تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز، یکی از وسایل پرکاربرد که در بسیاری از پروژه های علمی شاخه شیمی مورد استفاده قرار می گیرد بطری شستشوی گاز است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بطری گاز شور (Gas Washing Bottle)

دانش پژوهان عزیز، یکی از وسایل پرکاربرد که در بسیاری از پروژه های علمی شاخه شیمی مورد استفاده قرار می گیرد بطری شستشوی گاز است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

بطری شستشوی گاز ظرفی شیشه ای و یا پلاستیکی است که معمولا برای اشباع کردن مایع با گاز و یا برای خشک کردن گاز استفاده می شود. به عنوان مثال، میتوان یک جریان گاز را به کمک بطری گاز شور از داخل اسید سولفوریک عبور داد تا ناخالصی ها و یا مولکولهای آب موجود در گاز توسط اسید حذف گردد.

اجزاء دستگاه بطری گاز شور

1- ظرف نگه دارنده مایع

2- درپوش ظرف نگه دارنده مایع

3- لوله ورود گاز که از درپوش وارد ظرف شده و تا نزدیک انتهای ظرف نگه دارنده امتداد میابد و نوک آن معمولا متخلخل است تا گاز را به صورت حباب های کوچک وارد مایع کند (هرچقدر حبابها ریزتر باشد سطح تماس گاز با مایع بیشتر شده و بهتر عمل می کند).

4- لوله خروج گاز که طول کوتاهتری دارد

بطری گاز شور

اجزاء بطری شستشوی گاز

بسته به نوع کار و مقدار مایع و سرعت و فشار گاز، بطری شستشوی گاز مناسب کار خود را انتخاب کنید و سپس مایع مربوطه را تا حداکثر یک سانتی متری لوله خروج گاز پرکنید (توجه کنید به هیچ وجه موقع بستن درپوش نوک لوله خروج گاز وارد مایع نشود، در غیر این صورت در اثر ورود گاز به ظرف به جای گاز، مایع اضافی از لوله خارج خواهد شد).

سپس لوله ورود گاز را به مخزن گاز وصل کرده و لوله خروج را نیز به مخزن ذخیره متصل نمائید توجه داشته باشید در صورتی که برای شستشو و یا خشک کردن گاز استفاده میکنید لازم است گاز خارج شده جمع آوری شود ولی اگر برای اشباع مایع از گاز استفاده میکنید و احتیاجی به گاز خروجی ندارید (و گاز مورد نظر برای محیط خطرناک نیست) میتوانید سر لوله خروجی را  در فضای آزاد قرار دهید. بعد از محکم کردن اتصالات و درپوش کم کم شیر کپسول گاز را باز کنید تا گاز وارد شده ناگهان داخل بطری غلیان نکند و سپس شیر کپسول گاز را در حد مناسب تنظیم نمائید.

بطری گاز شور

چند نمونه پلاستیکی و شیشه ای بطری گاز شور

بخش مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: نسرین صادقی