تبیان، دستیار زندگی
دلتان دریا و ماهی و آفتاب می خواهد؟ مشتاق راه رفتن در بازار ماهی فروش ها و شرجی دریا هستید؟ پس همین حالا بار و بندیلتان را ببندید و راهی بوشهر شوید. قبل از حرکت، یادتان باشد چند کلمن یخ با خودتان بردارید که در راه برگشت لازمتان خواهد شد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر ماهی‌های مرغوب


دلتان دریا و ماهی و آفتاب می خواهد؟ مشتاق راه رفتن در بازار ماهی فروش ها و شرجی دریا هستید؟ پس همین حالا بار و بندیلتان را ببندید و راهی بوشهر شوید. قبل از حرکت، یادتان باشد چند کلمن یخ با خودتان بردارید که در راه برگشت لازمتان خواهد شد!

ماهی بوشهر

چرا کلمن یخ؟ برای آن که قرار است کلی ماهی و میگوی تازه دریایی از بوشهر با خودتان بیاورید! ماهی های جنوب خیلی بیشتر از چند موردی هستند که ما می شناسیم. سرخو، حلوا سفید و سیاه، شیر و شوریده و سنگسر شاید معروف ترین این ماهی ها باشند اما ماهی های خوش طعم دیگری مثل سبور، هامور، میش ماهی، سکن، صبیتی، طوطی ماهی و... هم هستند که همه این ها را می توانید در بازارهای محلی بوشهر ببینید و تهیه کنید.

اما اگر می خواهید به جز ماهی سوغات خوراکی دیگری هم بخرید، پیشنهاد ما به شما خرما، حلوای مسقطی، ارده، حلوا راشی، حلوای سنگک و خارک پخته است.

گلیم بافی بیشتر در زمستان رواج دارد و خانواده های روستایی در کنار کشاورزی و دامپروری شان، از اوایل پاییز که فصل چیدن پشم گوسفندان است شروع به مهیا کردن تجهیزات زمستانی شان می کنند و با دست خود، پشم ها را می ریسند، رنگ می کنند و برای گلیم بافی کنار می گذارند. تار این گلیم ها از موی بز است و پودها همه از پشم

سوغات های ماندگار بوشهر

اگر می خواهید سوغاتی که از بوشهر می برید ماندگارتر باشد، باید سراغ صنایع دستی این شهر بروید. مشهورترین سوغات و محصول صنایع دستى استان بوشهر گبه و گلیم صادراتى است که در مناطق وسیعى از شهرستان‌هاى استان رواج دارد؛ مهم تر از همه در روستاهاى شول، کمالى، بهمنیارى، محمدصالحى، عباسى، فخرآورى، کلر و چهار روستا از توابع شهرستان گناوه. گرگوربافى، حصیربافى، سفال و سرامیک از دیگر صنایع دستى استان بوشهر هستند.

گلیم بافی بیشتر در زمستان رواج دارد و خانواده های روستایی در کنار کشاورزی و دامپروری شان، از اوایل پاییز که فصل چیدن پشم گوسفندان است شروع به مهیا کردن تجهیزات زمستانی شان می کنند و با دست خود، پشم ها را می ریسند، رنگ می کنند و برای گلیم بافی کنار می گذارند. تار این گلیم ها از موی بز است و پودها همه از پشم.

اما سوغاتی که کمتر کسی شاید نامی از آن شنیده باشد یا از وجودش خبر داشته باشد، عبای شتری بوشهر است که این روزها تولید آن بسیار کم شده اما یکی از جالب ترین سوغات های بوشهر است. این عبا دست باف و پشمی است و به عنوان شولای قدیمی ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

قل قل به سبک بوشهری ها!

تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که بوشهری ها یک نوع قلیان مخصوص دارند که خیلی از مسافران، آن را با خودشان سوغات می آورند و استفاده تزئینی می کنند. البته بوشهری ها با این وسیله قلیان می کشند اما شاید طرز استفاده اش برای همه راحت نباشد. کوزه این قلیان سفالى است و آب داخلى آن دیده نمى‌شود. جالب این که هیچ یک از اعضاى این قلیان با هم تناسبى ندارند و قلیان به وسیله دست نگه داشته مى‌شود!

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان