تبیان، دستیار زندگی
مشهد در نوروز از همیشه پررونق تر است. حالا بازارهای اطراف حرم میزبان زائرانی است که بعد از زیارت گشتی در شهر می زنند و سوغات سفر زیارتی شان را تهیه می کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطر زعفران، رنگ تسبیح


مشهد در نوروز از همیشه پررونق تر است. حالا بازارهای اطراف حرم میزبان زائرانی است که بعد از زیارت گشتی در شهر می زنند و سوغات سفر زیارتی شان را تهیه می کنند.

زعفران

معروف ترین‌ سوغاتی‌های‌ استان‌ خراسان رضوی زعفران، هل و نبات، ادویه و زرشک است. اما به جز این ها، عطرهای مشهد مقدس هم طرفداران خاص خودشان را دارند. دکان های عطر فروشی در همه خیابان‌های اطراف حرم پراکنده‌اند. اما بیشتر آنان در بزرگترین بازار منطقه موسوم به بازار رضا متمرکزند. عمده عطرها فله هستند و بنا به خواست مشتری در شیشه‌هایی با اندازه‌های گوناگون به فروش می‌رسند. عطرهای شب بو، رز، گل محمدی، گل یخ گل های یاس از آن جمله اند.

در مشهد همچنین می توانید انواع نبات‌ها، نقل‌ها و شیرینی‌ها را بخرید. از نبات‌های کاسه ای و نبات‌های شاخه ای گرفته تا نقل‌بادامی و شکرپنیر و جیلی بیلی. خشکبار مشهد هم طرفداران خاص خودش را دارد. از آن جا که بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی دارای محصولات باغی فراوانند، کشاورزان، بخشی از این محصول را به شکل خشکبار به بازارهای مشهد عرضه می کنند. برگه هلو، زردآلو، سیب و انواع آلوهای خشک، قیسی، کشمش از جمله این خشکبارها به شمار می آیند اما بهتر است اینها را به عنوان سوغات به شهر خود نبرید و برای استفاده شخصی خرید کنید.

ادویه های جادویی مشهد

درباره نبات و زرشک و زعفران به اندازه کافی اطلاعات دارید اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید ادویه جادویی مشهدی ها چطور تهیه می شود. ادویه ای که به هفت رنگ معروف است و در مغازه های اطراف حرم به فروش می رسد. این ادویه ها ترکیب چند نوع ادویه هستند که تناسبشان باعث شده عطر و طعمی جادویی داشته باشند. ادویه هفت رنگ شامل فلفل سیاه، قرمز، دارچین، زردچوبه، پودرسیر یا موسیر، سماق، گل پر است.

صنایع دستی بخرید

با این که سوغاتی های مشهد بیشتر خوراکی هستند، اما از استان خراسان می توانید صنایع دستی هم سوغات ببرید. فرش کاشمر، انواع انگشتر و زینت آلات فیروزه و عقیق، انواع پوستین و مصنوعات سنگى از محصولات صنایع دستى خراسان هستند. همچنین صنایع دستى کردهاى شمال خراسان رضوی مانند گلیم، خورجین، جوراب و شال هم از بازارهای خراسان قابل سوغات بردن هستند. انواع محصولات ابریشمی، شعربافی، نمد، پشم ریسی، پیکره‌های سنگی، سنگ فیروزه، کارهای دستی سرامیکی و نی بافی را هم باید به این لیست اضافه کنید تا دامنه انتخاب هایتان گسترده تر شود. همچنین از مشهد و شهرهای اطرافش می توانید گیوه، چاروق، کارهای چوبی و فلزی، نقاشی بر روی چرم، انواع مهر و تسبیح و بافته های مربوط به نشانه‌ها و پرچم های مذهبی هم سوغات بخرید و به شهر خودتان ببرید.

درباره نبات و زرشک و زعفران به اندازه کافی اطلاعات دارید اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید ادویه جادویی مشهدی ها چطور تهیه می شود. ادویه ای که به هفت رنگ معروف است و در مغازه های اطراف حرم به فروش می رسد. این ادویه ها ترکیب چند نوع ادویه هستند که تناسبشان باعث شده عطر و طعمی جادویی داشته باشند

پوستین دوزی شاندیز و قوچان

در فاصله 36 کیلومتری مشهد، در شهر ییلاقی شاندیز و در شهر قوچان، استادکاران حاذق پوستین دوز به کار مشغولند و کالای خود را در دکان های فروش صنایع چرم و پوست متعددی که در شهر وجود دارد بفروش می‌رسانند. پوستین ها شاید در سبک زندگی شهری ما زیاد جایی نداشته باشند اما می توانید از آنها به عنوان دکور یا یادگاری برای عزیزانتان استفاده کنید.

کجا خرید کنیم؟

بازار رضا شاید مهمترین مرکز خرید زوار باشد که در دو طبقه احداث شده و در طبقه دوم آن کارگاه هاى کوچک صنایع دستى، طلاکارى، فیروزه تراشى و گلدوزى ایجاد شده است. این بازار پاتوق مسافرانی است که می خواهند دست پر به شهر خود برگردند. اما به جز بازار رضا، ترقبه و شاندیز هم تبدیل به مرکز فروش صنایع دستى و خشکبار به زائران شده‌اند.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان