تبیان، دستیار زندگی
کرمان شهر معروف ترین سوغاتی هاست. قالی کرمان، زیره کرمان، عرقیات کرمان و سوزن دوزی های ظریف کرمان... این ها سرشناس ترین سوغات های شهری هستند که با قدمت تاریخی خود شما را به دنیای فرهنگ و هنر دعوا می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معروف‌ترین سوغاتی‌های ایران در کرمان


کرمان شهر معروف ترین سوغاتی هاست. قالی کرمان، زیره کرمان، عرقیات کرمان و سوزن دوزی های ظریف کرمان... این ها سرشناس ترین سوغات های شهری هستند که با قدمت تاریخی خود شما را به دنیای فرهنگ و هنر دعوا می کند.

سوغات کرمان

در کرمان از زمان صفویان قالی بافی رواج داشته. بنابراین بی دلیل نیست که قالی های کرمان، از تمام دنیا خریدار دارند. حالا بیشتر قالی های این استان به خارج از کشور صادر می شوند و بازار خوبی در اروپا و امریکا دارند.

در سیرجان قالیچه‌هایی خواهید دید که به آنها افشاری گفته می شود. این قالیچه‌ها توسط ایل افشار كه به كرمان كوچ كرده‌اند بافته می‌شود. نقشه و طرز بافت آنها وجه مشتركی با قالیچه های مردم آذربایجان دارد.

پته‌دوزی هم یکی دیگر از هنرهای مردم کرمان است که از دوخت ریس‌های پشمی رنگین روی شال زمینه در طرح‌های زیبایی چون بوته، سرو و ترنج پدید می‌آید و منظره‌ای بدیع از گل و بوته‌های رنگین به دست می آید. یكی از نمونه‌های بسیار زیبای پته روپوش مقبره شاه نعمت‌الله ولی است که در سال 1285 بافته شده است. این اثر نتیجه 2 سال كار مداوم 16 زن پته‌دوز كرمانی بر پارچه‌ای به طول 355 سانتی‌متر و عرض 210 سانتی‌متر است.

اما به جز این ها، کرمان با خوراکی های منحصر به فردش که شاید مرغوب ترین نمونه های هر خوراکی باشند، معروف است. با پسته رفسنجان، قاووت و کماج، سمنو و کلمپه و خرمای بم، با عرق نسترن و بیدمشک و زیره... کرمان حتی گیاهان دارویی زیادی را هم به عنوان سوغاتی خود معرفی می کند. گیاهانی مثل زیره، حنا، سدر و کتیرا.

کلمپه کرمان

کلمپه های بی نظیر

کلمپه کرمان را هیچ جای دیگری نمی توانید به این خوش طعمی پیدا کنید. کلمپه با خرما، آرد و کمی روغن و گردو و گیاهان معطر درست می شود. کماچ سهن هم یکی دیگر از شیرینی های این شهر است که سرشار از انرژی و بسیار مقوی است و از جوانه گندم، خرما، مغز گردو، ادویه های مخصوص و کمی روغن تهیه می شود.

اگر گذارتان به کرمان افتاد و در بیابان ها و کوه های اطراف آن گشت و گذاری داشتید، حتما بوی خوش زیره سیاه به مشامتان خواهد خورد.

این زیره مرغوب ترین زیره ایران است و آنقدر معروف است که در باره آن افسانه ها و ضرب المثل ها ساخته شده است.

اما نمی شود از این ها گفت و یادی از قوتو نکرد. قوتو، خوراکی خوشمزه و پر انرژی ای است که از آسیاب گیاهان مفیدی مثل شاهدانه، خرفه، کنف، بذر کتان، موردانه و... به دست می آید.

پسته رفسنجان هم با انواع مختلفی که دارد شهره کل دنیا است و به کشورهای اروپایی صادر می شود. این پسته ها در انواع كله قوچی، اوحدی، رباطی، بادامی، كدویی، راوری و ممتاز هستند.

کرمان با خوراکی های منحصر به فردش که شاید مرغوب ترین نمونه های هر خوراکی باشند، معروف است. با پسته رفسنجان، قاووت و کماج، سمنو و کلمپه و خرمای بم، با عرق نسترن و بیدمشک و زیره...

خرمای اصل بم

نمی شود تا کرمان آمده باشید و لب به خرمای بم نزنید. این شهر بیشترین و بهترین تولید خرمای کشور را دارد و بعد از آن شهداد خرماهایش معروف است. 12 درصد از نخلستان های ایران در کرمان قرار دارند و انواع خرماها را می توانید در این منطقه تهیه کنید.

عرقیات کرمانی

مرغوب ترین عرقیات ایران را به جز کاشان از کرمان می توانید تهیه کنید. در کرمان روستایی به نام لاله زار روستایی در دامان کوه های هزار قرار دارد که گل و گلاب آن مرغوب است و حتی از گلاب قمصر هم ممتازتر است. روغن گل لاله زار به خارج از کشور صادر می شود و تمام گل های این منطقه طبیعی و ارگانیک، بدون سموم شیمیایی رشد می کنند. از اینجا می توانید گلاب، عرق نعناع، بیدمشک، عرق زیره، عرق نسترن و... را تهیه کنید.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان