تبیان، دستیار زندگی
بعضی افراد به مواد خاصی که در تهیه عطر، ادکلن و خوشبوکننده ها استفاده می شود، حساسیت دارند و در اثر تماس پوست با آن ماده، دچار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوستی که به عطر حساسیت دارد


بعضی افراد به مواد خاصی که در تهیه عطر، ادکلن و خوشبوکننده ها استفاده می شود، حساسیت دارند و در اثر تماس پوست با آن ماده، دچار خارش، قرمزی پوست و بروز دانه های زیر پوستی می شوند و یا در اصطلاح کهیر می زنند.


عطر

به طور کلی عطر، ادکلن و یا هر ماده خوشبو کننده به پوست آسیبی نمی‌رساند، ولی برخی افراد نسبت به موادی که در آنها وجود دارد، آلرژی داشته و حساسیت نشان می‌دهند.

در صورت داشتن آلرژی، فرد دچار خارش، قرمزی پوست و بروز دانه های زیر پوستی می شود و یا در اصطلاح کهیر می زند.

این التهاب پوستی و خارش، نگران کننده یا نشانه یک بیماری یا مشکل خاص نیست، بلکه فقط یک عکس العمل و واکنش دفاعی بدن به ماده ای است که از نظر سیستم دفاعی، آلرژن شناخته می شود.

برخی مواد موجود در ادکلن‌ به خصوص در مارک‌های قدیمی و یا تقلبی، نسبت به نور خورشید حساس بوده و باعث بروز مشکلات پوستی در افراد می‌شوند.

بررسی‌های صورت گرفته در ادکلن‌های قدیمی دقیق انجام نشده است، به همین دلیل حاوی موادی هستند که در مقابل نور فعال شده و بدن نسبت به این مواد واکنش نشان می‌دهد.

هر فرآورده بهداشتی می‌تواند برای افراد حساسیت‌زا باشد، بنابراین اگر کسی دچار حساسیت شد، می‌تواند به کلینیک‌های پوست مراجعه کند تا با انجام پچ تست (pach test)، ماده‌ی آلرژی زا را شناسایی کند.

انواع مواد آرایشی، وسائل تزئینی مانند بدلیجات نیز می‌توانند باعث بروز حساسیت و آلرژی در افراد شود.

اگر می دانید به عطر خاصی حساسیت دارید، سعی کنید آن را مستقیما روی پوست خود نزنید و شاید بهتر باشد انواع دیگری را امتحان کنید،

حساسیت به ادکلن و یا هر ماده دیگر در صورت عدم توجه می‌تواند در پوست ایجاد لکه کرده و یا بیماری پوستی به وجود آورد که البته با درمان بهبود می‌یابد.

برای بهبود حساسیت پوستی، راه حلی جز حذف آن ماده آلرژی زا از محیط زندگی وجود ندارد و باید سعی کنید در معرض آن قرار نگیرید.

اگر می دانید به عطر خاصی حساسیت دارید، سعی کنید آن را مستقیما روی پوست خود نزنید و شاید بهتر باشد انواع دیگری را امتحان کنید، چون از نظر علمی، بدن با تحریک مکرر و کم فاصله توسط مواد آلرژی زایی که به آنها حساسیت دارد، آسیب پذیرتر می شود.

بهترین اقدام برای مواقعی که در اثر زدن عطر دچار حساسیت و خارش شده اید، این است که بلافاصله پوست خود را بشویید و قبل از اینکه خشک شود (بهتر است بعد از حمام، به آرامی قطره های آب را با حوله بگیرید)، یک مرطوب کننده حاوی اوره مانند «اوسرین» روی پوست بزنید.

عطر

اگر پوستتان خشک شود، آسیب پذیرتر خواه دشد و واکنش آلرژیکی و خارش آن بیشتر آزارتان می دهد. اگر در خانه یک کورتون ضعیف مانند هیدروکورتیزون یا بتامتازون دارید، روی پوست دچار کهیر بمالید و سعی کنید دیگر آن عطر را مستقیما روی پوست نزنید.

آلرژی به ماده حساسیت زا در پوست حتی می تواند به صورت لکی درآید که در تماس با آفتاب تیره می شود. این حالت به دلیل وجود ماده محرکی به نام «برگاموت» است که در ترکیب بسیاری از عطرها استفاده می شود و در تماس با آفتاب، سلول های رنگساز را تحریک می کند.

جالب اینکه برای مبتلایان به بیماری لک‌وپیس (برص یا پیسی) داروهایی تجویز می شود که با همین مکانیسم عمل می کنند و وقتی این افراد در آفتاب قرار می گیرند، لک های سفید پوستی شان کمی رنگ می گیرد و تیره می شود.

