تبیان، دستیار زندگی
تبریز بدون شک گران ترین سوغاتی های ایران را دارد. قالی های دستباف و تابلو فرش هایی که کار دست هنرمندان تبریزی هستند و شاید کمتر کسی گذارش به این منطقه بیفتد و وسوسه نشود که از این شاهکارهای ایرانی دیدن کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گران‌ترین سوغات ایران را اینجا تهیه کنید


تبریز بدون شک گران ترین سوغاتی های ایران را دارد. قالی های دستباف و تابلو فرش هایی که کار دست هنرمندان تبریزی هستند و شاید کمتر کسی گذارش به این منطقه بیفتد و وسوسه نشود که از این شاهکارهای ایرانی دیدن کند.

تابلوفرش‌های دستباف تبریز رنگ و نگاری خاص و برخاسته از مهارت و حساسیت بافندگان آن دارد.

نقره کاری

نقره کاری در آذربایجان شرقی

نقره کاری یا حکاکی روی نقره تبریز از دیگر صنایع دستی این استان است که مورد استقبال اقشار مختلف جامعه قرار می‌گیرد. در کنار نقره کاری هنر دستی دیگری نیز به نام نقره کوبی در آذربایجان شرقی رواج دارد که در آن نقره با انجام سوراخکاری بر روی چوب و هسته میوه های مختلف در نقطه مورد نظر جاگذاری شده و سپس پرداخت زده می شود. نقره سازی نیز از دیگر صنایع دستی وابسته به نقره است که ساخت زیورآلات، ظروف کاربردی و تزیینی، آینه و شمعدان و قاب عکس از جمله آثار تولیدی در این شاخه است.

نقره سازی و هنرهای وابسته به آن در شهر تبریز با کیفیت ممتاز و توسط هنرمندان بسیاری جریان دارد. دواتگری، ملیله کاری، حکاکی، قلمزنی و سیاه قلم از جمله رشته های فعال وابسته به هنر صنعت نقره سازی در این استان است. زیورآلات، ظروف کاربردی و تزئینی، آئینه و شمعدان، قاب عکس و... از جمله آثار تولیدی نقره می باشند.

رج به رج در تبریز

ورنی بافی اهر هم یکی از معروف ترین صنایع دستی استان آذربایجان شرقی است. ورنی بافی به نوعی از زیراندازهای سنتی این منطقه گفته می شود که اهالی اهر و ارسباران و زنان عشایر این منطقه آنها را می باند. ورنی های پشمی، پشمی ابریشمی، کف ابریشم و ابریشم خالص انواعی از ورنی هستند که در این منطقه آماده می شوند. اما به جز ورنی، سبدبافی، سوزندوزی، سفالگری، معرقکاری، گلیم بافی و ساخت تابلوسنگ‌های باارزش نیز از دیگر صنایع دستی جذاب آذربایجان شرقی است که هرکدام در یکی از شهرستان های این استان رواج داشته و مورد اقبال مسافران قرار می گیرد.

چرم تبریز هم که به اندازه کافی معرف حضورتان هست؟ چرم های خطه آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل از مرغوب ترین چرم های ایران هستند که نسبت به دیگر شهرها قیمت های مناسب تری هم دارند. بنابراین در سفر به این مناطق می توانید زیباترین و مرغوب ترین کیف و کفش و لباس های چرمی را تهیه کنید

چرم های مرغوب و ماندنی

چرم تبریز هم که به اندازه کافی معرف حضورتان هست؟ چرم های خطه آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل از مرغوب ترین چرم های ایران هستند که نسبت به دیگر شهرها قیمت های مناسب تری هم دارند. بنابراین در سفر به این مناطق می توانید زیباترین و مرغوب ترین کیف و کفش و لباس های چرمی را تهیه کنید. حتی تولیدکنندگانی هم هستند که در خانه هایشان این محصولات را آماده می کنند و مطابق سفارش شما برایتان می دوزند. چرم تبریز به کشورهای اروپایی صادر می شود.

باسلوق

خوراکی های سوغات آذربایجان شرقی

در دسته خوراکیهای آذربایجان شرقی هم بدون شک با یک دنیای فوق العاده متنوع رو به رو هستید. قرابیه، نوقا، میانپر، لاتیقوم (راحت الحلقوم)، ریس، شیرینی کنجدی، سوجوق، باسلیق، شکلات تسبیحی، عسل و دوشاب از خوراکی های شیرین این منطقه اند و پنیر لیقوان، ترشی زغال اخته و آجیل تبریز هم که به اندازه کافی در رسته شورها و ترش های این استان طرفدار دارند.

در آذربایجان غربی چه خبر است؟

در آذربایجان غربی اما فرش و گلیم این استان بسیار معروف است. این فرش ها، طرح زیبا و رنگ ثابتی دارند و به همین دلیل، طرفداران زیادی در تمام دنیا پیدا کرده اند. طرح‌های شهرستان خوی و تکاب با عناوین قبا و ماهی معروف تر از بقیه طرح ها هستند.

ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوب و تولیدات صنایع چوبی ارومیه هم سال هاست به عنوان سوغاتی های مهم این شهرستان شناخته می شوند.

اما از این ها که بگذریم، صحبت از خوراکی ها شیرین تر است! در آذربایجان غربی، حرف اول را نقل ها می زنند. نقل بیدمشک، نقل گردویی پر مغز، نقل زعفرانی، نقل بادامی و نقل پسته‌ای از انواع نقل‌های تولیدی در ارومیه و اصلی‌ترین سوغات این شهر هستند. بیدمشک این منطقه بسیار مرغوب است و استفاده از عرق بیدمشک در تهیه نقل و شیرینی و شربت خواص درمانی دارد.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان