تبیان، دستیار زندگی
صبح یعنی سلام به خدا و سلام به روزی دیگر، صبح یعنی تولدی دوباره، نگاهی نو. یعنی روز از نو روزی از نو. برای چنین شروعی لازم است که بدنتان را نیز آماده کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدترین‌هایی که می‌شود برای صبحانه خورد


صبح یعنی سلام به خدا و سلام به روزی دیگر، صبح یعنی تولدی دوباره، نگاهی نو. یعنی روز از نو روزی از نو. برای چنین شروعی لازم است که بدنتان را نیز آماده کنید.

صبحانه بد

خیلی از ما صبح از خواب بیدار می‌شویم یا اصلاً لب به صبحانه نمی‌زنیم یا اینکه اصلاً متوجه نمی‌شویم چه می‌خوریم. اما باید بدانید که صبحانه بعد از یک شب نخوردن از اهمیت بالایی برخوردار است و برای شروع یک روز خوب و موفق حتماً باید صبحانه بخورید آن هم نه هر چیزی.

توجه داشته باشید هر چیزی که برای صبحانه میل می‌کنید به طور مستقیم روی خلق و خویتان تأثیر می‌گذارد.

از این گذشته خوردن یک صبحانه‌ی سالم و مغذی شما را از گزند بیماری‌های مختلفی مانند دیابت و سرطان حفظ می‌کند.

در این بین، بعضی‌ها صبحانه می‌خورند اما از مواد غذایی ناسالم استفاده می‌کنند. متأسفانه این مواد غذایی ناسالم صبحانه‌ی سالمی محسوب نمی‌شوند و مصرف آن‌ها نه تنها خیری به بدن نمی‌رساند بلکه احتمال آسیب را نیز بالا می‌برد. برای آشنایی با این صبحانه های ناسالم با ما همراه باشید.

سوسیس و کالباس

اگر شما هم جزو افرادی هستید که صبح‌ها برای خودتان سوسیس آماده می‌کنید و یا ساندویچ کالباس میل می‌کنید و تصور می‌کنید چه صبحانه‌ی مفصل و کاملی خورده‌اید سخت در اشتباهید. گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و غیره حاوی نیترات هستند که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را بالا می‌برند. به عقیده‌ی متخصصان تغذیه برای سالم بودن و پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها باید از مصرف نیترات خودداری کنید. اگر عاشق سوسیس و کالباس هستید این حرف ما همیشه یادتان باشد: مصرف منظم این مواد غذایی به سلامت شما رحم نمی‌کند. از همین الآن به فکر یک جایگزین سالم برای این مواد غذایی باشید.

غلات شیرین

غلات صبحانه مفیدند اما برخی از این غلات حاوی میزان بسیار زیادی هیدرات‌های کربن و قند هستند. زمانی که شما از این غلات صبحانه مصرف می‌کنید میزان گلیسمی خونتان بالا می‌رود و تا زمانی که به حالت نرمال برگردد شما را خسته می‌کند. برای اینکه یک روز مفرح و پر از انرژی شروع کنید بهتر است از مصرف غلات خیلی شیرین خودداری کنید. بهتر است از غلاتی استفاده کنید که حاوی پروتئین و فیبرهای بیشتری هستند. همچنین می‌توانید به غلاتتان گردو یا تخم کتان آسیاب شده اضافه کنید تا فیبر و پروتئین بیشتری دریافت کنید.

شیرینی‌جات، پیراشکی، دونات

این شیرینی‌جات نه تنها از آرد سفید تصفیه شده (بدون سبوس) تهیه می‌شوند بلکه سرشار از قند نیز هستند. باید بدانید که قند بدترین منبع انرژی برای شروع یک روز خوب است. به خاطر اینکه به سرعت میزان گلیسمی (قند) خون را بالا می‌برد. برای همین هم خیلی زود گرسنه‌تان می‌شود و احتمال اینکه کم کم دچار فشار خون بالا، چاقی مفرط و دیابت شوید را بالا می‌برد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که صبح‌ها برای خودتان سوسیس آماده می‌کنید

و یا ساندویچ کالباس میل می‌کنید و تصور می‌کنید چه صبحانه‌ی مفصل و کاملی خورده‌اید سخت در اشتباهید

اگر خطراتی که بر شمردیم همچنان شما را قانع نکرده تا از پیراشکی‌ها و دونات‌های محبوبتان دست بکشید بهتر است بدانید این شیرینی‌جات به یک شیوه‌ی دیگر نیز سلامتیتان را به خطر می‌اندازد: اکثر دانشمندان بر این عقیده‌اند که مصرف زیاد قند و سرطان ارتباط تنگاتنگی دارند.

کلوچه‌های آغشته به شربت افرای غیر طبیعی

اگر چه شربت افرای طبیعی یک شیرین کننده‌ی مفید برای سلامتی است اما شربت‌های دیگری هم هستند که از ذرت تهیه شده و حاوی میزان زیادی فروکتوز هستند. این گونه شیرین کننده های غیرطبیعی در مواد غذایی بسته بندی شده و فراوری شده استفاده‌ی زیادی می‌شوند. باید بدانید که این قبیل خوراکی‌ها حاوی میزان زیادی فروکتوز هستند و باعث چاقی دور شکمی و انباشتگی چربی در اندام‌های داخلی بدن می‌شود. متأسفانه این نوع چربی‌ها نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. نتایج پژوهشی که در مجله‌ی Global Public Health به چاپ رسیده نشان می‌دهد که ارتباط زیادی بین مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا و ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد.

برای صبحانه چه بخوریم؟

به عقیده‌ی بیشتر متخصصان تغذیه بهتر است برای صبحانه حق تقدم با دانه‌های سبوس‌دار و پروتئین باشد. گردو، دارچین، نوشیدنی سویا یا شیر بدون چربی و میوه نیز از بهترین گزینه‌های یک صبحانه‌ی سالم هستند. اگر دارچین را به چای یا مربای کم شیرینتان اضافه کنید برای تنظیم قند خونتان خوب است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

صبحانه به سبک امروز با غلات صبحانه

بفرمایید صبحانه‌ی سالم

یک صبحانه مفصل بخور و لاغر شو

12 ماده غذایی خوب برای صبحانه

آیا نخوردن صبحانه ضرر دارد؟

صبحانه را فراموش نکنید

چرا باید صبحانه بخوریم؟

صاد مثل صبحانه

حذف صبحانه یعنی زندگی ناسالم

اصل اول خوردن صبحانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.