تبیان، دستیار زندگی
استان خراسان جنوبی در شرقی ترین بخش کشور، با افغانستان، سیستان و بلوچستان و کرمان همسایه است. استانی که حتما نام زعفران قائنات و زرشک و بادام و سنجد آن را شنیده اید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطر عناب، رنگ قالی


استان خراسان جنوبی در شرقی ترین بخش کشور، با افغانستان، سیستان و بلوچستان و کرمان همسایه است. استانی که حتما نام زعفران قائنات و زرشک و بادام و سنجد آن را شنیده اید.

عناب

شرایط مناسب آب و هوایی جنوب خراسان باعث شده که 95 درصد زعفران ایران و 60 درصد زعفران جهان در این منطقه تولید شود. اما به جز زعفران، خراسان جنوبی زرشک، آلو بخارا، عناب، سنجد، بادام کوهی، گردو، کشک سیاه، کشک زرد، کشک زیره‌ای، قره قروت، برگه هلو هم دارد. توت خشک و قره قروت این منطقه هم به اندازه کافی معروف است و می توانید در سفر به بیرجند، مرکز این استان، و شهرهای دور و برش از تمام این خوراکی های خوشمزه سوغات ببرید.

استان خراسان جنوبی هم مثل خیلی دیگر از نقاط کشور، قالی را به عنوان صنایع دستی خود معرفی می کند. انواع قلاب بافی ها، محصولات حصیری، زیلو و پارچه های سوزن دوزی شده هم دیگر سوغات های این منطقه هستند. سبد بافی، نمد مالی، زیلو بافی، پارچه بافی، ریسندگی، دباغی، سوزن دوزی هم از دیگر صنایع دستی خراسان جنوبی هستند.

اما اگر به دنبال خوراکی های معروف خراسان شمالی هستید، باید بگوییم اینجا شکرپنیر بجنورد معروف است و کشک و انگور رازقی و قره قروت

در خراسان شمالی چه خبر است؟

اما دورتر از این استان، در استان خراسان شمالی هم می توانید پی سوغاتی های مطلوبتان بگردید. اینجا هم معروفترین‌ سوغاتی‌‌ زعفران ‌است‌ و مهم ترین صنایع دستی، انواع فرش و گلیم، محصولات ابریشمی، شعربافی، نمد، پشم ریسی، ساخت مجسمه های سنگی، زیورآلات فیروزه ای و نی بافی.

اما اگر به دنبال خوراکی های معروف خراسان شمالی هستید، باید بگوییم اینجا شکرپنیر بجنورد معروف است و کشک و انگور رازقی و قره قروت.

در سفر به خراسان شمالی می توانید گیوه، چاروق، کارهای چوبی و فلزی، نقاشی بر روی چرم، انواع مهر و تسبیح و بافته های مربوط به نشانه‌ها و پرچم های مذهبی را هم تهیه کنید.

سفره کردی هم یکی دیگر از معروف ترین سوغات های استان خراسان شمالی است. سفره کردی در واقع یک نوع گلیم است که آن را زنان کرد عشایر می بافند. سفره کردی شامل نقوش حیوان و انسان و اشکال هندسی است.

قالیچه و پشتی ترکمنی را هم که بیشتر کار دست اقوام ترکمن خراسان شمالی و منطقه جرگلان و مانه و سملقان است می توانید در سفر به خراسان شمالی تهیه کنید. پشتی ترکمن بسیار شبیه به قالیچه است که در اندازه های نیم متر، یک و 5/1 متری بافته می شود و در آن از چهار رنگ قزل، طلایی و آق استفاده می شود.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان