تبیان، دستیار زندگی
شاید بتوان گفت آنچه كه ملت ایران در باب تقویم و عید نوروز انجام داده است، یكی از زیباترین و شایسته ترین كارهایی است كه می شود با یك مراسم تاریخی و سنّتی انجام داد. ابتدای سال شمسی ما، عید نوروز است و مبدأ آن هجرت پیامبر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقویم سال 92 را دانلود کنید


شاید بتوان گفت آنچه كه ملت ایران در باب تقویم و عید نوروز انجام داده است، یكی از زیباترین و شایسته ترین كارهایی است كه می شود با یك مراسم تاریخی و سنّتی انجام داد. ابتدای سال شمسی ما، عید نوروز است و مبدأ آن هجرت پیامبر. یعنی هم سال شمسی را حفظ کرده ایم و هم مبدأ آن را هجرت پیامبر قرار داده ایم و این ترکیبی بسیار زیبا و حیرت انگیز از فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی است. اما تا به حال فکر کرده اید که در حال حاضر چه مرکزی عهده دار تدوین تقویم است؟

تقویم سال 92 را دانلود کنید

تاریخچه مرکز تقویم مۆسسة ژئوفیزیك دانشگاه تهران

بر اساس مصوبة هیأت وزیران در جلسه مورخ 22 تیر 1379 و به استناد اصل یكصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مۆسسة ژئوفیزیك دانشگاه تهران موظف شد تا پایان تیر ماه هر سال نسبت به استخراج و تنظیم تقویم كشور برای سال بعد اقدام نماید.

در تهیه تقویم كشور بر اساس اعلام شورای فرهنگ عمومی مناسبت های ایرانی بر مبنای تقویم ایران و مناسبت های خارجی بر مبنای تقویم‌های معتبر خارجی تعیین و تنظیم می‌شود.

بر اساس مصوبه مذكور، جهت بهره‌گیری از كلیه ظرفیتهای موجود در استخراج و تنظیم تقویم كشور و انجام پژوهش در زمینه‌های تقویم و اوقات شرعی، مۆسسة ژئوفیزیك طی نامه ای پیشنهاد داد تا استخراج تقویم رسمی كشور، شورایی صورت گیرد که سرانجام معاون پژوهشی دانشگاه تهران در تاریخ 17 مرداد 1381 با پیشنهاد تشكیل مركز تقویم دانشگاه تهران و معرفی اعضای شورای مركز تقویم موافقت كرد.

در سال 1381 اعضای شورای مركز تقویم فعالیت خود را با استخراج و تنظیم تقویم سال 1382 هجری شمسی و تهیه و تدوین اساسنامه مركز تقویم آغاز نمودند.

به منظور تدوین دقیق تر تقویم قمری، در تاریخ 26 مهر 1383 اعضای شورای مركز تقویم و اعضای دفتر ستاد استهلال مقام معظم رهبری این توفیق را حاصل نمودند كه به مدت 90 دقیقه به حضور معظّم‌له برسند و سۆالاتی را دربارة رۆیت هلال با چشم مسلح و مباحث فقهی و رۆیت هلال ماه مطرح كنند. هم‌چنین در اردیبهشت 1383 این شورا در خصوص اعتبار فقهی توسعه رۆیت هلال، حد توان دوربین در اعتبار شرعی رۆیت با چشم مسلح سۆالاتی را به صورت مكتوب به حضور مقام معظم رهبری ارائه كرد كه در خرداد 83 پاسخ آنها دریافت گردید.

برتری های تقویم هجری شمسی

تقویم هجری شمسی از لحاظ نجومی و طبیعی، از بهترین و دقیقترین تقویم‌های جهان است.

بر اساس اعلام رسمی مرکز تقویم مۆسسة ژئوفیزیك دانشگاه تهران، لحظه دقیق تحویل سال 1392 بدین شرح است: ساعت 14 و 31 دقیقه و 56 ثانیه روز چهارشنبه 30 اسفند 1391 هجری شمسی، مطابق 8 جمادی‌الاولی 1434 هجری قمری و 20 مارس 2013 میلادی

دلایل برتری این تقویم را می‌توانیم به این ترتیب بیان كنیم:

** مدت سال شمسی، نوروز و كبیسه‌های تقویم هجری شمسی، دقیقاً بر مبنای محاسبات نجومی تعیین می‌شود. تقویم هجری شمسی، تنها تقویم متداول در جهان است كه علاوه بر كبیسه‌های چهارساله، كبیسه پنج ساله نیز دارد. وجود كبیسه‌های پنج ساله، باعث انطباق دایمی و دقیقتر تقویم هجری شمسی با فصول طبیعی می‌شود.

** تعداد روزهای ماه های تقویم هجری شمسی مبنای نجومی و طبیعی دارد. به عبارت دقیقتر، تعداد روزهای ماه ها با مدت حركت ظاهری غیربكنواخت مركز خورشید و عبور از دوازده صورت فلكی منطقه البروج، هماهنگی كامل دارد. مركز خورشید، نیمه اول مدار ظاهری خود (شامل فصول بهار و تابستان) را در مدت 186 شبانه‌روز و نیمه دوم مدار ظاهری خود (شامل فصول پاییز و زمستان) را در سالهای عادی و كبیسه، به ترتیب در 179 و 180 شبانه‌روز طی می‌كند.

** آغاز سال تقویم هجری شمسی، با سالگرد تولد بهار و آغاز شكوفایی دوباره طبیعت شروع می‌شود. در سیر تاریخچه تحول تقویم در جهان، هرگز تقویمی كه آغاز سال آن همواره با آغاز بهار شروع شود، در هیچ مدرك و سند و یا ماخذ نجومی، تاریخی، دینی و ... ذكر نشده است.

تقویم سال 92 را دانلود کنید

لحظه دقیق تحویل سال 1392 هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران:

بر اساس اعلام رسمی مرکز تقویم مۆسسة ژئوفیزیك دانشگاه تهران، لحظه دقیق تحویل سال 1392 به شرح زیر است:

ساعت 14 و 31 دقیقه و 56 ثانیه روز چهارشنبه 30 اسفند 1391 هجری شمسی، مطابق 8 جمادی‌الاولی 1434 هجری قمری و 20 مارس 2013 میلادی.

مرکز تقویم مۆسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همه ساله تقویم رسمی کشور و اوقات شرعی مراکز استان ها را منتشر می کند که از طریق لینک های زیر قابل دسترسی هستند:

تقویم رسمی كشور برای سال 1392 هجری شمسی  

اوقات شرعی مراكز استانها برای سال 1392 هجری شمسی  

اوقات شرعی تهران برای سال 1392 هجری شمسی

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از:  calendar.ut.ac