسپانگلر که به عنوان یک سرایدار و اهل اوهایو ایالات متحده بود این اختراع را کامل کند اما جالب ترین نکته ای که باعث ایجاد جاروبرقی شد حساسیت این شخص به گردوغبار حاصل از تمیز کردن ساختمان بود. او توانست مدلی از جاروبرقی را طراحی کند که وقتی کار می کرد گردوغباری تولید نمی کرد اما برای ساخت و ثبت اختراع خود پول کافی نداشت .

موری توانست شخصی به نام هوور که یک تجار سرشناس بریتانیایی بود را راضی به سرمایه گذاری برای تولید وسیله خود کند و حقوق اختراع خود را به او فروخت به همین دلیل اولین جاروبرقی با نام تجاری هوور در سال 1908 میلادی به ثبت رسید این مارک تجاری که هم اکنون هم یکی از برندهای معروف لوازم خانگی در جهان می باشد به این ترتیب بنا نهاده شد که دارای تمامی استانداردهای آن روز بود.

به طور یقین اولین جاروبرقی که تقریبا ظاهری شبیه به جاروهای امروزی داشت در سال 1927 میلادی توسط شرکت الکترولوکس ساخته شده است. پس از جنگ جهانی دوم این وسیله دست خوش تغییرات فراوانی شد و هر روز تکنولوژی تولید آن تغییر می کرد.

پس از تولید جاروبرقی های قابل حمل و به دلیل ساخت مجتمع های مسکونی بزرگ در ایالات متحده و دیگر کشورهای پیشرفته جاروبرقی مرکزی در مجتمع ها پا به عرصه وجود داشتند و با استقبال گسترده ای هم روبرو شدند.  اما این پایان کار نبود بطوری که در آخرین اخبار اعلام شد که جاروبرقی های هوشمند و روباتیک نیز به بازار آمده اند بطوری که آنها قابل برنامه ریزی برای تمیز کردن محیط خانه و کاملا بدون سروصدا هستند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: ترانه های کودکان

مطالب مرتبط:

حقایق جالب

آیا میدانید طول عمر پرندگان وحیوانات چه قدر است؟

دانستنیهای شهر چالدران

ماهی دو زیست

اجرام منظومه شمسی را بشناسیم

دانستنی‌های زمین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.