نکته بعدی در مورد افرادی است که می گویند تا به حال در تماس با مواد خوشبوکننده و عطرها مشکلی نداشته اند و تازه دچار آلرژی پوستی شده اند. در واقع دو حالت درماتیت در رابطه با این موضوع داریم. درماتیتی که آلرژی تماسی نامیده می شود و در اولین تماس پوست با ماده آلرژی زا ایجاد می شود و درماتیت دیگری که با تکرار دفعات تماس عامل محرک با پوست به وجود می آید و در واقع تفاوت این افراد در میزان حساسیت پادتن های ساخته شده در سیستم دفاعی بدنشان نسبت به ماده آلرژن است.

به هر حال به افرادی که دچار هر گونه حساسیتی هستند توصیه می شود نوع ماده آلرژی زا را کشف کرده و سعی کنند آن را از محیط زندگی خود دور کنند.

عطر و ادکلن خود را، در جعبه آن نگه دارید، زیرا نور خورشید اگرچه نمی تواند عطر شما را تبخیر کند، اما در درازمدت، تابش نور مستقیم خورشید واکنش های شیمیایی را در برخی ترکیبات عطر ایجاد می کند

عطر مناسب برای پوست‌های حساس

بزرگ‌ترین خطر برای مردهایی که پوست حساس دارند این است که از ادکلن‌های قوی استفاده کنند، در حالی که از سایر محصولات پوستی قوی نیز استفاده می‌کنند.

اگر پوستتان دچار آکنه و کهیر است، بهتر است که از زدن ادوکلن بعد از استفاده از اسپری بدن خودداری کنید، به خاطر اینکه ممکن است باعث آلرژی شود.

افرادی که پوست حساس دارند می‌توانند از همان قوانین مربوط به پوست‌های خشک در خرید ادکلن استفاده کنند، اما بهتر است که ‌ترکیباتی که در این عطرها استفاده می‌شود همه از مواد طبیعی باشند.

انواع بسیاری از ادکلن‌ها حاوی ‌ترکیبات مصنوعی هستند. بعضی از انواع متداول این ‌ترکیبات که باعث مشکلات پوستی مثل خارش، جوش، آماس و اگزما و حتی مشکلات تنفسی می‌شوند، شامل انواع زیر هستند: الکل بنزن، استات بنزن، بنزالدئید، لیمونین،لینالول،آ- پینن،استات اتیل،استون.

متاسفانه، هیچ‌یک از عطرسازها،‌ ترکیبات عطرها را روی شیشه آن ذکر نمی‌کنند، اما شما می‌توانید فرض کنید که یکی از ‌ترکیبات اصلی همه عطرها الکل اتیل است. این ماده باعث می‌شود که روغن‌های عطر به هم آمیخته شود و استفاده زیاد آن برای پوست مضر است.

عطر

از عطر مخصوص خودتان استفاده کنید

بعضی مواقع ممکن است خانم‌ها و آقایان از عطر جنس مخالف خوششان بیاید، ولی به شما توصیه می‌کنیم، هرگز از عطرهای مخصوص جنس مخالف استفاده نکنید، زیرا خصوصیات هر جنس در رایحه عطر مخصوص آن در نظر گرفته شده و مواد شیمیایی به کار رفته در آن نیز، با فیزیولوژی و هورمون‌های بدن تناسب دارد.

عطر مردانه، هرچه‌قدر هم خوش‌بو باشد با خصوصیات ظریف زنانه متضاد است و یک عطر زنانه، هر چه‌قدر هم رایحه تلخ و گرمی داشته باشد، باز روی پوست آقایان خوب نمی‌نشیند و تاثیر خوبی به جا نمی‌گذارد.

استفاده از عطر جنس مخالف در برخی موارد موجب می‌شود که مصرف‌کننده با ناراحتی‌های پوستی مواجه شود که برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد می‌شود که افراد از عطر مخصوص خود استفاده کنند.

یک نکته درباره نگهداری عطر

این روزها عموم مردم، از شیشه های وکیوم شده عطر و ادوکلن استفاده می کنند.

اما عطر در شیشه های دربسته و اسپری ها نیز نیازمند نکاتی برای نگهداری بهتر است.

جعبه عطر و ادوکلن خود را دور نیندازید، به خصوص اگر شیشه عطر شما شفاف است.

عطر و ادکلن خود را، در جعبه آن نگه دارید، زیرا نور خورشید اگرچه نمی تواند عطر شما را تبخیر کند، اما در درازمدت، تابش نور مستقیم خورشید واکنش های شیمیایی را در برخی ترکیبات عطر ایجاد می کند.

این تغییرات شیمیایی موجب می‌شود که از دوام بوی عطر شما کاسته شود.

اگر شیشه عطر را در اتومبیل خود گذاشته اید این نکته را بیشتر رعایت کنید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

سینانیوز - دکتر محمد گلشنی، متخصص پوست

هفته نامه سلامت - دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی

روزنامه دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط:

عطر منهای آلرژی

16 نکته درباره عطرها

عطرها، ادکلن ‌ها و اسپری‌ ها بی‌ خطر نیستند

اگر پوست شما حساس است...

حساسیت پوستی و انواع آن

حساسیت به مواد آرایشی

چگونه با کهیر مقابله کنیم؟

علل ایجاد کهیر در بدن

راه های درمان کهیر چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.